Caroline/ mei 30, 2017/ Voeding/ 0 comments

Is het je al opgevallen dat er steeds meer allergieën de ronde lijken te doen bij kleine kinderen? Wat is er hier eigenlijk aan de hand, het lijkt bijna een epidemie. Is het enkel luchtvervuiling of is er meer aan de hand? Er zijn een heleboel mensen die hier een idee over hebben geponeerd, de ene wat zinniger dan de andere. Voor mij komt het neer op een samenloop van omstandigheden. Deze omstandigheden uiten zich dan vooral in onze darmflora waardoor er een heleboel zaken verkeerd dreigen te lopen.

Onze darmflora maakt immers deel uit van onze immuniteit. Hier worden door miljoenen bacteriën dagelijks stoffen gevormd die ons lichaam nodig heeft. Elke dag maakt ons spijsverteringsstelsel de keuze of we dingen opnemen of afgeven. Dit komt dan ook overeen met de bachbloesems die tot groep 2 behoren. Het is zo dat dit proces al start bij het bereiden van eten.

voeding, brandstof, ziektes, darmflora, zorgen voor je lichaam

Gebruik jij de juiste brandstof voor jouw lichaam?

De juiste benzine voor jouw lichaam

Wist je bijvoorbeeld dat een heleboel vitamines verdwijnen bij het koken op hoge temperaturen? Dit betekent dat we soms zaken in rauwe vorm dienen te nuttigen om deze vitamines voldoende binnen te krijgen. Omega 3 is een vetzuur waar dit ook het geval is. Doordat het een meervoudig onverzadigd vetzuur is wordt dit ranzig op te hoge temperaturen. Hierdoor mag je lijnzaadolie en walnotenolie wel gebruiken op je salade of als dressing, maar niet om te bakken en te braden. Het is dus belangrijk om je voeding op een correcte wijze te bereiden om voldoende voedingsstoffen binnen te hebben.

Er zijn ook voedingsmiddelen die pas hun optimale werking hebben na de bereiding. Tomaten zijn bijvoorbeeld gezonder als je ze verwarmt omdat dan de lycopeen tot zijn recht komt. Bij wortelen kan men de vitamines beter opnemen met een oliesausje aangezien deze vetoplosbaar zijn.

Als het allemaal al niet moeilijk genoeg is, moeten we ook nog proberen voldoende variatie te hebben en liefst zoveel mogelijk seizoensgroenten eten en van lokale kweek.

Ik heb geen idee hoe het bij jou zit, maar voor velen onder ons is dit geen sinecure. Toch is het belangrijk om op ons eten te letten. Als je diesel in een benzinewagen steekt, dan kan je deze enorm beschadigen. Zo gaat dit ook voor ons lichaam. De verkeerde voeding kan ons spijsverteringsstelsel beschadigen.

Hoe herstel ik mijn motor?

brandstof, voeding, gezondheid, genezen door voeding, medicinale voeding

Gezonde voeding geeft je terug energie om de dingen te doen waar je van droomt. Echte brandstof dus.

Waar vroeger nog heel veel gefermenteerde producten werden gebruikt en klaargemaakt, is dit nu nog slechts minimaal. Alhoewel dat deze producten aan een opmars bezig zijn. Fermenteren is hip en gezond. Het is de beste manier om je darmflora aan te vullen met nieuwe goede bacteriën. Dit zou dus zeker een piste zijn die je verder kunt onderzoeken. Onder deze gefermenteerde producten zitten bijvoorbeeld zuurkool, waterkefir, karnemelk,…

Daarnaast is het ook belangrijk om voldoende voedingsvezels of ballaststoffen binnen te krijgen. Deze stoffen zijn immers de voedingsbodem voor je goede bacteriën om de nodige stoffen te kunnen produceren. Deze vind je in grote mate in groenten en fruit terug, wat ook de reden is dat het gemiddeld vegetarisch dieet vaak veel meer ballasstoffen bevat dan van de gemiddelde Belg.

Verder is het goed om de hoeveelheid stress zo laag mogelijk te houden aangezien dit je spijsvertering danig in de war kan sturen. Probeer tot rust te komen als je gaat eten en kauw je eten goed zodat de voedingsstoffen goed voorverteerd zijn in je mond. Op deze manier zorg je dat de maag en de darmen de stoffen op de juiste manier kunnen verder verteren aangezien het voedsel zeer fijn is gemaakt en dus zo goed mogelijk in contact kan komen met de verteringssappen.

Als je gemakkelijk last hebt van een slechte spijsvertering, kan het handig zijn om na je maaltijd een kleine wandeling te maken. Door de anatomie van ons lichaam is het zo dat de voeding uit de maag naar de darmen wordt geduwd aan de hand van onze ademhaling. Het kan hierdoor dus nuttig zijn om extra goed te ademen na de maaltijd, wat best gaat met een kleine wandeling.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.