Caroline/ september 11, 2017/ Naturopathie/ 0 comments

Kombucha zelf maken is eigenlijk kinderspel. Wekelijks maken wij hier een pot van 3,5 liter van waarvan we elke dag een glaasje trachten te drinken. Kombucha kun je ook kopen in de winkel, maar de zelfgemaakte is van kwaliteit iets zekerder aangezien hij zeker levende bacteriën bevat. Voor ons is het een fijne vervanging van frisdrank en het is dan nog eens gezond ook. Kombucha valt immers onder de probiotica en is gemakkelijk zelf te maken.

Het nut van bacteriën

Probiotica heeft veel gezondheidsvoordelen, waar goede bacteriën zijn, kunnen slechte niet floreren. In onze darmen leven wij samen met onze darmflora in symbiose. Deze bacteriën helpen ons om voedselresten verder te verteren en zij maken ook bepaalde stoffen aan zoals vitamines. Eigenlijk is het zo dat een slechte darmflora ons ziek maakt. De darmflora wordt door heel wat zaken beïnvloed. Wat wij eten bepaalt ook onze darmflora. Indien we veel eiwitten nuttigen, dan zullen er veel bacteriën in onze darmflora zitten die eiwitresten kunnen verteren. Hierdoor kunnen we onze darmflora beïnvloeden met wat we eten.

Antibiotica doodt alle bacteriën en dus ook onze goede bacteriën in de darmflora. Hierdoor is het gemakkelijker om meerdere schadelijke stammen in de darmen te ontwikkelen. Deze schadelijke stammen kunnen dan een boel andere klachten veroorzaken. Een van de typische klachten waar nogal wat vrouwen last van hebben door antibiotica is een vaginale candidiasis of een infectie door schimmels. De beste preventie naar deze klachten is dan ook om je goede bacteriën in stand te houden en te versterken. Hierdoor is het goed om bij het gebruik van antibiotica steeds ook probiotica te voorzien.

darmflora, kombucha, prebiotica, probiotica, vezels, ziekte, schimmel, blaasontsteking, candida, eczeem, zwam, zelf maken, gezondheidsvoordelen, dood huist in de darm

Pompoen zit boordevol prebiotische vezels voor onze darmflora

Vaginale candidiasis is niet de enige klacht die ontstaat door een slechte darmflora. Terugkerende blaasontstekingen kunnen hier evengoed een signaal van zijn, maar ook vermoeidheid, diarree, constipatie, allergieën, astma, eczeem. Eigenlijk zijn al deze ziektes tekenen van een disbalans in ons lichaam en vaak hangt dit samen met een disbalans in onze darmen. Als je weet dat wat je eet bepaalt hoe je darmflora is samengesteld, dan begrijp je ook dat het comfortfood dat je verkiest tijdens stressperiodes je darmflora zal bepalen. Het lijkt een draadje, maar als je er aan trekt, dan zie je dat er een heel web van verbanden aan samenhangt.

Het is redelijk simpel om met een aantal kleine ingrepen je darmen te ondersteunen in hun dagelijkse taken. Zo is het belangrijk om voldoende probiotica te voorzien, maar ook prebiotica in de vorm van vezels is belangrijk. Probiotica kun je tot jou nemen in de vorm van yoghurt, zuurkool, melkkefir, waterkefir, kombucha,… Zelf vind ik kombucha een gemakkelijke versie van probiotica omdat het slechts wekelijks aandacht vraagt van mij.

Hoe maak ik zelf mijn kombucha?

darmflora, kombucha, prebiotica, probiotica, vezels, ziekte, schimmel, blaasontsteking, candida, eczeem, zwam, zelf maken, gezondheidsvoordelen, dood huist in de darm

Deze kombucha is bijna af.

Om kombucha te maken dien je een aantal spullen in huis te hebben:

  • Een grote glazen pot van ongeveer 3,5-5 liter
  • Thee of kruideninfusen
  • 70 tot 100 g suiker per liter kombucha
  • Een kombuchazwam
  • 2 neteldoeken
  • 1 kookpot
  • Een elastiekje
  • Flessen om de kombucha te bottelen
  • Een maatbeker

De eerste lading kombucha heeft iets minder stappen (stap 4 t.e.m. 8) dan de volgende ladingen aangezien je nog geen gevormde kombucha hebt. Het is bij het maken van kombucha belangrijk om goed op de hygiëne te letten. Ik volg zelf volgende stappen om kombucha te maken.

  1. Ik haal mijn zwam uit de grote glazen pot en spoel deze af onder koud stromend water. Vervolgens leg ik deze even aan de kant in een potje.
  2. Ik neem een mengkom waar ik een neteldoek in leg en doe hier een deel van de gevormde kombucha in zodat deze gezeefd is. Deze gezeefde vloeistof giet ik vervolgens in de flessen. Ik blijf dit doen tot alle kombucha gezeefd is. Soms vind ik op het einde van de glazen pot een stuk met veel bezinksel. Dit ziet er minder smakelijk uit en wordt door mij gemakkelijk aan mijn planten gevoederd als meststof. Van de gezeefde vloeistof neem ik een 10% van mijn totale grote van de glazen pot aan de kant om de volgende lading te starten. (Dus heb ik een pot van 3,5 liter dan neem ik 35 cl kombucha om mijn volgende lading te starten.)
  3. Hierna spoel ik mijn grote glazen pot uit met stromend water.
  4. Ik zet ongeveer 1 liter thee naar keuze in een kookpot en los de juiste hoeveelheid suiker hierin op.
  5. Ik vul de warme thee aan met koud water zodat er geen kokende vloeistof in mijn grote glazen pot komt met risico op glasbreuk
  6. Ik doe de thee in de glazen pot en vul aan met nog wat koud water indien nodig. De thee zou op deze wijze ongeveer op lichaamstemperatuur moeten uitkomen of lager. De kombucha zwam kan immers niet tegen temperaturen hoger dan 40 graden Celcius.
  7. Ik voeg hierna de kombucha zwam in de glazen pot en ook de hoeveelheid gezeefde vloeistof die ik in stap 2 aan de kant hield. Eventueel voeg ik nog wat koud water toe als de pot nog niet voldoende gevuld is.
  8. Ik doe een neteldoek over de opening met een elastiekje zodat er lucht aan het brouwsel kan, maar geen vliegen.

Zo maak ik wekelijks dus een kleine 4 liter kombucha en kunnen wij dagelijks een glaasje probiotica drinken hier in huis. De zwam kun je aankopen bij een aantal webwinkels, maar je kunt deze ook van iemand vragen die reeds kombucha maakt. De kombucha zwam wordt immers steeds groter en kan dus regelmatig worden opgesplitst om een nieuwe cultuur te maken.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.