Caroline/ maart 14, 2021/ Stressbeheersing/ 0 comments

Coronamoeheid. Ik hoor het vaker rondom mij. Mensen zijn het moe. Mensen zijn het zat. Heb jij er ook last van? Dan kun je hopelijk in deze blog een aantal natuurlijke tips vinden die jouw zenuwstelsel kunnen ondersteunen. Ik hoop alvast dat we na de pandemie van covid-19 niet afstevenen op een nieuwe pandemie van burn-out. Sommigen komen deze periode schijnbaar vlekkeloos door, anderen krijgen het ene alarmsymptoom na het andere.

Alarmsymptomen coronamoeheid

Een burn-out heeft een aantal psychische en lichamelijke symptomen volgens Psyned.nl. Heb jij een of meerdere ja’s op onderstaande vragen? Dan kan het interessant zijn om toch even met je behandelaar te overleggen of je geen preventieve acties dient te nemen.

  • Heb je momenteel meer dan anders last van onzekerheid en besluiteloosheid? Lijkt het alsof je geen enkel besluit meer kunt nemen?
  • Merk je op dat je nogal gemakkelijk in huilen uitbarst, je snel ergert of boos wordt? Lijkt het alsof je je emoties niet meer onder controle kunt houden?
  • Ben je momenteel erg wantrouwend en heb je angst- en paniekklachten die je normaal niet hebt?
  • Lig je ’s avonds uren naar het plafond te staren omdat je niet in slaap kunt geraken? Loop je voortdurend vermoeid rond?
  • Merk je op dat je regelmatig eens last hebt van hartkloppingen, een hoge bloeddruk hebt of je benauwd voelt?
  • Heb je zonder aantoonbare medische reden erg last van hoofdpijn en spierpijn?
  • Lukt eten je lastiger door de misselijkheid? Of heb je vaak een zeurende buikpijn?

Bovenstaande vragen dienen natuurlijk niet enkel op burn-out te duiden. Er kan best een medisch (urgente) oorzaak onder verscholen liggen. Aarzel dan ook zeker niet om deze zaken met je huisarts te bespreken, dan weet je het zeker.

Wil je graag binnenkort aan de slag met het verminderen van jouw stressklachten? Dan schrijf je je nu hier in om te ontdekken hoe je in 1 maand jouw stressklachten natuurlijk kunt verminderen.

Burn-out sluipt erin voor je het weet
Als de vermoeidheid te lang aanhoudt, kunnen de gevolgen nefast zijn. Roep tijdig hulp in.

Stressbestendigheid natuurlijk ondersteunen met voeding

Een heel goed zenuwversterkend voedingsmiddel is mochi met bijvoet. Dit kun je even aanbakken in een pan of tussen een grill. Heerlijk als vleesvervanger op een vegetarische/veganistische dag. 

Ideale natuurlijke remedies om aan je eten toe te voegen voor een gezond zenuwstelsel zijn bijenproducten. Zo kun je kiezen voor een goede kwaliteitsvolle koudgeslingerde honing als zoetstof. Wil je graag iets meer aansterken? Kies dan voor stuifmeelkorrels in jouw potje yoghurt. Dit is een geconcentreerd voedingssupplement die jouw vitamine- en mineralenreserve kan aanvullen. 

Naast bovenstaande adviezen wil ik je nog een aantal behulpzame natuurgeneeskundige middelen meegeven. Deze middelen kunnen erg krachtig zijn en bespreek je dus best met jouw behandelaar als je ze overweegt. Kwestie om interacties met andere zaken en contra-indicaties uit te sluiten. 

Plan zoveel mogelijk zaken die je energie geven in je agenda om jouw batterijen tijdig op te laden tegen burn-out.
Door leuke dingen te doen en even je zorgen te vergeten kun je een buffer inbouwen. Plan ze regelmatig in!

Kruiden voor als je al wat verder op de schaal van burn-out staat

Als jij momenteel onder gigantisch veel druk staat, kan het interessant zijn om jouw lichaam extra te ondersteunen om hiermee om te gaan. Soms kun je zo een crash vermijden. Adaptogenen kunnen hierbij helpen, maar gebruik ze niet als wondermiddel om te blijven doorgaan. Een heel fijn middel in deze categorie vind ik zelf Rhodiola rosea. Het is een zacht adaptogeen die vooral de bijnieren goed ondersteunt om met de stress om te gaan. Bij shiftwerk of andere lichamelijk zware arbeid kan dit middel helpen om de impact op je lijf minder groot te maken. Een toppertje dus voor die lastige periodes waarin je net dat extra beetje ondersteuning kunt krijgen.

Ben jij ondertussen al getroffen door een burn-out? Of gewoon extreem vermoeid? Dan kun je een kuur met koninginnegelei overwegen. Dit middel uit de apitherapie reikt je veel mineralen en vitamines aan die jou er weer bovenop kunnen helpen. Koninginnegelei is een middel waar erg veel werkuren in kruipen voor de bijen. Gebruik het dus als je het nodig hebt en wees er spaarzaam mee uit respect voor dit nuttige dier.

Een toppertje om wat meer zonnekracht in je leven te krijgen is Sint-Janskruid. Dit mooie gele bloemetje kun je gebruiken bij voorjaarsvermoeidheid en wat depressieve klachten. Het is een krachtig middel die met bijna niets gecombineerd mag worden. Ook anticonceptie kun je hier niet mee combineren. Net door zijn kracht, vind ik het een middel dat ik je niet kon onthouden.

Eindelijk van die stressklachten af geraken? Dan is dit nieuwe aanbod vast iets voor jou. Schrijf je nu vrijblijvend in om op de hoogte te blijven.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.