Caroline/ augustus 3, 2017/ Psychologie/ 0 comments

Gezond eten en drinken is niet steeds een sinecure. Vooral als je dit niet als een doel ziet, maar als een levenswijze, ben je voor een lange periode vertrokken. Ikzelf ben voorstander van geleidelijke overgangen. Het lijkt mij niet verstandig om van de ene dag op de andere je levensgewoonten aan te passen. Je zou zowaar afkickverschijnselen kunnen ervaren wat nooit fijn is. Geef mij maar liever de weg van de geleidelijkheid. Maar hoe doe je dat nu om een nieuwe gewoonte in te voeren?

Stap 1: maak een lijst met jouw doelen op

Om geleidelijk je levenswijze aan te passen is het belangrijk dat je voor jezelf ergens een lijst aanlegt waarin je de verschillende doelen opschrijft die je wilt veranderen om tot jouw ideale levenswijze te komen. Deze lijst kan heel lang zijn of heel kort en staat zeker niet vast in de tijd. Het kan heel goed zijn dat je over de loop van de maanden en jaren zaken zult toevoegen of schrappen naar gelang nieuwe inzichten die je opdoet.

Een voorbeeldlijst zou er als volgt kunnen uitzien:

  • Dagelijks 2 liter water drinken
  • Elke dag probiotica eten
  • Dagelijks 2 stukken fruit eten
  • Minstens 1 maaltijd per dag bevat een grote hoeveelheid groenten
  • 3 dagen per week vegetarisch eten
  • Avondeten nuttigen voor 19 uur ’s avonds
  • De dag beginnen met een gebalanceerd ontbijt
  • Slechts 3 maaltijden en 3 tussendoortjes
  • ’s ochtends een glas lauw water op de nuchtere maag om de spijsvertering te starten
gewoonte veranderen, gezonde levensstijl, prioriteiten, geleidelijke aanpak, 1 ding met een keer, stapsgewijze verandering, gezonde voeding, meer water drinken

Zoek online naar leuke ideeën om jouw doel tot een succes te maken.

Stap 2: bepaal je prioriteit

Je ziet hier een heleboel doelen samen staan. Het is belangrijk om de doelen steeds positief te formuleren. Natuurlijk is het moeilijk om op al deze zaken tegelijk te focussen. Als je een dergelijk lijstje voor jezelf hebt opgesteld laat je het best even liggen. Neem het na een week terug bij de hand en kijk naar hetgeen voor jou nu het belangrijkste zou zijn om te verwezenlijken. Kies voor 1 prioriteit die jouw leven het meest zou verbeteren of 1 prioriteit die je het meest haalbaar lijkt voor nu. De andere zaken laat je op dit ogenblik nog links liggen.

Stap 3: brainstorm over mogelijke methodes en stappen om de gewoonte te integreren

Vervolgens ga je met die ene prioriteit aan de slag op een stapsgewijze en methodische wijze. Probeer je doel in een soort van routine in te voegen. Wil je bijvoorbeeld meer water drinken, dan kan het goed zijn om verschillende technieken en methodes hierrond te verzamelen. Zo kun je gaan kijken naar manieren om water minder saai te maken als je nogal snel geneigd bent om het beu gedronken te zijn. Hiervoor bestaan er ondertussen heel veel leuke technieken zoals een waterkan waar je gedurende de nacht vruchten, kruiden en/of groenten in laat weken. Je water krijgt hierdoor een leuke frisse smaak mee en wordt minder saai. Of je kunt gewoon wat verse citrusvruchten in je glas persen zodat je water een lichte vleug citroen of sinaasappel heeft. Voor je stappen zet ga je dus eerst het probleem verder onder de loep nemen en brainstormen over mogelijke oplossingen.

Vind oplossingen voor je excuses

Als je te weinig water drinkt omdat je steeds vergeet te drinken, kan het bijvoorbeeld goed zijn om op zoek te gaan naar een leuke drinkbeker of fles zodat je steeds je water binnen handbereik hebt. Kijk ook eens of je water kunt linken met een plaats waar je veel zit. Als je vaak op je bureau zit, kan het bijvoorbeeld handig zijn om daar een karaf te installeren met een waterglas zodat je steeds water tot je beschikking hebt. Zorg dat je regelmatig wordt aangemoedigd om te drinken door water beschikbaar te maken.

Daarnaast kun je ook pogen om het drinken in je routines in te voeren. Maak er een gewoonte van om elke keer voor de maaltijd een glas water te drinken. Op die manier heb je reeds 3 glazen water binnen zonder veel nadenken. Zet een glas water of flesje op je nachtkastje en drink ervan als je wakker wordt. Probeer steeds op een vast uur een drinkpauze in te lassen. Soms is het gemakkelijk om een gewoonte vol te houden als je er een routine van maakt. Op den duur is de gewoonte deel van je automatisch patroon waardoor je er niet meer over hoeft na te denken.

Stap 4: experimenteer

Probeer een aantal van de zaken uit die je tijdens je brainstorm als interessante pistes hebt aangemerkt. Sommige hiervan gaan slagen, anderen gaan minder adequaat lijken. Het belangrijkste is om je op één ding te focussen en hiermee aan de slag te gaan. Op deze wijze wordt een gezonde levensstijl geen berg waar we niet meer tegenop kunnen. Vaak zul je ook zien dat 1 kleine verandering soms al een grote gezondheidswinst kan betekenen. Je hebt er alleszins niets mee te verliezen. Welke gewoontes wil jij bij jezelf installeren om een gezonde levensstijl te verkrijgen?

Wil jij op de hoogte blijven van de laatste blogposts en unieke content ontvangen? Ja, ik wil!

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.