Caroline/ juli 4, 2017/ Lichaam in balans/ 0 comments

Polycystisch Ovarium Syndroom is een aandoening die veel vrouwen treft in onze samenleving. Het is een aandoening waarbij vrouwen te veel mannelijke androgenen aanmaken waardoor er het evenwicht met oestrogeen en progesteron zoek is. Hoe meer overgewicht men heeft, hoe meer last men van deze ziekte heeft, aangezien onze vetcellen de betreffende hormonen mee produceren. Door dit overwicht aan mannelijke hormonen worden cystes gevormd op de eierstokken en is er een verminderde vruchtbaarheid. Er is dan ook vaak sprake van onregelmatige menstruatie cycli.

Polycystisch Ovarium Syndroom is een ziekte waarbij het hele hormoonstelsel van de vrouw in de war is. Deze stoornis gaat samen met insuline resistentie waardoor deze vrouwen een onstabiele bloedsuiker hebben. Hierdoor is hun energie niet stabiel over de volledige dag. Veel vrouwen met PCOS krijgen dan ook orale antidiabetica om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden zodat de ontwikkeling van diabetes type II wordt gestopt of afgeremd. Het is voor deze vrouwen meestal heel lastig als zij voedsel eten dat veel koolhydraten bevat en al zeker als de glycemische index van dat voedsel hoog ligt. Hun klachten kunnen hierdoor erg vermeerderen.

Waarom de glycemische index van je voedsel belangrijk is.

De glycemische index is een maat voor het oplopen van de bloedsuikerspiegel nadat het voedingsmiddel gegeten wordt. Een glycemische index van 100 komt overeen met de curve van glucose. Deze index wordt door een aantal zaken beïnvloedt.

  • Het aandeel vetten en eiwitten in de voeding aangezien deze de tijd verlengen dat het voedsel zich in de maag bevindt. Peulvruchten hebben dus een lagere GI dan aardappelen aangezien de eerste meer eiwitten bevatten.
  • Hoe meer vezels, hoe langer de glucose wordt vastgehouden.
  • Hoe minder bewerkt het voedsel, hoe lager de GI. Zo is de glycemische index van rauwe wortelen lager dan van gekookte en gebakken wortelen.
  • Hoe meer fructose, hoe lager de glycemische index.
  • Hoe rijper vruchten, groenten of granen zijn, hoe hoger de GI
  • Sommige variëteiten van vruchten, groenten of granen bevatten een hogere of lagere GI
  • Hoe meer organische zuren, hoe lager de glycemische index is.
  • Hoe vaster de textuur van een voedingsmiddel, hoe lager de glycemische index.
PCOS voeding lever ondersteunen suikerdip bloedsuikerspiegel glycemische index

Wortelsap heeft een hogere GI dan rauwe wortelen. Daarnaast ondersteunen wortelen je leverwerking.

Voedingsadviezen voor vrouwen met PCOS

Het is voor deze vrouwen dan ook aangeraden om meer vezels in hun maaltijden toe te voegen. Dit kan bekomen worden door het aandeel groenten dat men op een dag eet substantieel te verhogen. Daarnaast hebben de vezels nog het leuke bij-effect dat zij de hoeveelheid vrij testosteron die met deze conditie gepaard gaat verminderen. Daarnaast zou het ook goed zijn om aardappelen aan te vullen met een goede zelfgemaakte mayonaise op basis van olijfolie aangezien deze de slechte cholesterol doet dalen, maar de goede cholesterol in stand houdt. Op deze manier blijft het voedsel langer in de maag, waardoor de bloedsuikerpiek ook lager uitvalt.

Daarnaast kan het voor deze vrouwen ook goed zijn om hun darmflora in orde te zetten met probiotica. Er werd vroeger namelijk nogal eens beweerd dat de dood in de darmen huist. Als we zien dat organische zuren de glycemische index positief beïnvloeden dan is het goed om gefermenteerde producten in de maaltijd te voegen. Dit kunnen we doen door het gebruik van echt zuurdesembrood, zelfgemaakte zuurkool (want degene die je in de winkel koopt is gepasteuriseerd en dus ontdaan van alle goede bacteriën), kombucha, kefir, gefermenteerde worteltjes, … Op deze manier verlagen we onze bloedsuikerpiek en verbeteren we onze darmflora. Dit zijn 2 vliegen in 1 klap.

PCOS voeding lever ondersteunen suikerdip bloedsuikerspiegel glycemische index

Artisjok is een goede plant om je lever te ondersteunen.

Aangezien de lever verantwoordelijk is om het teveel aan hormonen af te breken die bij deze ziekte hoort, is het van levensbelang om deze goed te ondersteunen. In het beste geval proberen vrouwen met PCOS alcohol, cafeïne en medicijnen zo veel als mogelijk te vermijden zodat de lever geen extra werk heeft. Daarnaast kunnen ze ook voedsel eten dat de lever ondersteunt in zijn werking. Volgende groenten en fruit kunnen best in het dieet worden ingepast:

  • Wortelen
  • Broccoli
  • Spruitjes
  • Kool
  • Bloemkool
  • Bieten
  • Artisjok
  • Citroen
  • Waterkers
  • Kiemen

Als je graag wilt weten welke groenten wanneer in seizoen zijn, kan ik je van harte mijn groentekalenders aanraden. Zo heb je steeds de beste kwaliteit van groenten in huis.

Natuurlijk ga je deze aandoening niet oplossen met enkel wat voedingswijzigingen. Dit is een ziekte die een totaalaanpak vereist waarbij ook de rest van de levensstijl onder de loep wordt genomen. Toch kan het voor veel vrouwen al een verademing zijn als ze hun bloedsuikerspiegel stabieler hebben gekregen en hun lever meer ondersteunen. Het verminderen van suikers in het dieet is geen gemakkelijke opgave en dient best geleidelijk aan te gebeuren zodat je de verandering kunt volhouden op de lange termijn. De aandoening vereist immers je levensstijl te veranderen en niet om een crashdieet zonder koolhydraten op te starten. Uiteindelijk is het belangrijk dat je het gevoel hebt dat je de veranderingen die je aangaat ook op de langere termijn kunt volhouden. Het is immers een marathon, geen sprint.

Wil je graag op de hoogte blijven van de laatste posts en extra content ontvangen? Schrijf je dan nu in op de wekelijkse inspiratiebrief. Zo mis je geen inhoud meer.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.