Caroline/ september 13, 2020/ Naturopathie/ 0 comments

Doorheen de maandelijkse cyclus merk ik op dat veel vrouwen periodes hebben waarin ze meer last hebben van diarree en soms hebben ze last van constipatie. Ga jij minder dan 1 keer per dag naar het toilet? En is dit van langere duur? Dan zou het zomaar kunnen zijn dat jij last hebt van chronische constipatie. Deze blog dient louter ter informatie.

Waarom is chronische constipatie niet onschuldig?

Als jij elke ochtend na jouw kopje koffie richting toilet spurt, dan zou jij ook wel eens met chronische constipatie kunnen zitten. Koffie is namelijk een natuurlijk laxeermiddel en kan dergelijke problemen dus ongemerkt verdoezelen. Maar waarom is het zo een probleem als je kampt met chronische constipatie?

Koffiegebruik kan constipatie verbergen
Elke dag koffie nodig? Misschien heb jij wel last van chronische constipatie!

Even een lesje anatomie… Jouw ontlasting verlaat het lichaam via de anus nadat deze de dikke darm passeerde. Deze dikke darm zorgt ervoor dat we water en andere nog nuttige stoffen terug opnemen in ons lichaam zodat ze niet in de wc-pot verdwijnen. Bijna onze volledige dikke darm is aangesloten op de vena porta die naar de lever gaat. Daar passeert de inhoud een controle zodat schadelijke stoffen niet in onze circulatie terechtkomen.

Maar je leest het goed: bijna! Het laatste stuk van onze dikke darm is niet op dit systeem aangesloten. Alles wat je hier dus opnieuw opneemt, ondergaat die strenge controle niet en wordt in de bloedbaan geslingerd. Laat chronische constipatie zich nu net op dat laatste stuk bevinden. Hierdoor ben je jezelf deels aan het vergiftigen. Niet zo een leuk gedacht, nietwaar?

Hoe kun je constipatie voorkomen?

Waar diarree onder het luchtelement valt, zit constipatie onder het aarde-element. Mensen met veel aarde in hun constitutie hebben de neiging om moeilijke drinkers te zijn. Als je te weinig vocht inneemt, wordt er veel meer water uit je stoelgang getrokken waardoor die hard en keutelvormig wordt. Een simpele preventietip is om voldoende vocht te drinken.

Als er niet voldoende vetstoffen in jouw voeding zitten, kun je het ook zitten hebben. Vaak kun je hier nog andere klachten waarnemen zoals een droge huid. Als dit een oorzaak is van jouw constipatieklachten kan een oliekuur een interessante piste zijn. Het toevoegen van extra noten of bakvet kan hier een oplossing betekenen.

Een andere simpele preventietip zijn om voldoende te bewegen. Beweging stimuleert onze darmen. Bij baby’s moeten we met de beentjes fietsen bij darmkrampen. Dus heb jij hier vaak last van? Dan is bewegen een must!

Tot slot kun je ook nog eens nagaan of je voldoende vezels inneemt op een dag. Als jij meer groenten en fruit in je dieet past, stijgt deze hoeveelheid automatisch mee. Ben je niet gewoon om vezelrijk te eten? Dan kan dit wel eens winderigheid veroorzaken. Ga in dit geval voorzichtig te werk en bouw rustig op.

constipatie voorkomen met bewegen
Je hoeft geen topsporter te zijn om voldoende te bewegen.

Wat kan ik doen als het al wat later is?

Shit! Je hebt al een paar dagen geen stoelgang meer gemaakt. Wat nu? Eerst en vooral: geen paniek! Stress is niet echt bevorderend voor een goede stoelgang. Als het te lang geleden is of je maakt je zorgen, kun je best even een dokter raadplegen om te zien of er iets aan de hand is. Better safe than sorry!

Is het onschuldig? Dan kun je een aantal stoelgangsbevorderende remedies uittesten. Een heel simpel iets bestaat eruit om een glas lauw water te drinken als je opstaat op je nuchtere maag. Dit maakt je spijsverteringsstelsel als het ware wakker.

Vervolgens kun je een eetlepel olie innemen zoals een koudgeperste olijfolie op je nuchtere maag. Herhaal voor elke maaltijd en voor het slapengaan. Je zou wel eens versteld kunnen zijn hoe snel je darmtransit verbetert hiermee.

Een andere optie bestaat eruit om een eetlepel lijnzaad te weken in een glas water ’s avonds. Haal dit brouwsel door een zeef de volgende ochtend en drink dit slijm op. Of kies ervoor om ’s avonds een eetlepel lijnzaad te kauwen. De volgende ochtend kan je waarschijnlijk naar het toilet.

Laxerende voedingsmiddelen

Naast de koffie die ik daarnet vermelde, kan je een aantal andere voedingsmiddelen op het menu zetten om beter naar het toilet te kunnen. Deze lijst is zeker niet eindig. Het is eerder bedoeld als voorbeeld.

  • Vijgen
  • Pruimen
  • Verse appelmoes
  • Afgekoelde, gekookte aardappelen
  • Vers fruitsap

Naast laxerende voedingsmiddelen is het zeker aangewezen om je darmflora te versterken. Goede keuzes hiervoor zijn probiotica zoals yoghurt, melkwei, brooddrank, komboucha…

Emotionele oorzaak?

Soms ontstaat constipatie uit een emotionele oorzaak. Stoelgang maken is ook een vorm van loslaten. Als dit iets is waarmee je het moeilijk hebt, dan kan constipatie bij jou ook frequenter voorvallen. Voor het loslaten van trauma kun je bijvoorbeeld kijken of de bachbloesem Star of Betlehem behulpzaam kan zijn (naast andere therapie natuurlijk!). Merk je dat je over het algemeen vertraagd bent en stiller bent dan anders? Dan zou je Mustard kunnen overwegen.

Deze adviezen zijn best wel algemeen. Wil jij graag weten hoe jij jouw klachten op een natuurlijke wijze kunt verbeteren? Boek nu jouw eerste consult om jouw gezonde preventieplan op maat uit te stippelen.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.