Caroline/ februari 19, 2018/ Voeding/ 0 comments

In onze huidige samenleving hebben met z’n allen een collectief tekort aan magnesium. Aangezien we dit mineraal extra gebruiken bij stress, verbruiken we deze bij de vleet. Dit mineraal zorgt voor een mentale en fysieke ontspanning en wordt dan ook vaak aangeraden in periodes van grote stress om de gevolgen op te vangen die ontstaan door spanningen in de spieren.

Magnesium in de voeding

We vinden dit mineraal in een heleboel voedingsmiddelen terug. Het is een mineraal die belangrijk is bij de opname en de stofwisseling van onder meer calcium, vitamine C, fosfor, natrium en kalium. Volgende bronnen zijn goede leveranciers.

  • Pompoenpitten
  • Cacao
  • Paranoten
  • Zonnebloempitten
  • Sesamzaad
  • Chiazaad
  • Pijnboompitten
  • Pinda
  • Quinoa
  • Lijnzaad
  • Walnoot
  • Rijst (zilvervlies)
  • Pistache (ongezouten)
  • Soja
  • Hazelnoot
  • Gierst
  • Amandel
  • Spelt
  • Boekweit
  • Banaan
  • Gember
  • Donkergroene groenten
  • Vijgen
  • Dadels
  • Avocado

Alcohol heeft een negatief effect op onze magnesiumspiegels.

Een brownie eten tegen stress?

Chocolade bevat veel magnesium waardoor we hier in tijden van stress naar kunnen grijpen.

Functie van magnesium

Magnesium heeft verschillende belangrijke functies. Het mineraal wordt in maar liefst 300 enzymsystemen gebruikt. We hebben het nodig voor vele celfuncties en stofwisselingsprocessen. Het zou zelfs de gevolgen van diabetes mellitus kunnen beperken.

De gezondheid van ons gebit en onze botten is er deels van afhankelijk en de vorming van nier- en galstenen door calciumafzettingen wordt erdoor geremd. Om hartaanvallen te voorkomen en de gezondheid van je hart- en bloedvaten te ondersteunen, kan die extra cacao handig van pas komen. Vooral vrouwen die calcium innemen om osteoporose tegen te gaan zouden goed op hun magnesiumopname moeten letten aangezien beiden elkaar in evenwicht dienen te houden. Preventief naar osteoporose toe is het goed om magnesium en silicium in de voeding te voegen.

De spieren en zenuwen werken optimaal met de juiste magnesiumspiegels. Daardoor is het ook handig om dit mineraal te gebruiken bij pijnlijke spierkrampen of rusteloze benen. Doordat magnesium wordt ingezet om glucose in energie om te zetten, is het betrokken bij elke vorm van energieverbruik zoals sport of lichamelijke arbeid.

Daarnaast speelt dit mineraal een rol bij de aanmaak van serotonine en dopamine. Zo levert het een directe bijdrage aan ons geluksgevoel. Een tekort kan in zeldzame gevallen depressieve klachten veroorzaken.

Magnesium is belangrijk voor sportieve inspanningen

Magnesium helpt ons aan mentale en fysieke fitheid.

Disbalans van magnesium

Magnesium wordt geregeerd door de Zon waardoor mensen met een Zon in Waterman meer nood kunnen hebben aan dit mineraal. Waterman is een teken waar astrologisch ook ons zenuwstelsel onder valt en de kuiten. Kuitkrampen zijn een typisch probleem bij gebrek aan magnesium. Mensen die een tekort hebben aan magnesium kunnen zich moeilijk geestelijk ontspannen. Het is moeilijk om van het moment te genieten en de rust te bewaren. Er is een zekere geslotenheid en terughoudendheid tegenover nieuwe mogelijkheden. Bij een teveel aan magnesium ontbreekt het de energie om de zaken die je begint ook daadwerkelijk af te maken. Alles wordt doorgeschoven en vertraagd.

Tekorten kunnen leiden tot slaapstoornissen

Een tekort aan dit mineraal kan het gevolg zijn van een verhoogde uitscheiding via de nieren, suikerziekte, hyperactiviteit van de schildklier of bijschildklieren, problemen met de bijnieren, verminderde opname, langdurig gebruik van vochtafdrijvende middelen en andere medicijnen. Soms kan dit ook optreden bij een verhoogde inname van vitamine D en/of calcium. Als je verhoogde spiegels hebt van aldosteron, antidiuretisch hormoon of schildklierhormoon kan dit ook aanleiding geven tot een tekort aan magnesium.

Als je een tekort hebt aan magnesium gaan we gemakkelijk slaapstoornissen zien met slaperigheid. Er is sprake van nervositeit, trillende handen en stressgevoeligheid die soms met persoonlijkheidsveranderingen gepaard gaan. Vaak zien we ook een verminderde eetlust met braken en misselijkheid. Je merkt op dat de spieren gemakkelijk verkrampen en verstijven bij tekorten aan dit mineraal.

Verhoogde magnesiumspiegel kan tevens leiden tot moeheid

Een verhoogde magnesiumspiegel kan het gevolg zijn van acuut of chronisch nierfalen, maar ook door het innemen van medicijnen tegen brandend maagzuur of magnesiumhoudende laxeermiddelen. Als je teveel magnesium hebt leidt dit tot een lichamelijke zwakte en moeheid. Je bloedruk daalt en je darmperistaltiek vertraagt. Ook kun je last hebben van een verstoorde ademhaling. Een teveel aan magnesium is vaak het gevolg van het gebruik van supplementen.

Dit mineraal is geen onbelangrijk mineraal in onze stresshuishouding. Aangezien magnesium zo gevoelig is voor stress, kun je je inbeelden dat we massaal tekort hebben aan dit mineraal. Vaak zien we bij vrouwen (en ook mannen) dat zij in bepaalde periodes meer nood hebben aan chocolade. Cacao bevat naast cafeïne waardoor de bijnieren gestimuleerd worden ook 520 mg magnesium per 100 g.

Als je de volgende keer nood hebt aan chocolade, kan het interessant zijn om na te gaan of je geen nood hebt aan magnesium. Zie dit als een manier dat jouw lichaam met jou communiceert over de impact die je omgeving op je maakt. Als je steeds op gezette tijden nood hebt, kan het interessant zijn om dit eens verder uit te spitten. Wil je hier wat hulp in, dan kun je vrijblijvend een kennismakingsgesprek boeken zodat we samen kunnen zoeken naar de oorzaak.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.