Caroline/ februari 12, 2018/ Naturopathie/ 0 comments

Hoogsensitiviteit of HSP is een begrip waar de laatste tijd redelijk veel aandacht voor is. Het boek “Leven zonder filter” is niet voor niets zo snel uitverkocht geweest. Ongeveer 20% van de bevolking zou deze karaktertrek hebben. Hoogsensitiviteit is een hele mooie eigenschap, maar het brengt ook vaak wel een aantal problemen met zich mee. Zo hebben deze mensen het heel moeilijk om een grote hoeveelheid prikkels te verwerken. Als ze hier geen evenwicht in vinden ontstaat overprikkeling.

Allemaal maakten we wel eens mee dat we lastig werden door de honger. Soms ervaren we ook dat ons humeur last heeft van de drukte in de trein. Voor de meeste mensen zijn dit herkenbare scenario’s waar ze verder geen last van ervaren. Bij hoogsensitieve personen is dit een constant aandachtspunt. Deze ervaringen kunnen tot overprikkeling leiden waardoor hun levenskwaliteit vermindert.

Gelukkig kun je ook zelf stappen nemen om overprikkeling te behandelen en voorkomen. Hieronder beschrijf ik een aantal nuttige bachbloesems voor mensen die hoogsensitief zijn. Deze lijst is zeker niet volledig. Er zijn in totaal 38 remedies die door de zachtheid heel geschikt zijn voor HSP’s.

Bloesems bevatten kracht om je zenuwstelsel te ondersteunen bij overprikkeling

Gebruik de kracht van bloesems als HSP om je gevoelig zenuwstelsel te ondersteunen.

9 bloesems die goed zijn bij overprikkeling

Larch of lariks uit groep 6

Hij helpt ons om onze waarde en capaciteiten goed in te schatten. Als je beter om wilt kunnen met kritiek en minder bescheiden wilt zijn, dan is deze bloesem jouw bondgenoot. Deze bloesem zorgt ervoor dat je de juiste inzet gebruikt om je doel te bereiken. Faalangst kan met deze bloesem bestreden worden. Veel mensen met hoogsensitiviteit twijfelen aan hun kunnen omdat ze tot nog toe overleefden in een wereld vol prikkels en zich moeilijk staande hielden. Vooral degenen die nog niet zo lang weten dat ze hoogsensitief zijn kunnen nut hebben aan deze bachbloesem. Zo durven ze hun toekomst bepalen en de optimale omstandigheden creëren.

Mimulus of maskerbloem uit groep 1

Deze bloesem behoort tot de angstremedies. Hij helpt vooral goed bij concreet benoembare angsten, maar kan perfect worden ingezet voor mensen die overgevoelig zijn aan allerlei psychische prikkels. Mensen die snel blozen of stotteren kunnen met deze bloesem geholpen zijn. Als je het gevoel hebt dat je een zwakke fysieke of geestelijke gezondheid hebt, kan maskerbloem je te hulp schieten. Als hoogsensitief persoon kun je soms moeite ervaren om in slaap te vallen als er lawaai is. Maskerbloem kan je helpen inslapen als je in een niet vertrouwde omgeving bent.

Hornbeam of haagbeuk uit groep 2

Haagbeuk is ideaal bij zintuigelijke overprikkeling. Als je te lang op een computerscherm hebt zitten staren, dan kan deze bloesem verlichting brengen. Het is een ideale bloesem voor mensen die cafeïne nodig hebben om wakker te worden, want hij kan die nood verminderen.

Aspen of ratelpopulier uit groep 1

Door Aspen kunnen we ons beter afsluiten voor indrukken van buitenaf. Hij kan ons helpen onze gevoeligheid op een gezonde manier ontdekken zonder dat we vast geraken in een atmosfeer van vage angst en verwachtingen. Hoogsensitieve personen nemen vaak gevoelens waar die niet van hen zijn. De ratelpopulier kan je helpen het onderscheid maken tussen je eigen gevoelens en die van de ander.

Walnut of walnoot van groep 5

Walnut ondersteunt om oude patronen los te laten en nieuwe zaken toe te laten. Hij helpt ons om trouw te zijn aan onszelf wat voor veel hoogsensitieve personen een moeilijkheid is. Vooral de introverte HSP heeft moeite met nieuwe situaties en locaties. Walnoot kan je helpen om overgangen gemakkelijker te maken zodat je minder blijft vasthangen in je comfortzone.

Agrimony of agrimonie van groep 5

Kosten confrontaties jou te veel energie en vermijd je ze hierdoor? Dan kun je baat hebben bij agrimony. Deze bloesem helpt je af van een façade van zorgeloosheid. Zeker indien dit betekent dat je problemen pas aanpakt als ze reeds geëscaleerd zijn. Hij helpt je om op het juiste moment in te grijpen in een conflict zodat je er op kunt inspelen en erger kunt voorkomen. Veel mensen met hoogsensitiviteit hebben nood aan een vredige en rustige omgeving. Bij spanningen gaan ze vaak vluchten, waardoor er een onderhuidse spanning ontstaat die blijft energie vreten. Agrimonie kan je helpen om conflicten beter tegemoet te treden.

Mustard of herik van groep 3

Mustard is een goede bloesem voor HSP’s die zich vaak moeten afzonderen en zich hierdoor eenzaam voelen. Als overprikkeling gepaard gaat met een tijdelijk diep gevoel van wanhoop en zwaarmoedigheid dan kan deze remedie je ondersteunen. Hij kan je helpen om terug vertrouwen te krijgen in de wereld rondom je en kan ondersteunend zijn bij een ernstige melancholie.

Chestnut bud of de knop van de paardenkastanje van groep 3

Aangezien hoogsensitieve personen alles op een veel intensere manier waarnemen, kan het voorkomen dat zij minder snel zaken aanleren dan andere collega’s. Er bestaat ook een sterke link tussen hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit waardoor deze personen soms gaan merken dat ze hun gesprekspartner steeds een aantal stappen voor zijn. Er is op deze momenten sprake van een zekere vorm van ongeduld. Ze beginnen zaken sneller af te handelen omdat ze niet willen achterkomen waardoor er fouten worden gemaakt. De knop van de paardenkastanje kan ons helpen om het leven met volle aandacht en diepte te ervaren zonder ons te laten opjagen. Hij helpt ons om de juiste hoeveelheid tijd in taken te steken.

White chestnut of witte paardenkastanje van groep 3

White chestnut is behulpzaam bij mensen die last hebben van een mentale congestie. Hoogsensitieve mensen hebben het erg moeilijk als er een conflict is geweest en zij ervaren hier een enorm schuldgevoel door. Vaak gaan ze de betreffende situatie steeds opnieuw voor hun geestesoog halen om te zien welke zaken zij anders hadden moeten aanpakken. Jammer genoeg blijft het in deze situatie steken. Deze bloesem kan daarnaast ook helpen om een overmatig sympathisch zenuwstelsel tot rust te brengen waardoor het stressmechanisme, die bij hoogsensitieve personen gevoeliger is, weer in evenwicht komt.

Deze blogartikels zijn algemene adviezen en informatie, als je graag een persoonlijke mengeling wilt, dan neem je best contact met mij op voor een kennismakingsgesprek. Zo krijg je de mix die bij jouw persoonlijkheid en problematiek past.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.