Caroline/ augustus 29, 2017/ Voeding/ 0 comments

Eiwitten worden vaak als de belangrijkste macronutriënten gezien. Onze lichaamsweefsels worden gebouwd uit eiwitten. Aangezien eiwitten bestaan uit een combinatie van koolstof (C), waterstof (H), zuurstof (O), stikstof (N), zwavel (S), fosfor (P) kunnen we deze niet omvormen uit koolhydraten of vetten. Eiwitten bestaan uit ketens van aminozuren waarvan sommige essentieel zijn en dus niet door ons lichaam kunnen worden aangemaakt. Volwassenen hebben een 8-tal essentiële aminozuren, de andere aminozuren kunnen we dus zelf aanmaken.

Eiwitten of proteïnes bestaan uit meerdere polipeptiden, wat dan weer bestaat uit meerdere aminozuren. Een volwaardig eiwit is een eiwit die ons voorziet in alle essentiële aminozuren. Het is belangrijk om dagelijks alle essentiële aminozuren in de voeding te hebben.

De 8 essentiële aminozuren

Het aminozuur isoleucine bevordert spierherstel na fysieke inspanning. Het is noodzakelijk voor de vorming van hemoglobine en helpt bij de regulering van de bloedsuikerspiegel en het energieniveau. Dit aminozuur vinden we in eieren, soja, zeewier, kalkoen, kip, lam, kaas en vis. Hiervan hebben we volgens NCBI 10 mg/kg lichaamsgewicht per dag nodig.

Leucine is een ander essentieel aminozuur die helpt bij de regulatie van de bloedsuikerspiegel. Het ondersteunt de groei en de reparatie van botten, huid en spieren en dient de productie van groeihormoon. Leucine is betrokken in wondgenezing en in het stimuleren van ons energieniveau. De afbraak van spiereiwit na een trauma kan worden geminimaliseerd met leucine en het kan stress voorkomen. Dit aminozuur vinden we terug in tarwe, soja, hennep, rund, pindanoten, zalm, amandelen, kip, eieren, haver, pintobonen, linzen, kikkererwten, maïs, koemelk, rijst,… Volgens de NCBI hebben we hiervan 14 mg/kg lichaamsgewicht per dag nodig.

essentiële aminozuren, eiwitten, holistische gezondheid, voeding, natuurlijk, gezond

Tarwe en cottage cheese bevatten een aantal van de essentiële aminozuren die we dagelijks dienen te eten.

Het essentieel aminozuur lysine wordt ook gebruikt bij de behandeling van herpes. Het zorgt voor het behoud van de stikstofbalans in het lichaam e zit geïntegreerd in veel eiwitten in ons lichaam. Dit aminozuur is belangrijk in ons calciummetabolisme en helpt om calcium te absorberen en in stand te houden. Lysine vinden we terug in eieren, vlees (rood vlees, lam, varken en kip), soja, bonen en erwten, kaas (vooral parmesaanse kaas) en bepaalde vissen. We hebben 12 mg/ kg lichaamsgewicht per dag nodig van lysine volgens de NCBI.

Methionine, dat tevens essentieel is bevat zwavel. Het is vetafbrekend en vertraagt de veroudering. Methionine ondersteunt de vertering en heeft een gunstige invloed op het verwijderen van zware metalen uit het lichaam. Het helpt ons om cysteïne te kunnen vormen. We vinden dit aminozuur onder andere in eieren, sesamzaad, parmezaanse kaas, soja, kip, tonijn, rund, bacon, varken, tarwe, haver, pindanoten, kikkererwten, maïs, amandelnoten, pintobonen, linzen, rijst,… De NCBI adviseert 13 mg/kg lichaamsgewicht. Cysteïne kan enkel worden aangemaakt met methionine en is hieerdoor een semi-essentieel aminozuur.

Het essentiële aminozuur phenylalanine vermindert de eetlust en is noodzakelijk voor de synthese van tyrosine, dewelke we ook via de voeding kunnen opnemen en dus niet essentieel is. Phenylalanine treffen we aan in eieren, kip, lever, rund, melk en sojabonen. Het is tevens een belangrijk aminozuur voor mensen die leiden aan phenylketonurie. We hebben 14 mg/kg lichaamsgewicht nodig van dit aminozuur volgens de NCBI.

essentiële aminozuren, eiwitten, holistische gezondheid, voeding, natuurlijk, gezond

Parmezaanse kaas bevat tevens een aantal van de essentiële aminozuren.

Threonine is een ander essentieel aminozuur die zorgt voor de vorming van collageen om de elasticiteit van de huid te behouden. Het is betrokken bij de leverfuncties en ondersteunt het afweersysteem in de productie van antilichamen. Andere voedingsstoffen worden er beter door geabsorbeerd. We vinden dit aminozuur terug in cottage cheese, kip, vis, vlees, linzen, zwarte bonen en sesamzaad. Dagelijks hebben we hier 7 mg/kg lichaamsgewicht van nodig.

Het essentiële aminozuur tryptofaan wordt vaak ingezet bij slapeloosheid en depressie aangezien het wordt omgezet in de neurotransmitter serotonine en ook vitamine B3. Hierdoor vermindert het angst en helpt het bij depressie, migraine en slapeloosheid. De aanmaak van melatonine ’s nachts wordt beïnvloed door de hoeveelheid melatonine die we overdag aanmaken. Tryptofaan verlaagt tevens het risico hart- en vaatziekten. Samen met lysine verlaagt het het cholesterolgehalte in het bloed. We vinden tryptofaan in chocolade, haver, gedroogde dadels, melk, yoghurt, cottage cheese, rood vlees, eieren, vis, kip, sesamzaad, kikkererwten, amandelen, zonnebloempitten, pompoenpitten, boekweit, spirulina en pindanoten. De NCBI adviseert dagelijks 3.5 mg/kg lichaamsgewicht.

Valine heeft een stimulerend effect en is betrokken bij ons spiermetabolisme. Het stimuleert de groei en repareert het weefsel. Dit essentiële aminozuur is betrokken bij het handhaven van de stikstofbalans in het lichaam. Het wordt gebruikt als energiebron voor de spieren. We vinden het terug in soja, bonen, linzen, zuivel, eieren, vlees, vis, kip, broccoli, aardappel,… Dagelijks hebben we van dit eiwit 10 mg/kg lichaamsgewicht per dag nodig.

Dit zijn de 8 meeste essentiële aminozuren die we via onze voeding dienen op te nemen.

Astro Sanitas probeert mensen op een holistische wijze te benaderen in hun zoektocht naar gezondheid. Gezondheid wordt bij ons in al zijn facetten bekeken. Er is ruimte voor fysieke, emotionele en spirituele noden van elke vrouw. Schrijf je in op onze inspiratiebrief en krijg zo wekelijks tips en tricks om jouw gezonde zelf te worden en te blijven.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.