Caroline/ september 3, 2018/ Voeding/ 0 comments

IJzer is een belangrijk mineraal die verschillende andere micronutriënten nodig heeft voor de opname zoals vitamine C, koper, kobalt en mangaan. Door een boel omstandigheden heeft ons lichaam het lastig om voldoende ijzer op te nemen. De looistof en cafeïne van koffie, zwarte en groene thee maakt de opname minder. Vermijd dus ijzerrijke voeding met deze dranken te combineren. Daarnaast komt ijzer niet tot zijn recht met fytinezuur dat we terugvinden in granen en peulvruchten en oxaalzuur wat onder andere in rabarber zit. Dit mineraal is door milieuvervuiling met lood en cadmium aanzienlijk verminderd opneembaar.

Meer energie en fun met behulp van ijzer.

IJzer helpt je om energie te halen uit je voeding.

IJzerrijke voedingsmiddelen

We vinden ijzer terug in veel verschillende voedingsmiddelen. Hieronder vind je een niet exclusieve lijst terug met voeding rijk aan dit mineraal gebaseerd op de voedingswijzer van Junglen Zwaan.

  • Luikse siroop
  • Brandnetel
  • Gember
  • Peterselieblad
  • Sojaboon
  • Sesamzaad
  • Zonebloempitten
  • Amandelen
  • Pistachenoten
  • Pijnboompitten
  • Varkenslever
  • Nieren (rund)
  • Mosselen
  • Leverpastei
  • Kalfsniertjes
  • Rundslever
  • Oesters

IJzer belangrijk voor levensenergie

Dit levensnoodzakelijke mineraal heeft een aantal belangrijke functies. Zo is het een bestanddeel van enzymen die een rol spelen in de productie van hormonen. Zowel serotonine, dopamine, melatonine als cortisol zijn afhankelijk van je ijzerspiegel. Daarnaast zorgt het voor een gezonde groei en de aanmaak en regeneratie van collageen. IJzer helpt ons dus om een mooie uitstraling te hebben door gezonde huid, haren en nagels.

Ook in ons zuurstoftransport is ijzer betrokken door deel te hebben in de aanmaak van hemoglobine en bloed. Daarnaast is onze energie hier ook van afhankelijk. De energiefabriekjes in onze cellen, mitochondriën hebben dit mineraal nodig om goed te functioneren. Zonder ijzer voelen we ons moe en lamlendig. We worden gemakkelijker ziek en zien er bleekjes uit. Een goede ijzerspiegel is belangrijk voor een gezonde uitstraling dus!

Koffie vermindert de opname van ijzer.

Cafeïne en andere looistoffen in koffie zorgen voor een verminderde opname.

Wat als er geen evenwicht is?

Dit mineraal wordt door Mars geregeerd. Indien je Zon in Weegschaal staat, kan het betekenen dat je hier meer van nodig hebt. Als je te weinig hebt, dan kun je ook een gebrek aan daadkracht opmerken. Je lijkt maar niet toe te komen aan de zaken die je dient te ondernemen en hebt moeite met het maken van keuzes. Iemand met de Zon in Weegschaal kan tevens in deze toestand vast komen te zitten en heeft hogere hoeveelheden nodig dan anderen.

De problemen met een tekort

Een tekort kan door verschillende oorzaken ontstaan. Als jij steeds een ijzertekort hebt bij je menstruatie dan verlies je te veel bloed hierbij. Ook darmbloedingen of maagbloedingen kunnen een tekort veroorzaken. Indien je te weinig maagzuur hebt, kun je moeite hebben om ijzer goed op te nemen. Soms kan je dieet ook bepalen dat je te weinig ijzerrijke voedingsmiddelen eet. Indien je antireumatica of antibiotica slikt kan soms je ijzerspiegel ook wijzigen.

Een tekort veroorzaakt een aantal fysieke problemen. Zo is er een slechtere opname vanuit je dunne darm en een mogelijkheid om ernstige bloedingen te krijgen. Zelfs maag- en darmkanker wordt hiermee in verband gebracht. Wat vooral opvalt is de vermoeidheid, bleekheid en zwakte ten gevolge van bloedarmoede. Daarnaast kun je moeite hebben om je te concentreren of je down voelen. Soms komt ijzertekort met beenkrampen en rusteloze benen, alhoewel die vaak meer aan magnesium worden toegeschreven. Door dit tekort kun je slaapstoornissen ervaren, duizeligheid en hoofdpijn.

Bij erge tekorten kun je zelfs last krijgen van kortademigheid en een snelle hartslag. Dit kan resulteren in hartfalen. Ook kun je ophouden met menstrueren of de neiging krijgen om zaken te eten die niet geschikt zijn om op te eten zoals aarde, kalk, hout en dergelijke.

Vermoeidheid is een teken van tekort

Een tekort kan zelfs slaapstoornissen veroorzaken. Je wordt er alvast heel moe van.

Hemochromatose als oorzaak voor teveel ijzer

Soms hebben mensen een teveel aan ijzer door een erfelijke aandoening die we hemochromatose noemen. Via de voeding komt dit normaal gezien niet voor. Bij een teveel voelt men zich driftig, onrustig en prikkelbaar. Er kan zelfs sprake zijn van agressief gedrag en manipulatie. Mensen met deze aandoening dienen een heel specifiek dieet te volgen en krijgen aderlatingen als de concentraties te veel oplopen. De aandoening is vooralsnog ongeneeslijk.

Als je graag op een natuurlijke manier aan de slag wil met jouw energieniveau, dan boek je best een kennismakingsgesprek. Zo kijken we wat voor jou mogelijke stappen zijn om terug vol energie in het leven te staan.

Share this Post

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.