Slapeloosheid op natuurlijke wijze behandelen

Verschillende vormen van slapeloosheid Slaapstoornissen zoals insomnia of slapeloosheid kunnen een heleboel mogelijke oorzaken hebben. Een van de meest voorkomende oorzaken van insomnia is stress waardoor je niet tot rust kunt komen en de gedachtencirkels niet kunt stopzetten. Je wordt dan letterlijk wakker gehouden om je problemen op te lossen, maar hierdoor ben je dan weer minder helder om het

Read More

Zonder vitamine B12 zwem jij in cirkeltjes

Vitamine B12 of cobalamine is een belangrijke vitamine die we vooral terugvinden in dierlijke producten. Veganisten kunnen hierdoor gemakkelijker een tekort hebben aan B12. In onze darmen maken we zelf deze vitamine aan, maar vaak is onze darmflora niet in voldoende staat om dit te realiseren. We zijn echter niet in staat om vitamine B12 rechtstreeks op te nemen uit

Read More

Gezonde levensgewoontes voor (hoogsensitieve) mensen

Hoogsensitieve personen worden nogal eens kanariepietjes in de koolmijn genoemd. Dit komt omdat zij vaak als eerste symptomen krijgen indien er in de omgeving iets niet juist is. Zo kunnen we het gevoelig zenuwstelsel van een hoogsensitief persoon ook gebruiken om algemene gezondheidsadviezen te bekomen die voor ieder van ons goed zouden zijn. Gezonde gewoonten zijn dan ook onontbeerlijk voor

Read More

Een opgeruimde omgeving voor peis en vree

Vanuit de natuurgeneeskunde wijzen we op de belangrijke rol van onze expositie in ziekteprocessen. Expositie is een ingewikkeld woord die de rol van onze omgevingsfactoren inhoudt. Een van de belangrijkste omgevingsfactoren voor ons functioneren is onze dagelijkse leefomgeving. Als deze er zeer rommelig bijligt, kan dit erg veel stress veroorzaken. Gelukkig bestaat sinds kort in België minimaliseercoach Annelies Mentink van

Read More

Foliumzuur belangrijk voor ons energiepeil

Vitamine B11 of foliumzuur is een belangrijke vitamine en zeker bij zwangere vrouwen. Deze vitamine is zeer gevoelig voor warmte, licht en zure omgevingen. Ze is zeer gevoelig voor oxidatie en verdwijnt bij het koken. Onze behoefte aan foliumzuur kan worden beïnvloed door de medicatie die we innemen. Zo hebben onder andere barbituraten, de anticonceptiepil, anti-epileptica, pijnstillers en sommige antibiotica

Read More

Bachbloesems voor hoogbegaafden

Aangezien hoogbegaafden regelmatig tegen een aantal emotionele obstakels aanlopen, wil ik in deze blog aandacht besteden aan een aantal bachbloesems die hierbij kunnen helpen. Bachbloesems zijn immers de ideale bondgenoten om op een zachte manier in te grijpen bij emotionele blokkades. Ik gaf recent reeds aan dat hoogbegaafdheid veel meer inhoudt dan enkel een hoger IQ. Hoogbegaafdheid heeft een invloed

Read More

Jouw darmflora wordt dagelijks aangevallen

Eind januari schreef ik een post over de betekenis van jouw stoelgang. Heel veel onder ons hebben een stoelgangspatroon wat eigenlijk niet normaal is. We zijn vergeten wat normaal is. Door de overdreven hygiëne en alle medicatie en levensgewoonten van onze moderne maatschappij is onze darmflora collectief tot een platte ramp geworden. Als jouw moeder haar darmflora niet optimaal was

Read More

Vitamine B1 voor energie en zenuwrust

Vitamine B1 is een wateroplosbare vitamine die we op regelmatige basis dienen aan te vullen. Deze vitamine gaat verloren bij koken in water waardoor we best kort aanbakken in olie of vet als we deze vitamine goed willen opnemen. Hij is tevens gevoelig voor temperatuur, zuurstof, vocht en licht en wordt dus best niet te lang opgewarmd. Deze vitamine doet

Read More

Hoge intelligentie is veel meer dan IQ

Veel mensen denken bij hoogbegaafden direct dat deze mensen volledig slagen in hun leven en alles voor hun voeten geworpen krijgen. Veel hoogbegaafden hebben nochtans geen diploma behaald en hebben moeite om een job vast te houden. Hoe kan dit toch? Onze maatschappij is gemaakt voor de gemiddelde mens en iedereen die buiten de norm valt heeft moeite om mee

Read More

Draag zorg voor jouw lever.

De lever is een heel belangrijk orgaan die heel veel taken voor ons uitvoert. Als ons lichaam een bepaald macronutriënt tekort heeft, zal de lever de omzetting maken om dit tekort op te vangen. Zo maakt onze lever eiwitten, vetten, cholesterol en koolhydraten naargelang wij het nodig hebben. Daarnaast zorgt onze lever voor de ontgifting. Het is eigenlijk ons afvoerkanaal.

Read More

Emoties in breder perspectief

De laatste tijd staan de kranten weer vol met artikels rond emotionele en psychische problemen. De discussie rond euthanasie van personen met een psychiatrische aandoening kwam de laatste weken weer uitgebreid aan bod. Voor de reguliere geneeskunde is er sinds Descartes een splitsing tussen lichaam en geest ontstaan. In de natuurgeneeskunde bekijken we emotionele en psychische problemen op een andere

Read More

Magnesium en (anti)stress

Magnesium is een belangrijk mineraal waar veel mensen in onze huidige samenleving tekort aan hebben. Dit komt omdat we extra magnesium gebruiken als we in een stressperiode zitten. Dit mineraal zorgt voor een mentale en fysieke ontspanning en wordt dan ook vaak aangeraden in periodes van grote stress om de gevolgen op te vangen die ontstaan door spanningen in de

Read More

Overprikkeling voorkomen en genezen: een handleiding voor HSP

Hoogsensitiviteit of HSP is een begrip waar de laatste tijd redelijk veel aandacht voor is. Het boek “Leven zonder filter” is niet voor niets zo snel uitverkocht geweest. Ongeveer 20% van de bevolking zou deze karaktertrek hebben. Hoogsensitiviteit is een hele mooie eigenschap, maar het brengt ook vaak wel een aantal problemen met zich mee. Zo hebben deze mensen het

Read More