Caroline/ mei 6, 2019/ Stressbeheersing/ 0 comments

We ervaren het allemaal wel eens een stressvolle dag. Toch zijn er mensen waarbij de ene stressvolle dag gevolgd wordt door een volgende. Op den duur ontstaan er zo sluimerende klachten die kunnen uitmonden in een echte pathologie. Vaak zijn we verleerd hoe we kunnen ontspannen bij stress. Deze belangrijke vaardigheid wil ik in deze blog aan de kaak stellen.

Hoe doe je dat nu ontspannen bij stress?

Eerst en vooral is het noodzakelijk dat je beseft dat deze vaardigheid altijd moeilijker gaat gaan als je reeds in stress zit. Ontspannen bij stress zou je eerst moeten oefenen in stressvrije situaties zodat voor jou helder is welke stappen je hoort te doen. Soms kun je immers niet meer helder nadenken op het moment dat je in de stress schiet. Een anti-stressplan kan dan de oplossing zijn. Zorg dat je anti-stressplan verschillende mogelijkheden aanreikt om te ontspannen bij stress. Het kan voorkomen dat je iets opgeschreven hebt wat in de huidige situatie echt niet past. Op zo’n momenten wil je echt wel een alternatief voor handen hebben.

Een huis bouw je ook met een plan. Waarom zou jij jouw gezondheid aan het toeval overlaten?

Een anti-stressplan opmaken doe je dus best door volgende dingen in acht te nemen.

  • Maak het plan op een moment dat stress niet in het spel is.
  • Kies voor verschillende activiteiten op je plan zodat je degene eruit kan kiezen die nu bij jou past.
  • Ga na wat jouw typische stressklachten zijn en zoek hiervoor een mogelijke activiteit. Vaak stijve spieren? Zet een behandeling met massageolie van je nek en schouders op je plan.

Er zijn natuurlijk oneindig veel zaken die jou kunnen ontspannen bij stress, maar het kan ook zijn dat er zaken zijn die jou net stress bezorgen. Neem deze laatste dan ook niet op in je anti-stressplan. Het gaat om wat voor jou werkt. Niet om wat een ander helpt!

Verschillende mogelijkheden om te ontspannen bij stress

Er zijn heel veel verschillende mogelijkheden voor handen. Degene die hieronder beschreven worden zijn zeker niet de enigste. Vanuit mijn ervaring met cliënten, probeer ik hieronder een aantal tips samen te vatten die bij meerderen van hen soelaas brachten. Wil jij liever ook persoonlijke hulp in het aanpakken van je stressklachten? Boek dan zeker een kennismakingsconsult om de mogelijkheden te bespreken en een eerste behandeling te ervaren.

Fysieke activiteiten

Een eerste blok die je zou kunnen overwegen zijn fysieke activiteiten. Bij lichte stress kan een wandeling in het groen voldoende zijn om je gedachten even op nul te krijgen en tot rust te komen. Je zou dit zelfs met enige regelmaat kunnen inbouwen als jij iemand bent die hier erg veel deugd van hebt. Je hoeft niet altijd te wachten op die klachten! Preventie is nog steeds beter dan genezing.

Wandelen in het groen ontspant de lever. Ideaal voor vuurtypes dus.

Misschien heb je wel een hond die je kunt uitlaten of kun je je kinderen mee op wandeling nemen. Als jij meer een fietser bent dan een wandelaar, kun je er een fietstochtje van maken. Hou jij erg van water en zwemmen? Plan dan vooral een uitje naar het zwembad als dit jouw stress vermindert. Zolang je ervoor zorgt dat het een matige fysieke activiteit is en geen competitie is het allemaal goed. Competitie zal je stresshormonen de hoogte in jagen en wordt best vermeden in periodes waarin je erg veel stress ervaart.

Naast de beweging die ik hierboven noemde zou je ook kunnen denken aan yoga-oefeningen, stretchoefeningen, tai chi, qi gong, meditatie en andere Oosterse kunsten om je hoofd leeg te maken en je lichaam tot rust te brengen.

Lichaamszorg

Naast fysieke beweging, kun je je lichaam ook nog op andere manieren in de watten leggen. Stress is immers een lichamelijke reactie en kan dus ook via het lichaam (deels) worden aangepakt. Als jij vaak last hebt van stijve spieren, dan kan een massage wonderen doen. Je kunt dit zelf doen door bijvoorbeeld gebruik te maken van een etherische olie van lavendel. Deze etherische olie ontkrampt je spieren en brengt rust in je zenuwstelsel. Twee vliegen in 1 klap dus. Doe de etherische olie voornamelijk op je nek en schouders en masseer het rustig in met 1 hand.

Een andere mogelijkheid die je hebt is om een warm bad te nemen met epsomzout van een half uur tot 45 minuten. Het epsomzout bevat veel magnesium en kan op die manier jouw spieren ontspannen. Zeker in combinatie met het warme water is dit een echte aanrader. Kies er voor om dit bad vlak voor het slapengaan te nemen en kruip eens vroeg onder de wol. Je zult zien dat je slaapt als een roosje.

Wil je het graag wat kleinschaliger aanpakken? Je kunt ook een voetenbad maken met epsomzout waar je een 20 minuten in vertoeft. Droog naderhand je voeten af met een handdoek en masseer ze in met lauwe sesamolie waar je eventueel een druppeltje etherische wierrook olie in hebt gedaan. Probeer vooral je voeten goed warm te krijgen met deze behandeling. Energietekorten geven koude voeten, maar je kunt ook energie krijgen door je voeten op te warmen. Het werkt dus in 2 richtingen.

Een bad met epsomzout voor het slapen kan je laten slapen als een roosje.

Creatieve bezigheden

Sommige mensen kunnen zich pas echt ontspannen als ze met naald en draad aan de slag gaan. Of misschien ben jij wel iemand die nood heeft aan schilderen op een doek om even tot jezelf te komen. Creatieve hobby’s halen je even volledig uit je dagelijkse sleur en verplichten je om in het hier en nu te leven. Je wordt teruggebracht naar je zintuigen en uit je hoofd gehaald, wat voor sommige mensen genoeg is om tot ontspanning te komen. Ben jij iemand die tot rust komt in creatieve hobby’s? Zet deze zeker op jouw antistressplan. 

Structuur en planning

Dit is een vaardigheid die je eerder kunt inzetten om stress te voorkomen. Ontspannen bij stress ga je er meestal niet uit halen. Maar toch heeft deze vaardigheid al meermaals zijn nut bewezen bij cliënten dat ik hem hier ook zeker wil aanhalen. Als jij erg veel last hebt van het feit dat alles steeds in het honderd loopt, kan ik je van harte aanbevelen een aantal van deze zaken uit te proberen.

  • Koop een fijne planner zodat je steeds weet wat er de komende dagen/weken te gebeuren staat. Zo kun je anticiperen op wat komen gaat.
  • Voeg met regelmaat leuke activiteiten in in je schema. Kom je van je werk terug? Loop een ommetje in het groen alvorens thuis terug in de hectiek te duiken.
  • Kies voor een vaste structuur qua opstaan en slapen zodat je lichaam zich hierop kan instellen. Dit kan soms het verschil maken bij slaapproblemen.
  • Probeer stresserende activiteiten af te bakenen in je schema. Krijg jij stress van je mailbox? Kies ervoor om die ’s avonds op een welbepaald uur na te kijken en blijf daarbij.

Vind jij bovenstaande tips wel fijn, maar merk je dat je een meer persoonlijke aanpak nodig hebt? Kies er dan voor om je ook te laten coachen! Ontdek er hier alles over.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.