Caroline/ mei 7, 2018/ Stressbeheersing/ 0 comments

Hoogsensitieve personen worden nogal eens kanariepietjes in de koolmijn genoemd. Dit komt omdat zij vaak als eerste symptomen krijgen indien er in de omgeving iets niet juist is. Zo kunnen we het gevoelig zenuwstelsel van een hoogsensitief persoon ook gebruiken om algemene gezondheidsadviezen te bekomen die voor ieder van ons goed zouden zijn. Gezonde gewoonten zijn dan ook onontbeerlijk voor hoogsensitieve mensen.

Gezonde voeding de start van gezonde gewoonten

Hoogsensitieve personen hebben vaker last van voedselallergieën dan de gemiddelde mens. Als jij vreemd reageert op een bepaald voedingsmiddel, schrap je dit best een aantal weken uit je dieet. Zo kun je nagaan welk effect dit op je heeft. Het is voor hoogsensitieve personen belangrijk om zo weinig mogelijk bewerkt voedsel te eten met zo min mogelijk suiker, zout en conserveermiddelen. Sterk gekruid voedsel kan het spijsverteringsstelsel ook stress bezorgen net als voedsel met een hoge glycemische index waardoor de bloedsuikerspiegel te veel pieken maakt. Als je toch gekruid wilt eten, doe je dit best bij het middagmaal zodat je nachtrust niet in het gedrang komt.

gezond eten is een van de 3 gezonde gewoonten

In China eet men tot men 80% vol zit.

In China hebben ze een regel dat je dient te eten tot je 80% vol zit. Dit is een verstandige regel om aan te houden zodat je voldoende eet, doch niet te veel. Het duurt immers wel even totdat jouw maag heeft kunnen doorgeven dat je voldoende voedsel binnen hebt. Voor hoogsensitieve personen is het tevens belangrijk voldoende eetmomenten te voorzien aangezien zij minder goed tegen vasten kunnen dan de gemiddelde bevolking.

In periodes waarin je veel stress ervaart, kan het goed zijn om zwaar, warm en vochtig voedsel te eten zoals stoofpotjes. Daarnaast kan het goed zijn om voldoende vezels te eten om je te gronden en voldoende B-vitamines aangezien deze een rustgevend effect hebben op je zenuwstelsel. Voeg gerust eens edelgist toe aan een maaltijd om wat extra B-vitamines op te nemen. Daarnaast is het ook goed om voldoende magnesium en vitamine C in te nemen aangezien beide een positief effect hebben tegen stress.

Tweede goede gewoonte: Gezond bewegen

Als je merkt dat je vaak te veel stress hebt op een dag, kan het verstandig zijn dagelijks een stille wandeling in de natuur in je agenda te plannen. Eigenlijk dienen we 20 tot 30 minuten per dag te bewegen. Aangezien competitie stress veroorzaakt, is het verstandiger om als hoogsensitief persoon te kiezen voor een vorm als lopen, fietsen of yoga. Wist je trouwens dat het 3 uur duurt voordat je afkoelt van een sportprestatie? Het is daardoor verstandig om niet na 19 uur te gaan sporten zodat je een gezonde nachtrust kunt hebben.

Bewegen in de natuur

Bewegen in de natuur is ideaal voor een hoogsensitief persoon.

Derde pijler is een gezonde slaap

Stress is een belangrijke veroorzaker van slaapproblemen in onze huidige maatschappij en zeker geen onderdeel van gezonde gewoonten. In onze huidige maatschappij is deze een niet meer weg te denken factor. Vaak bekijken we ’s avonds nog stimulerende programma’s of doen we nog uitdagende activiteiten. We zouden ’s avonds uitgebreid de tijd moeten nemen om onze geest tot rust te brengen. Hiervoor kunnen we ’s avonds ruimte maken voor een diepe buikademhaling voor het slapen gaan of een meditatieoefening doen. Het is belangrijk dat je slaapkamer voor jou rustig, donker en koel aanvoelt.

Soms kunnen slaapproblemen gelinkt worden aan een gebrek aan buitenlucht op een dag. We hebben immers een bepaalde mate van UV-licht nodig om ’s nachts voldoende melatonine aan te maken. Probeer bij slaapproblemen dus dagelijks ruimte te maken in je agenda om even in de buitenlucht te wandelen. Daarnaast kan het ook verstandig zijn om regelmaat in je schema te brengen. Als je steeds op hetzelfde ogenblik opstaat en gaat slapen, breng je je lichaam op den duur in een natuurlijk ritme. Hierdoor programmeer je jezelf om op hetzelfde ogenblik moe te worden en behoren slapeloze nachten tot het verleden.

Merk je dat je nood hebt aan meer dan een aantal nieuwe gezonde gewoonten om van je slaapproblemen en stress af te komen? Ontdek onze trajecten die jou terug op weg zetten naar een natuurlijke gezondheid.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.