Caroline/ april 16, 2018/ Voeding/ 0 comments

Vitamine B11 of foliumzuur is een belangrijke vitamine. Zeker zwangere vrouwen hebben er baat bij. Aangezien deze vitamine zeer gevoelig is voor warmte, licht en zure omgevingen, is ze gevoelig voor oxidatie en verdwijnt ze bij het koken. Onze behoefte kan worden beïnvloed door de medicatie die we innemen. Zo hebben onder andere barbituraten, de anticonceptiepil, anti-epileptica, pijnstillers en sommige antibiotica een effect op ons gehalte aan foliumzuur. Als we een tekort hebben aan vitamine B12 of aan vitamine C, dan stijgt ook ons verbruik van foliumzuur mee. Deze vitamine is vooral gekend door zijn preventieve werking naar spina bifida of open ruggetje bij het embryo.

zwangere vrouw heeft nood aan foliumzuur

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk voldoende foliumzuur binnen te krijgen.

Vitamine B11 in de voeding

Wie meer vitamine B11 wenst te eten, kan zich tegoed doen aan volgende voedingsmiddelen.

  • Lever
  • Soja
  • Zonnebloempitten
  • Quinoa
  • Peterselie
  • Spinazie
  • Postelein
  • Raapstelen
  • Spruitjes
  • Camembert
  • Sesamzaad
  • Aardbeien
  • Sperziebonen
  • Prei
  • Pistache
  • Paranoten

(bron: De voedingswijzer van Juglen Zwaan)

Functie van foliumzuur

Vitamine B11 heeft veel onmisbare functies in ons lichaam. Zo is ze betrokken bij alle groeiprocessen, celdelingen en zelfs bij onze bloedaanmaak. De nucleïnezuren in onze celkernen worden geproduceerd met behulp van deze vitamine. Daarnaast heeft ze ook een rol in een gezonde huid en haardos.

Bij de verwerkingsprocessen van suiker en aminozuren (twee belangrijke macronutriënten) tekent deze vitamine ook paraat. Ze stimuleert onze eetlust en verbetert zelfs de melkafscheiding bij borstvoeding waardoor ze ook de groei van de zuigeling bevordert. Als je last hebt van een voedselvergiftiging kan deze vitamine je te hulp snellen. Tevens biedt ze bescherming tegen parasieten.

Het meest kennen we foliumzuur door de rol in het voorkomen van spina bifida of open ruggetje. Ze speelt dan ook een cruciale rol in ons zenuwstelsel door mentale achteruitgang te remmen. Het rusteloze benensyndroom zou in een aantal gevallen gelinkt kunnen worden aan deze vitamine. Daarnaast blijft ons gehoor op peil door middel van voldoende vitamine B11.

Van foliumzuur krijg je honger

Foliumzuur stimuleert de eetlust

Disbalans van vitamine B11

De heerser van deze vitamine is Saturnus. Hierdoor zullen mensen met een Zon in Kreeft meer nood hebben aan foliumzuur. Als er tekorten zijn, zien we een gebrek aan vernieuwing ontstaan. Deze mensen neigen tot fantasieën, die onmogelijk in de realiteit neer te zetten zijn. Tevens kunnen we een zekere starheid van denken opmerken. Saturnus is immers de planeet die ons helpt om dromen om te zetten in concrete en tastbare resultaten. Hij maakt ook alles trager en lomer wat we zien in de gevolgen van een tekort.

Er zijn meerdere redenen om een tekort te hebben aan foliumzuur. Soms is medicatie de oorzaak of grote hoeveelheden alcohol. Een andere keer speelt een verkeerd voedingspatroon een rol waardoor ondervoeding en andere tekorten ontstaan. Bepaalde pathologieën kunnen leiden tot het ontstaan van tekorten aan vitamine B11. Als je last hebt van een tekort kun je bloedarmoede hebben. Er ontstaan ontstekingen in het slijmvlies van het spijsverteringsstelsel met een verminderde eetlust en mogelijk gewichtsverlies. Soms kan het zelfs leiden tot vruchtbaarheidsstoornissen. Vaak zien we hoofdpijn, slapeloosheid, concentratieproblemen en vergeetachtigheid. De haardos is dof en de persoon in kwestie voelt zich moe en uitgeput.

Bij een natuurlijke voeding komt een teveel aan deze vitamine niet voor. Echter kan dit wel het geval zijn bij het innemen van supplementen.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.