Caroline/ april 4, 2017/ Stressbeheersing/ 0 comments

De meeste mensen onder ons die te maken hebben gehad met trauma zijn een ramp in zelfzorg. “Zelfzorg kan je leren” geeft mij nu nog een moedeloos gevoel. Het is immers zo een vaag en breed begrip waarover niet echt cursussen bestaan. Echter uit mijn ervaring kan ik vertellen dat het een proces met vallen en opstaan is.

Nog steeds heb ik betere en slechtere dagen. Toch begin ik nu stilaan steeds betere dagen te hebben en geef ik mezelf niet meer op mijn kop als ik een slechte dag heb. De zon komt immers ook terug op na een dag met regen. Is de zon er morgen niet, dan wel overmorgen. Ze is ook niet weg, ze zit boven de regenwolken. Dit is iets wat ik mijzelf regelmatig probeer te herinneren zodat ik ook de regendagen leer appreciëren.

instelling, zelfzorg leren, trauma helen

Zelfzorg begint met je instelling.

Welke tips rond zelfzorg heb ik geleerd doorheen mijn proces?

  1. Blijf altijd trouw aan jezelf!
  2. Weet dat het niet jouw schuld is, jij bent immers niet verantwoordelijk voor het gebeuren enkel voor het proces dat je nadien aangaat.
  3. Koester het kind in jezelf als het je even lukt.
  4. Wees vriendelijk en mild als het eens een dag niet lukt.
  5. Wees blij als je op een slechte dag aangekleed geraakt, eten maakt, genoeg drinkt,…
  6. Als je valt, blijf even liggen om de impact te kunnen ervaren en sta pas terug op als je genoeg bekomen bent.
  7. Je gaat vallen, vaak vallen en dat is helemaal ok.
  8. Neem je tijd, het is niet niets om zo’n verwerkingsproces te doen.
  9. Vraag je niet af wat de norm doet, want dat ben je niet! Luister naar wat jij nodig hebt.
  10. Probeer actief je leven in jouw handen te nemen.
  11. Zoek een maatje die hetzelfde proces doorgaat. Zo kunnen jullie elkaar stimuleren op dagen dat het even minder gaat.
  12. Organiseer een vangnet voor als je even minder functioneert. Denk hierover na voor je uitvalt zodat je de mogelijke opties en informatie al in je bezit hebt.
  13. Ga in communicatie met jezelf en je omgeving. Probeer niets op te kroppen.
  14. Blijf geloven in de pot goud aan het einde van de regenboog.
  15. Probeer op goede dagen te zoeken naar de positieve kanten van de situatie. Wat zou je nooit geweten hebben had je dit niet meegemaakt?
  16. Probeer zo weinig mogelijk gifstoffen binnen te krijgen, want de emoties geven al genoeg gifstoffen in je lichaam.
  17. Leer jezelf zo goed mogelijk kennen  en probeer een vriend van jezelf te worden.
  18. Zoek naar zaken die het vuur in jou aanwakkeren. Kijk naar wat jou passioneert. Ga ervoor!
  19. Leer zoveel mogelijk nieuwe technieken aan om jezelf te helpen. Zorg ervoor dat jij de leiding hebt in jouw herstel.

Ondanks dat deze tips niet voor iedereen gelden, vind ik ze wel een mooi lijstje om mezelf te herinneren. Zeker op dagen dat het niet zo goed gaat is het een fijne opkikker om dit nog eens te lezen. Misschien is mijn grootste tip uit dit artikel wel: “Zoek zelf naar je eigen reminders die je kunt gebruiken voor je crisismomenten”. Hebben jullie zelf zo’n lijstje?


 

Wil jij graag toetreden tot de wonderlijke wereld van astrologie en naturopathie?

* indicates required




Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.