Caroline/ mei 10, 2020/ Lichaam in balans/ 0 comments

In de huidige tijden waarin we massaal in ons kot zijn opgesloten, zijn onze beweegpatronen drastisch veranderd. We mochten wel nog alleen sporten in de buitenlucht en wandelen in gezinsverband. Misschien moet jij vaker achter jouw kroost aanhollen waardoor er van stil zitten niet veel in huis komt. Of hou jij de hele quarantaine enkel vol door jouw dagelijkse wandeling? Als dit zaken zijn die veranderd zijn in je leven kun je er over nadenken om deze zaken na de hele crisis aan te houden. Zitten is immers het nieuwe roken. Meer bewegen is de beste preventie.

Te veel zitten noemen we een sedentaire levensstijl. Zelfs als je een aantal keer per week naar de sportschool trekt in normale tijden, kun je over de week heen te vaak en te lang aan één stuk zitten. Niets aan de hand? De laatste jaren werd deze sedentaire levensstijl in verband gebracht met heel wat welzijnsziektes zoals obesitas, (pre)diabetes, hart- en vaatziekten. Ook voor osteoporose is beweging de beste preventie.

meer bewegen kan ook op trap
Overal zie je mogelijkheden om meer te bewegen. Het gaat erom om te leren kijken.

Het belang van goede pauzes

Wil jij dus minder kans maken om een van deze aandoeningen te ontwikkelen? Dan is het belangrijk om regelmatig pauzes in te lassen om het lange zitten te onderbreken.

  • Dit kan bijvoorbeeld door na een uur werken steeds even een toiletpauze in te lassen of een drinkpauze. Wandel even weg van je bureau en doe een klein ommetje om die benen te strekken.
  • Sta regelmatig op om papieren uit de printer te gaan halen als je nog niet paperless werkt.
  • Wandel tot aan het bureau van je collega, partner… als je een vraag hebt in plaats van een e-mail te sturen
  • Doe staand je telefoontjes
  • Organiseer eens een staande meeting. Je zult zien dat het best efficiënter vergadert.

Creatief meer bewegen

Ook op andere gebieden van je leven kun je op creatieve wijze meer beweging organiseren. Wat dacht je van onderstaande tips om meer te bewegen?

  • Ga eens te voet naar de dichtsbijzijnde bakker of slager om jouw voeding te gaan halen.
  • Haal kinderen en geliefden te voet of met de (bak)fiets op als het op redelijke afstand is.
  • Neem bij voorkeur een trap als je de keuze hebt.
  • Parkeer je wagen eventueel wat verder van huis, zo moet je bij vertrek weer wat extra meters wandelen.
  • Speel een actief spel met je kinderen.
  • Doe een wedstrijdje met je lief waarbij je om ter snelst 10 keer door de knieën buigt.
  • Organiseer een danswedstrijdje voor 10 minuten.
  • Speel eens een sketch na.
  • Doe wat huishoudelijk werk.
  • Haal wat onkruid uit de tuin.
  • Organiseer een yogasessie in je living.

gezonde levensstijl

 

Een gezondere levensstijl begint bij die eerste stappen.

Sommige van bovenstaande zaken kun je natuurlijk niet doen met de huidige quarantainemaatregelen. Laat het vooral een inspiratie en motivatie zijn om meer aandacht te hebben voor bewegen in jouw dagelijkse routines. Je hoeft echt niet wekelijks naar de sportschool om in beweging te komen. Start klein!

Ben jij overtuigd dat jouw levensstijl echt wel moet aangepakt worden en wens je hier graag begeleiding bij? Boek een gezondheidsconsult en we kijken wat jij nodig hebt om je nu gezonder in je vel te gaan voelen.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.