Caroline/ juni 7, 2020/ Lichaam in balans/ 0 comments

Bij het sporten kunnen we wel eens onze eigen lichaamsgrenzen overstijgen met pijnlijke spieren en gewrichten tot gevolg. Meestal is dit nog het ergst 2 dagen na de feiten. Soms zijn onze spieren en gewrichten echter pijnlijk zonder sporten. Dit kan zijn omdat ze sterk verzuurd zijn. Vaak ligt stramheid en stijfheid van de spieren aan een verzuring die zich daar opslaat. Meer hierover vind je binnenkort in een andere blog.

Waarom krijg je pijnlijke spieren bij het sporten?

Hiervoor moet je eigenlijk weten waar stramheid en stijfheid na lichaamsbeweging vandaan komt. Als jij aan lichaamsbeweging doet, hebben jouw spieren energie nodig om jou te verplaatsen. Hiervoor hebben onze spiercellen mitochondriën, kleine energiefabriekjes die suiker verbranden om ATP te vormen. Deze ATP hebben we nodig om de spieren samen te kunnen trekken zodat we ons kunnen voortbewegen.

Om suiker efficiënt om te zetten naar ATP hebben we voldoende zuurstof nodig. Dit proces loopt in drie cycli en enkel de eerste kan doorgaan zonder zuurstof. Als er niet voldoende zuurstof voor handen is ontstaat er melkzuur. Dit kan zijn omdat we te veel energie in één keer nodig hebben of omdat we niet goed ademen.

Stel dat jij moet spurten voor jouw trein omdat je net te laat bent vertrokken thuis. Je haalt de trein nipt. Zodra je op de trein zit, begin je als een gek te hyperventileren. Waarom? Eigenlijk is jouw lichaam nu extra zuurstof aan het binnensluizen om dat melkzuur door de andere stappen van het verbrandingsproces te laten omzetten. Indien dit niet voldoende kan gebeuren zal het melkzuur in kwestie zich in je spieren opslaan. Met pijnlijke spieren en gewrichten tot gevolg.

Rusten in een tram
Als je hebt moeten lopen voor je trein moet je vaak even op adem komen eens de activiteit over is.

Wat zou je kunnen proberen om stijve spieren tegen te gaan?

Allereerst is het belangrijk om een goede sporthygiëne aan te houden. Met andere woorden zorg ervoor dat je voldoende opwarmt voor je begint te sporten en voorzie ook een geleidelijke afbouw. Zo geef je jezelf optimaal de kans om met zo weinig mogelijk spierpijn te eindigen.

Weet je al dat je last zult hebben van de activiteit die je ondernam? Dan kan een warm bad deugd doen. In dit badwater kun je een aantal zaken toevoegen. Je zou bijvoorbeeld een thee (infusie om correct te zijn) kunnen zetten met een selderblad, berkenblad of wat moerraspirea. Deze drie zaken zullen een pijnstillend effect hebben op je pijnlijke spieren en ook vochtafdrijvend werken. Zowel berkenblad als moerraspirea kunnen gevaarlijk zijn als jij allergisch bent aan aspirine. Gebruik ze in dat geval zeker niet.

Ook een goede badolie waarin jeneverbes verwerkt zit kan wonderen doen. Gebruik echter geen van deze zaken als jij problemen hebt aan je nieren. Vraag dit bij alle klachten na aan je behandelaars. Kruiden zijn geen snoepjes!

Massage tegen pijnlijke spieren.
De stramheid uit de spieren masseren kan ook een goede optie zijn.

Een goede massage na het sporten

Net zoals de topsporters kan het voor jezelf ook een goed idee zijn om jezelf een goede massage te (laten) geven om verzuring tegen te gaan. De voorwaarden waaraan deze massage moet voldoen om het probleem aan te pakken zijn de volgende:

  • Er moet voldoende diepgang in de massage zitten. Als je enkel oppervlakkig werkt zal je weinig effect ervaren.
  • Het is belangrijk om voldoende warmte te genereren bij de massage. Vaak krijg je de meeste klachten bij het plots afkoelen van de betreffende spieren.
  • Je kunt gebruik maken van een aantal pijnstillende, krampstillende of verwarmende etherische oliën opgelost in een basisolie zoals tarwekiemolie. Goede keuzes hiervoor zijn bijvoorbeeld pepermunt, lavendel, wintergreen, gember.

Wil je graag samen met mij kijken naar een langdurige oplossing voor jouw pijnlijke spieren? Boek dan een body taster sessie. Daarin ervaar je een diepgaande massagetechniek die de verzuring uit je spieren masseert. Bij pijnlijke spieren maak ik op basis van jouw klachten een keuze voor een aangepaste massageolie zodat deze het effect nog vergroot.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.