Caroline/ februari 25, 2019/ Lichaam in balans/ 0 comments

Stress, wat een venijnig beestje is dat eigenlijk. We leven in een maatschappij waar we niet meer zonder kunnen. Tenzij je je gaat aansluiten bij een of andere kloostergemeenschap, maar zelfs dan… Ons lichaam heeft vandaag zowel fysieke als emotionele stress. Nee, we staan niet meer oog in oog met een tijger, maar we worden dagelijks gebombardeerd met prikkels. Elke dag wordt ons stresssysteem verschillende malen geprikkeld. De explosie van burn-out is hier dan ook nauw mee verweven.

Als we ons niet volledig willen terugtrekken uit de maatschappij, zullen we met ons stresssysteem moeten leren werken.

Hoe werkt ons stresssysteem?

Elke prikkel die wij waarnemen komt de hersenen binnen via de kleine hersenen. Deze sturen een vraag naar onze grote hersenen om te weten te komen of er een reactie nodig is of net niet. Als de grote hersenen beslissen dat er geen sprake is van dreiging, wordt de prikkel genegeerd. Bij dreiging gaat een signaal terug naar de kleine hersenen om het lichaam tot actie aan te zetten. Oftewel de vluchten, vechten of bevriezen keuze. 

Op zich zit dit stresssysteem zeer vernuftig in elkaar. Nadat het lichaam actie heeft ondernomen tegen de prikkel zijn onze reserves uitgeput. We komen hierdoor in de herstelfase waarbij onze voedingsreserves worden aangevuld. Jammer genoeg komt er vaak een nieuwe prikkel voor we de herstelfase kunnen aanvatten. Hierdoor geraken we leger en leger.

Dokters zeggen dat ik burn-out ben

Doordat we niet meer herstellen zakken we plots door onze bodem. De reserves zijn opgebruikt. We kunnen letterlijk geen schoenveters meer knopen. De simpelste klusjes lijken een onoverkomelijke sisyfusarbeid. Alles kost moeite. Je hebt moeite om jezelf uit bed te hijsen. De zin van het leven lijkt ver te zoeken. Dan het verdict. De dokter geeft aan dat je burn-out bent. Een woord dat je ergens hoorde waaien, maar nu toch niet kunt begrijpen. Je hoort het donderen in Keulen. En veel uitleg hoef je van de dokter niet te verwachten.

Burn-out kan een mokerslag zijn op je frêle lichaam. Zorg er goed voor!

Burn-out is geen louter psychische ziekte. Als je mijn verhaal van ons stresssysteem indachtig houdt, besef je dat jij jouw reserves uitgeput hebt. Door steeds weer de volgende prikkel op te zoeken, heb jij jouw systeem volledig door de reservetank gejaagd. Nu is er geen brandstof meer. Je bent opgebrand. Jouw lichaam is op.

De lange weg naar herstel uit een burn-out

Hoe lang ben jij al over je grenzen geweest? Meestal is deze maatstaf een indicatie voor de periode die jij nodig gaat hebben om jouw lichaam te herstellen van die burn-out. Toch kun jij zaken ondernemen om je herstel te versnellen. Gelukkig maar!

De weg naar herstel uit een burn-out kan best beginnen met veel rust en slaap. Een meditatiecursus of yoga kan je ondersteunen om tot die rust te komen. Leer jezelf de buikademhaling aan zodat jij voldoende zuurstof in jouw lichaam krijgt. Slaap zoveel als jij nodig hebt. In de eerste fase van je herstel is het belangrijk om jouw batterij te herstellen. Slaap kan hier een belangrijke factor zijn.

Burn-out ontstaat vaak bij types die te veel vuur hebben gegeven. Water kan een goed tegengif zijn.

Van zodra het kan, is het belangrijk om je voeding aan te passen. Gebruik voeding waar je lichaam blij van wordt. Neem een dieet rijk aan gezonde vetten, groenten en fruit om jouw reserves aan te vullen. Ga op zoek naar een goede voedingsdeskundige die jou stap voor stap kan ondersteunen om jouw voorraad aan te vullen. Burn-out heeft zeker een fysieke component. Hou hier rekening mee!

Als jij jouw reserves wat hebt kunnen aanvullen, kun je ruimte beginnen maken in jouw schema om te gaan wandelen. Kies voor wandelingen in het groen. Groen brengt immers rust en kan je opladen. Groen is de kleur van water in de 4 elementen. De herstelfase die je zo lang ontbeerde valt onder het waterelement. Respecteer in elk geval jouw eigen grenzen en ga op een tempo die jou fijn lijkt.

De eerste stap in jouw herstel bevindt zich op het herstellen van jouw basisbehoeftes. Wens jij ondersteuning na jouw burn-out? Wil jij preventief werk maken van jouw stressbeheersing? Boek dan nu een kennismakingsgesprek in!

Share this Post

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.