Caroline/ februari 7, 2021/ Voeding/ 0 comments

Veel mensen die ik spreek, drinken graag koffie. Op zich geen probleem, maar voor je gezondheid is het niet zo goed om sloten koffie naar binnen te spelen. Te veel koffie zorgt voor een belasting op je zenuwstelsel en dit zou ik in 2021 proberen te vermijden. 

Het effect van koffie op je lichaam

Koffie heeft best wel wat effect op je lichaam. Zo hoor ik regelmatig in de praktijk dat mensen in de ochtend beter naar het toilet kunnen na hun kopje koffie. Koffie is een prima laxeermiddel, maar kan op termijn je darmen lui maken. (Ontdek hier andere natuurlijke oplossingen voor constipatie.) Zeker als je in de ochtend opstaat met lage rugpijn, is het eigenlijk oppassen geblazen. Vaak gaat die rugpijn weg, zodra je de ochtendlijke grote boodschap hebt gedaan. 

Koffie als onderdeel van een gezonde levensstijl.
Koffie kan passen in een gezonde levensstijl.

Als jij hier last van hebt, dan geeft je lichaam eigenlijk aan dat het zich steeds randje constipatie bevindt. Het laatste stukje van je darm waar de stoelgang zich dan ophoopt, heeft in tegenstelling tot de rest van je dikke darm, geen controle van de lever voor de opgenomen stoffen in je bloedbaan worden geslingerd. Dit betekent dat de eventuele gifstoffen die toch geresorbeerd worden uit je stoelgang rechtstreeks in je bloedcirculatie worden gegooid. In de andere delen van je dikke darm worden die eerst richting je lever vervoerd om daar gecontroleerd te worden op schadelijkheid alvorens naar de rest van je lichaam te worden verstuurd.

Verder heeft koffie ook de neiging om in je lichaam in te werken op je stressmechanisme. Het zet je bijnieren aan om meer hormonen te produceren. Als jij al veel vraagt in het dagelijkse leven van je bijnieren (Hallo chronische stress?), dan kan deze extra vraag een soort permanente overbelasting zijn waardoor je meer kans maakt op stressgerelateerde klachten. Mensen die erg gevoelig zijn, krijgen dan ook niet voor niets hartkloppingen door koffie.

Als jouw slaap erg verstoord is of de kwaliteit niet ok is, kan het interessant zijn om even naar je koffieverbruik te gaan kijken. Soms kun je al wat slaapwinst halen door koffie te laten na een bepaald uur of het aantal consumpties te verminderen. 

Wat veel mensen ook niet weten is dat koffie de opname van ijzer vermindert. Heb jij dus de neiging om eerder wat laag te staan in jouw ijzerreserves? Of heb jij last van vermoeidheid tijdens je menstruatieperiode? Dan kan het interessant zijn om je koffie niet tijdens de maaltijden te nemen zodat je maximaal de ingrediënten uit jouw voeding kan opnemen.

Leuke en lekkere alternatieven

Op zich is het bij de verstokte koffiedrinkers soms lastig om met deze drank te minderen. Ik geef dan steeds weer mee dat elk kopje minder, er eentje is. Sommige mensen vinden een fijn alternatief in het gebruik van granenkoffies. Zelf ben ik hier niet echt zot van, maar als je het kunt smaken een fijn alternatief.

Wat voor mij een erg fijn alternatief is waar ik graag eens gebruik van maak is paardenbloemwortelkoffie. “Exotisch?” hoor ik je denken. Maar eigenlijk is dit alternatief voor mij een erg fijne smaak. Hoe ik deze zet?

Paardenbloemwortel kun je gewoon in de natuurwinkel aanschaffen. Ik heb deze paardenbloemwortel dan even in de pan zonder vet aangebakken om ze een gebrande smaak te geven. Deze stukjes ben ik dan gaan fijnmalen met een koffiemolen tot ik paardenbloemwortelgruis had. Hier kan ik dan een lepel of 2 van in de koffiefilter doen om koffie te zetten zoals anders. 

Waarom kies ik wel eens bewust voor een “koffie” op basis van paardenbloemwortel? Eigenlijk is paardenbloemwortel een zeer mooi kruid om de lever te versterken en te ondersteunen. Veel hormonale problemen veroorzaken of komen voort uit leverproblemen. Daarom niet altijd echte pathologie die door de dokter wordt vastgesteld, maar een verminderde functie binnen de normale grenzen. In periodes waarin mijn hormonen wat van slag zijn, durf ik dus eens terugvallen op kopjes van deze paardenbloemwortelkoffie.

Paardenbloem als alternatief op koffie.
De wortels van paardenbloem zijn een fijn alternatief op koffie

Is koffie dan nooit gezond?

Natuurlijk niet! Af en toe een tas koffie (3-4 per dag maximaal) is niet echt ongezond als het iets is waar jij geen last van ervaart. Ben jij net als ik niet in staat om de slaap te vatten als je na 10 uur in de ochtend nog een tas koffie dronk, dan zou ik het echt sporadisch gebruiken als je er zin in hebt. Jij kent jouw lichaam het best.

Koffie kan volgens bepaalde onderzoeken die Juglen Zwaan citeert in zijn boek “De voedingswijzer” het risico op diabetes type 2, multipele sclerose, alzheimer en de ziekte van Parkinson verlagen. Ook zou het een gunstige werking hebben op astma. 

Zijn er een aantal van de klachten die ik bespreek in deze blog erg herkenbaar voor je? Boek dan zeker jouw kennismakingsconsult zodat jij de eerste stappen kan zetten naar een klachtenvrij leven.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.