Caroline/ september 14, 2023/ Lichaam in balans/ 0 reacties

Ons lichaam doet er alles aan om in evenwicht te blijven met de omgeving. Zowel op fysiek, emotioneel als spiritueel vlak is jouw unieke gulden middenweg belangrijk. Dit evenwicht moet er ook zijn in de chakra’s. Als er te weinig energie is in de lagere chakra’s, dan zullen de hogere chakra’s niet kunnen functioneren zoals het moet, met alle gevolgen van dien.

Tussen de eerste chakra en de zesde chakra bestaat er een specifieke link. Waar de eerste chakra gelinkt wordt met de bijnieren, vinden we en in de zesde chakra de hypothalamus en hypofyse. In ons fysieke lichaam staan deze organen in nauw verband met elkaar, maar dus ook op spiritueel vlak is de link bijzonder interessant.

Wat is de HPA-as eigenlijk?

De HPA-as bestaat uit de hypothalamus, de hypofyse en de bijnieren. Het is een vernuftig systeem dat onze reactie op stress coördineert om zo snel mogelijk terug in zogenaamde homeostase te komen. Als we zeer regelmatig aan stress worden blootgesteld, dan krijgt ons lichaam te weinig ruimte om te kunnen herstellen. Dit kan leiden tot een chronisch verhoogd cortisolniveau waardoor dit systeem steeds minder responsief wordt. Dit wordt trouwens ook wel eens een bijnieruitputting genoemd.

Zeker gezien er een ander belangrijk hormoon wordt aangemaakt via die HPA-as die jouw weefsels, zenuwen en de hippocampus beschermt tegen eventuele schadelijke effecten van cortisol. Het is vooral het evenwicht tussen DHEA en cortisol die bepaalt of stress negatieve effecten heeft op jouw systeem. 

Gezondheidsklachten beïnvloed door stress

  • Gevoeligheid voor verkoudheid
  • Vertraagde wondheling
  • Hogere ontstekingsactiviteit bij auto-immuunaandoeningen zoals artritis
  • Dysbiose in de darm
  • Verhoogde darmpermeabiliteit
  • Verandering in de darmperistaltiek
  • Insulineresistentie
  • Diabetes
  • Hart- en vaatziekten
  • Verminderde vruchtbaarheid
Stop de parkeerstand van je HPA-as

Interactie tussen jouw emoties en jouw fysieke lichaam.

Jouw hypothalamus is in het brein de brugfiguur tussen de informatie die je vanuit de buitenwereld binnenkrijgt via de zintuigen en jouw binnenwereld. Dit komt doordat de hypothalamus een deel van het brein is (en dus ook van jouw zenuwstelsel) waar jouw hele hormonale systeem door gedirigeerd wordt. De hypofyse krijgt voortdurend signalen van de hypothalamus door om up to date te zijn met de huidige leefomstandigheden. 

Is het te warm? Dan komt jouw hypothalamus in actie! Maar ook emoties creëren via de hypothalamus een reactie in je fysieke lichaam. Stress is hiervan de meest bekende, maar denk ook gerust aan verdriet of woede. Doordat al deze emoties via de filter van de hypothalamus binnenkomen in je lichaam, kunnen emoties dan ook een groot aandeel hebben in fysieke ziektes. Wie kent niet het gevoel om plots een krop in de keel te ervaren. Een heel tastbare vorm van een emotie die zich in een fysieke sensatie omzet.

Belangrijke stappen om het fysieke evenwicht in je HPA-as te herstellen.

Ga voor een optimale nutritionele status. Vooral magnesium, vitamine D en de B-vitamines mogen zeker niet ontbreken in je dieet om een goede werking van de HPA-as te verzekeren. Al deze stoffen spelen een rol in het verminderen van de effecten van stress op het lichaam en worden meer aangesproken in periodes van stress. Goed aanvullen is dus essentieel.

Verder is het belangrijk om voldoende omega 3 vetzuren in te nemen. Deze vetzuren hebben een ontstekingsremmende werking en herstellen het evenwicht in ons immuunsysteem. Zeker voor onze hersenfunctie is dit vetzuur echt onmisbaar.

Denk erover na of het gebruik van adaptogene kruiden voorlopig een uitkomst kan bieden. Ashwaganda is zo een voorbeeld. Het heeft een regulerende werking op de productie van de hormonen. Het bevordert namelijk de weerstand tegen lichamelijke en psychische stress.

Door aan jouw darmgezondheid te werken, kan je ervoor zorgen dat de negatieve effecten van stress op je systeem worden verminderd. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van pro- en prebiotica om een gezonde microbiële flora te creëren en in stand te houden. Een gezond en evenwichtig dieet doet hier al vaak wonderen.

Verbeter jouw slaapkwaliteit. Dit is belangrijk voor je fysieke en mentale herstel. Verdiep je zeker eens in het circadiaans ritme om manieren te ontdekken om jouw slaap op een natuurlijke manier te verbeteren.

Saffraan ondersteunt de regulatie van de HPA-as en heeft een stressverlagende werking. Hierdoor zal een goed saffraanextract ook ondersteunend werken bij allerlei klachten gelinkt aan chronische stress.

Irisscopie als ingang tot de ziel

Vanuit de iris kunnen we de aangeboren constitutie zien. Hier kan je geen structurele veranderingen in aanbrengen, maar wel versterken door de voor jou juiste levensstijl. De iris maakt ons attent op deze zwakke schakels, zodat je preventief de ketting op zijn zwakste punt kan ondersteunen. Ogen worden vaak de spiegels van de ziel genoemd. Het is dan ook niet raar dat je hier zo’n schat aan informatie kan vinden.

Het verschil tussen blauwe en bruine ogen ligt hem erin dat bruine ogen een extra beschermend laagje pigment hebben. Dit subtiele verschil zorgt ervoor dat ze net iets minder kwetsbaar en stressgevoelig zijn. Mensen met groene ogen hebben trouwens slechts gedeeltelijk beschermend pigment in hun ogen. 

Blauwe ogen hebben dus een gebrek aan beschermingspigment. Hierdoor zijn ze kwetsbaarder en meer stress- en prikkelgevoelig. De pols en ademhaling zijn typisch iets hoger en de basistemperatuur wisselt sneller. Over het algemeen reageren ze meer naar buiten met lymfatische uitscheidingsaandoeningen, vaak met hevige koorts. Denk hierbij aan luchtweginfecties, keel-, neus- en oorklachten, huidklachten en blaasontstekingen. Door de verhoogde prikkelbaarheid hebben ze meer aandoeningen aan het zenuwstelsel. Het lichaam probeert zich van gevaarlijke afvalstoffen te ontdoen via ontstekingen.

Bruine ogen hebben wel een beschermingspigment. Ze hebben meestal een minder reactief systeem. Aandoeningen ontstaan meestal langzaam en hun systeem raakt meestal geleidelijk uit balans. Reactie zijn typisch meer naar binnen gericht. Ze gaan dan ook gemakkelijker afvalstoffen opslaan in de vorm van nierstenen of steenpuisten. Ook hun lever, gal, darmen en spieren worden meer belast. Gemiddeld zien we vaker doorbloedingsstoornissen, stoornissen in de bloedaanmaak en -afbraak. 

Stress is niet goed voor je HPA-as

Hoe stress ook jouw 6de chakra blokkeert.

Dat stress jouw eerste chakra beïnvloed, kon je al lezen in een vorige editie van Bloom. Om de gaven van de 6de chakra juist te kunnen ontvangen, is het belangrijk om voldoende gegrond te zijn. Deze gronding kun je in tijden van stress heel hard voelen wegglijden. Zonder gronding kan je de inzichten die vanuit de spirituele wereld komen niet integreren in de stoffelijke wereld. Er ontstaat een disconnectie tussen je hoofd en je voeten waardoor je erg zweverig kan zijn.

Dit is ook wat we in horoscopen zien. Mensen met een heel sterke Neptunuskracht (prominente plaatsing, veel Vissen in de horoscoop…) durven wel eens leven in hun eigen luchtkastelen. Het is pas als Saturnus er zich mee gemoeid heeft dat al die mooie zaken ook in de stof kunnen worden neergezet. Saturnus moet hiervoor wel omarmd worden door de persoon in kwestie, wat zeker niet over rozen gaat. Maar laten we eerlijk wezen, we leven nog altijd op planeet aarde waar we dagelijks brood op de plank willen. Leven van licht en liefde is voor de meeste mensen niet weggelegd. 

Heel je 6de chakra om uit de parkeerstand te komen.

Werk aan jouw gronding zodat jij volledig in jouw lichaam aanwezig kan zijn. Door jouw zintuigen te gebruiken kom je echt in het hier en nu. Een heel belangrijke voorwaarde om de kracht van de 6de chakra te omarmen.

Ga aan de slag met beeldende kunst. Door met je handen in de klei te wroeten of met andere tactiele materialen te werken, verminder je de stress in je systeem. Het werkt erg aardend en het is een mooi voorbeeld hoe die eerste en zesde chakra samen kunnen werken. Probeer dat idee uit je hoofd in de realiteit vorm te geven. Het maken van vision boards past hier ook erg mooi bij.

Gebruik je geestesoog om (geleide) visualisaties te doen waarmee je tot rust komt of mediteer om inzichten te ontvangen vanuit jouw hogere zelf. Doe dit niet als je merkt dat je niet goed gegrond bent. De informatie die je dan ontvangt kan zelfs schadelijk zijn. Heb je het moeilijk om beide voetjes op de grond te houden tijdens een meditatie? Bekijk eens of een rookkwarts aan je voeten soelaas kan brengen.

Merk jij dat er heel wat klachten en blokkades zijn opgedoken? Dan kan het interessant zijn om met een professionele therapeut aan de slag te gaan. Via droomwerk, hypnose en of regressietherapie kan je soms zaken vastpakken waar je anders niet aan kan. Een mooie manier om jouw leven terug in flow te trekken vanuit die zesde chakra.

Ben jij op zoek naar een nieuwe balans in jouw leven?

Soms heb jij nood om gewoon even in jouw lichaam te kunnen zakken. De stress van alle dag even vergeten en lekker wegdromen bij een heerlijke manuele behandeling. Hiervoor is deze Balans Sessie bedoeld. Een losse sessie waarin ik rust schep in jouw lichaam door middel van verschillende manuele behandelingen. Een ideaal geschenk om wat me-time voor jezelf in te plannen.

Want massage is een mooie manier om rust te brengen in je lijf en in je hoofd. Door de combinatie van DSR (een diepe drukpuntmassage), PSR (voetreflexologie) en ontspanningsmassage, voel jij jezelf echt even in je lichaam zakken. Een zachte manier dus om de balans te herstellen tussen je hoofd en je lichaam. Ideaal voor drukke bezige bijtjes die hun lichaam willen verzorgen tegen de stresserende levensomstandigheden.

Vind balans op meerdere vlakken:

  • Balans tussen rust en inspanning
  • Balans tussen je hoofd en je lichaam
  • Balans bij het verteren
  • Balans in je chakra’s

Je lichaam komt in een staat van rust. Een echte vorm van me-time als liefdevolle daad voor jouw lichaam die je elke dag weer overal heen brengt. Je gaat gegarandeerd ontspannen buiten.

Wie ben ik?

Caroline Risack is een professionele astrologe. Ze gelooft erin dat ze vanuit de complexiteit van de astrologische horoscoop praktische en down-to-earth adviezen destilleert die de levens van haar cliënten transformeert.

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid. Of cliënten nu kiezen voor een éénmalige Astrologische Gidsingsessie of een diepe duik nemen in hun geboortehoroscoop door middel van het Astrologie Embodied traject, ze maken terug connectie met zichzelf. Dit komt hun zelfvertrouwen en zelfbewustzijn ten goede.

Caroline’s expertise helpt cliënten om zich aan te passen aan hun eigen natuurlijke ritmes en zo hun flow in het leven terug te vinden. 

Omdat Caroline gelooft in echt holistische zorg is zij ook nog werkzaam als naturopaat. Hiernaast is zij bezig met de opleiding tot vroedvrouw om zo vrouwen te ondersteunen in hun hormonale gezondheid. Haar expertise leert ieder terug connectie maken met hun lichaam en deze te eren en vertroetelen als een heilige tempel.

Caroline’s missie is het terug verbinden van klanten met hun ziel, oerkracht en fysieke lijf zodat ze hun volle potentieel kunnen bereiken en hun gaven aan de wereld kunnen schenken. Zo maakt zij de wereld tot een mooier plekje.

Deel dit Bericht

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.