Caroline/ augustus 22, 2017/ Stressbeheersing/ 0 comments

Stress is een systemisch probleem die je niet kunt aanpakken op een enkel vlak. Je dient bij het aanpakken van stress de vele verschillende factoren (voeding, ademhaling, fysieke gezondheid, slaaphygiëne, beweging, levensstijl,…) mee te nemen in je behandeling.  Ik wil graag in deze reeks wat aandacht hebben voor verschillende van deze elementen die de basis vormen voor een goede stressbeheersing.

Aangezien ons stressmechanisme zodanig werkt dat wij in een staat van paraatheid en alertheid worden gebracht, kun je begrijpen dat wij bij chronische stress een grote behoefte hebben aan brandstof. Onze cellen verbranden glucose in onze mitochondriën tot energie. Voor deze verbranding hebben we 2 zaken nodig: glucose en zuurstof. Wetende dat onze ademhaling slechter wordt bij stressklachten, besef je waarschijnlijk dat hier wel eens het schoentje kan wringen. In geval van stress krijgen we vaker een onvolledige verbranding met melkzuur tot gevolg. Dit geeft ons stijve en stramme spieren.

Stramme spieren hebben meer effecten dan we zouden vermoeden

Chronisch opgespannen spieren zorgen ervoor dat vele functies in ons lichaam niet meer verlopen zoals ze zouden moeten verlopen. Onze longen worden omgeven door vele kleine spieren die de ademhaling ondersteunen. Als deze spieren strammer worden, wordt onze ademhaling oppervlakkiger, waardoor we minder goed ademen. Mensen die onder constante stress staan hebben vaak last van hoofdpijn die eigenlijk afkomstig is van spieren in de nek die volledig verkrampt zijn. Deze hoofdpijn kan worden verholpen door de nekspieren los te masseren. Als de spiertjes rond je evenwichtsorgaan, wat zich in je oren bevindt, getroffen worden door stijfheid, kun je soms last krijgen van duizeligheid. Ons hele lichaam zit vol met spieren en al deze spieren kunnen ons bepaalde klachten geven.

ademhaling, stressbeheersing, chronische stress, Trapeziussyndroom, klachten, stramme spieren, stijfheid, ademhalingsklachten, hoofdpijn, gezondheid, holistisch, systemisch

Alle culturen hebben hun manier om spieren en ademhaling te gebruiken. Yoga is een typische voor het Oosten.

Snelle oefeningen om stress te verminderen

Bij een goede stressbeheersing dient er dan ook aandacht te zijn voor je spieren. Vaak zal je merken dat je spieren veel vaster zitten dan je gedacht had eenmaal je hiermee aan de slag gaat. Het is belangrijk om bij elke belasting van de spieren goed op te letten om binnen de grenzen van het draaglijke te blijven. Het is immers niet de bedoeling om overbelaste spieren te verkrijgen door stressbeheersing te oefenen. Ik geef je hier een aantal heel simpele oefeningen mee om je spieren snel te verlichten bij tekenen van stress.

  • Probeer je hoofd zo ver mogelijk naar rechts te draaien als comfortabel is en houd dit 5 tellen vast. Kom terug in het midden. Doe je hoofd nu zo ver mogelijk naar links als comfortabel is en houd weerom 5 tellen vast. Doe deze oefening zo vaak als het voor jou aangenaam en nuttig is.
  • Trek je beide schouders op richting je oren en houd deze 5 tellen vast. Laat je schouders hierna los naar beneden zakken en voel het verschil met voor de oefening.
  • Buig je hoofd zo ver mogelijk achteruit en kijk naar boven. Houd ook dit 5 tellen vast en kom rustig terug naar de normale positie.
  • Druk je borst vooruit en je schouders naar achter en naar elkaar toe. Houd dit 5 tellen vast en ontspan.

Dit zijn 4 kleine oefeningen die je in het toilet kunt doen voor je een belangrijke afspraak hebt waarvoor je stress ervaart. Deze oefeningen focussen vooral op de schouders en nek aangezien de meeste vrouwen spierproblemen van chronische stress ervaren in de zone die we met een foulard zouden kunnen bedekken. Velen van ons hebben een aanleg voor Trapeziussyndroom wat een pijnlijke belasting is van de monnikskapspier die zich in deze regio bevindt. Trapeziussyndroom kan worden uitgelokt door een slechte houding in combinatie met stress.

Wil jij graag meer weten over het behandelen van stress met etherische olie? Ontdek de beste etherische oliën bij stressklachten. 

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.