Caroline/ oktober 4, 2020/ Lichaam in balans/ 0 comments

Menstruatiepijn. Ze lijken er bij te horen, maar eigenlijk is het niet de normale gang van zaken. Toch hebben veel vrouwen er last van. Vaak slikken ze hiervoor NSAID. Een recent artikel dat ik las in Medisch Dossier geeft aan dat het gebruik van een NSAID steeds een negatieve impact heeft op de darmflora. Deze week wil ik bekijken wat je kunt doen om dit effect te verminderen zonder de NSAID te moeten stopzetten. (Het verminderen van menstruatiepijn op natuurlijke wijze is een heel ander verhaal namelijk. 🙂 Maar laat me al verklappen dat de darm er een belangrijke rol in speelt.)

NSAID courante behandeling voor menstruatiepijn.
Je kunt behoorlijk van je melk zijn door menstruatiepijn.

Het effect van NSAID op je darmflora

In je dikke darm zitten er bacteriën. Het deel van die bacteriën die daar woont, noemen we de residente flora. Er is een fragiel bevolkingsevenwicht in de populatie in je dikke darm. Meer van de ene soort zal automatisch betekenen dat een andere soort minder goed gedijt. Een overwicht kan echt klachten veroorzaken. Zo is de schimmel Candida albicans standaard aanwezig in je darmflora. Komt deze te veel voor? Dan kun je zelfs last krijgen van een vaginale schimmelinfectie.

Uit het aangehaalde onderzoek in Medisch Dossier blijkt nu dat dit fragiele evenwicht verstoord wordt door NSAID’s. Er komt een overwicht aan pathogene (of ziekmakende) bacteriën in de dikke darm met alle gevolgen van dien. Ze suggereren dat we er goed aan kunnen doen om aandacht te spenderen aan onze darmflora bij het gebruik van een NSAID om dit effect tegen te gaan.

NSAID maken je darmen minder aantrekkelijk voor je darmflora.
Je darmflora is als een plantje, je hebt een vruchtbare bodem nodig en voedingsstoffen.

Over pre- en probiotica

De residente flora in je dikke darm zorgt voor de aanmaak van belangrijke stoffen voor je lichaam. Zo maken ze bijvoorbeeld vitamines aan die je nodig hebt. Ze zitten in je darmen onder een systeem van kost en inwoon. Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat hun leefomgeving voor hen proper is. Hier komt het belang terug van af en toe eens te ontgiften zodat er geen toxische stoffen in hun huis liggen. Maar dit betekent ook dat je ze te eten moet geven.

Wat eet zo een bacterie nu? Vezels, vezels en nog eens vezels. Dit is wat we prebiotica noemen. Elke volwassen vrouw zou per dag 25-30 gram vezels in haar dieet moeten hebben (naar de Belgische Voedingsmiddelentabel van Nubel). Deze vezels vind je terug in brood, groenten, fruit, peulvruchten, volle graanproducten en aardappelen. Bekijk dus zeker eens of jouw voedingspatroon voldoende vezels bevat als je regelmatig een NSAID neemt. Typisch eten we te weinig groenten en fruit. Hier is vaak het meeste winst in vezels te halen.

Soms was de woonst van jouw residente flora zo problematisch (of was er een antibioticakuur), dat ze vertrokken zijn. In dat geval kan het interessant zijn om een probioticum te gebruiken om terug wat populatie aan te trekken als je de woning een upgrade gegeven hebt met meer vezels in het dieet. Een probioticum bevat eigenlijk gewoon reizende bacteriën. Als ze het leuk vinden in je darmen en de omgeving hun aanstaat, kun je ze verleiden om daar te gaan wonen. 

Het effect van NSAID op je darmen verminderen?

In het artikel werd gezegd dat er verder onderzoek dient te gebeuren naar het toevoegen van probiotica als NSAID wordt voorgeschreven. Het lijkt me sowieso een interessante piste om zelf voldoende pre- en probiotica tot je te nemen als je gebruik maakt van dit middel. 

Als prebiotica kun je denken aan meer fruit en groenten, een koude aardappelsalade is bijvoorbeeld een prima prebioticum. Als je op die aardappelsalade nog eens een sausje doet met goede gefermenteerde yoghurt, dan krijg je in 1 klap nog wat probiotica binnen. Je kunt ook denken aan diezelfde yoghurt met wat stukjes vers zoet fruit om het effect van beiden te hebben. Of kijk eens naar een glas kombucha als probioticum.

Natuurlijk kun je ook een probioticum gaan slikken in pilvorm, maar ik ben voorstander om je voeding tot je medicijn te maken. Door je eetpatroon aandachtig te bekijken en stap voor stap te veranderen zal je meer gezondheidseffecten hebben dan je ooit uit een pilletje probiotica kunt halen. Zit jij zelf met menstruatiepijn? Contacteer mij nu via het contactformulier voor een eerste gesprek zodat we jouw weg naar gezondheid kunnen blootleggen.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.