Caroline/ juli 11, 2021/ Lichaam in balans/ 0 comments

Er zijn zo van die periodes waarin je zo veel om je hoofd hebt. Je krijgt het gevoel dat alles als een orkaan over je heen raast en dat je geen grip meer hebt. Op zo’n momenten is het belangrijk om regelmatig te aarden. Aarden hoeft geen zweverige bedoening te zijn. Het helpt je om gecentreerd de dag te beginnen en door te komen. Door regelmatig te aarden ervaar ik meer rust alvast.

Hoe kun je weten dat het tijd is om te aarden

De signalen, die jij ervaart als je niet geaard bent, zijn uniek aan jou. Het zou dus perfect kunnen dat jij van geen van onderstaande kwalen last hebt en dat jij toch best dagelijks wat extra gronding kunt gebruiken. Als je twijfelt (en meestal is dat de reden dat dit artikel je aanspreekt) dan kan het een goede piste zijn om het sowieso eens uit te testen.

Als je last hebt van één of meerdere van onderstaande symptomen, dan kun jij best leren aarden.

  • Draai je voortdurend cirkeltjes in je hoofd?
  • Voel je je uit balans? Mis je stabiliteit?
  • Ben je angstig of onrustig?
  • Heb je een zweverig gevoel?
  • Ervaar je moeite met relativeren?
  • Krop je je emoties momenteel gemakkelijk op?
  • Heb je concentratieproblemen?
  • Struikel je momenteel verdacht veel?
  • Last van slaapproblemen?
  • Heb je het moeilijk om je grenzen duidelijk aan te geven.
aarden door op blote voeten te lopen.
Loop eens vaker op blote voeten om beter te aarden.

Hoe kun je beter aarden?

Er zijn een aantal manieren om te aarden die je zou kunnen uitproberen. De ene methode past al wat makkelijker in je agenda dan de andere. Zo ga ik zelf wekelijks naar de zelfoogstboerderij om onze groenten te plukken. In de tuin werken of met je handen in de aarde wroeten zijn instant aardende bezigheden. Dit is zalig op momenten dat je heel veel denkwerk verricht hebt. Ook wandelen en liefst in de natuur kan jou terug aarden. Heb je een erg intellectuele job? Een wandeling voor je naar huis gaat, kan wonderen betekenen voor je gezondheid en humeur. 

Een leuke gewoonte om de dag fris en monter te starten is dauwtrappen. Je gaat hierbij ’s ochtends met blote voeten even op de aarde en het gras gaan staan. Als je een eigen tuin hebt, is dit haalbaar, maar als je in een appartement woont, valt dit wat lastiger. Een goed alternatief is vaak op blote voeten rondlopen. Wist je dat je zelf speciale schoenen kunt aanschaffen waardoor je het “blote voeten effect” verkrijgt? Dat noemt men Barefoot schoenen.

Nog een leuke en gemakkelijke manier om meer te aarden is te bewegen, sporten of dansen. Alles waarbij je volledig in beweging bent met je lichaam en dat dus echt voelt is goed. Daarnaast zijn creatieve bezigheden zoals boetseren met klei of het kneden van brooddeeg goede opties. 

Iets wat we met zijn allen redelijk moeilijk vinden om meer te aarden is je te focussen op één taak. Dus even stoppen met multitasken (wat trouwens voor de meeste mensen niet gezond is) en echt één iets kiezen waar je op gaat focussen met al je aandacht en zintuigen. Dit is wat mij betreft wel een oefening om te aarden voor gevorderden. Als je al wat achtergrond hebt in mindfulness kan het wel beter lukken.

aarden door je groene vingers te gebruiken
Soms is met potplanten bezig zijn een mooi alternatief voor tuinieren.

Andere manieren om meer aarding te hebben

Gezien je niet echt in het hier en nu bent als je niet geaard bent, kun je overwegen om gebruik te maken van bachbloesems van groep 3 om je te ondersteunen. Je kunt deze bloesems alvast hier nalezen.

Je voedingspatroon kan tevens zijn steentje bijdragen aan het aarden. Door veel knolgroenten te eten en wortels van planten, denk aan rapen, bieten, radijzen, wortelen… versterk je ook jouw aarde-element. Het is vooral belangrijk om snelle suikers en lege calorieën in de mate van het mogelijke uit je dieet te weren.

Er zijn ook een aantal aardende stenen die je zou kunnen bij je dragen om beter te aarden. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan een agaat, rookkwarts, rode jaspis, hematiet, bismut, malachiet. Ook het dragen van rood, bruin en zwart kan een aardend effect hebben op je organisme.

Merk je dat dit artikel jou nieuwsgierig maakt? Dan is mijn elementen workshop vast iets voor jou. Je kunt hier de volgende datum raadplegen.

We starten in de workshop aarde met de grond onder onze voeten. Wat roept het element aarde op bij jou? Welke organen zijn hiermee gelinkt? Wat betekenen de typische gezondheidsklachten van dit element? En vooral wat kun je eraan doen? Het zijn maar enkele vragen die we in het eerste deel van deze workshop gaan behandelen.

Goed geaard zijn is een must voor hoogsensitieve mensen. Toch weten we vaak niet goed hoe dat moet en wat dat betekent. We gaan in het tweede deel van de workshop met concrete opdrachten aan de slag om onze gronding te verbeteren. Zodat jij steviger in je kracht kunt staan.

Wie ben ik?

Hallo, mijn naam is Caroline Risack. Ik ben een doorwinterde astrologe, naturopate en vroedvrouw in opleiding. Gedurende de jaren waarin ik voornamelijk met vrouwelijke klanten werkte, was ik getuige van de grote toegevoegde waarde van een holistische aanpak om tot een gezond hormonaal evenwicht te komen.

Mijn deskundige begeleiding helpt vrouwen om zich aan te passen aan hun natuurlijke ritmes en de flow in hun leven te vinden. Ik leer elke vrouw haar lichaam te eren en voeden als een heilige tempel.

Mijn missie is om vrouwen opnieuw te verbinden met hun ziel, oerkracht en fysiek lichaam, zodat ze hun volledige potentieel kunnen bereiken en hun gaven aan de wereld kunnen geven.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.