Caroline/ februari 2, 2017/ Voeding/ 0 comments

Het blijft de eeuwige discussie of vitamine B12 (of cobalamine) nu wel of niet voorkomt in plantaardige voeding. Onderstaand lijstje toont je waar deze vitamine kan gevonden worden volgens het artikel van Watanabe’s (10) in de Journal of Experimental Biology and Medicin.

Plantaardige bronnen van vitamine B12

Vitamine B12 heeft net als andere vitamines een actieve opneembare vorm en een passieve opneembare vorm. Volgende plantaardige voedingsmiddelen bevatten volgens dit artikel actieve opneembare vitamine:

  1. Groene theebladeren (0.05-0.54µg B12 per 100g droog gewicht) (1)
  2. Blauwe theebladeren (0.07-0.53µg B12 per 100g droog gewicht) (1)
  3. Rode theebladeren (0.06-0.66µg B12 per 100g droog gewicht) (1)
  4. Zwarte thee (0.1-1.2µg B12 per 100 g droog gewicht) (1)
  5. 1 tot 2 liter gefermenteerde zwarte thee (17-23 ng B12) (2)
  6. Tempe (0.7 -0.8µg B12 per 100g) (3)
  7. Natto (0.1-1.5µg B12 per 100 g) (4)
  8. Enteromorpha (32-78µg B12 per 100g droog gewicht) (5)
  9. Porphyra (32-78µg B12 per 100g droog gewicht) (5)
  10. Gerst op een bodem verrijkt met koeienmest (6)
  11. Spinazie op een bodem verrijkt met koeienmest (6)
  12. Sojabonen in een hydrocultuur verrijkt met vitamine B12 (7)
  13. Daikon kiemen uit zaad geweekt in vitamine B12 oplossing (tot 150µg/100g) (8)
  14. Verrijkte voedingsmiddelen (9)

Wat zijn deze voedingsmiddelen?

Vitamine B12 in thee

© Rebecca Siegel, 2014, CC BY

Theebladeren kennen we meestal wel, maar er staan toch een aantal zaken in de lijst waar de meesten onder jullie je misschien afvragen wat deze voedingsmiddelen zijn. Hieronder vind je een aantal foto’s van de meest onbekende middelen.

Tempe B12 bron

© Closari, 2009, CC BY

Tempe kun je vinden in een heleboel biologische winkels. Het wordt gemaakt op basis van gefermenteerde sojabonen.

Natto en B12

©Snowpea&Bokchoi, 2010, CC BY

Natto is ook een vorm van gefermenteerde sojabonen. Je kunt deze onder andere vinden van het merk Terrasana.

zeewier, nori, B12

© Amy Ross, 2012, CC BY ND

Nori is tegenwoordig gemakkelijk te vinden. Het is zelfs verkrijgbaar bij webwinkels.

zeesla

©Upupa4me, 2013, CC BY-SA

Zeesla is in vlokken te koop van het merk Algoplus, maar er zijn zeker nog andere vormen te vinden door middel van een zoekopdracht.

daikon kiemen hydrocultuur

© Yumi Kimura, 2008, CC BY-SA

Daikon kiemen kunnen dus ook verrijkt worden met vitamine B12, maar dan moeten de zaadjes wel een aantal uur in een B12 mengsel geweekt worden alvorens te kiemen.

Dit is natuurlijk al een ouder artikel, maar het is interessant om te weten dat in 2007 al plantaardige bronnen te vinden waren van deze vitamine. Een aantal planten zouden ook sporen bevatten van vitamine B12.

Onze dagelijkse aanbevolen hoeveelheid B12 is volgens de gezondheidsraad 2,8 µg per dag. Deze vitamine is belangrijk voor een aantal essentiële lichaamsfuncties. Waarover later meer.

Bronnen

(alle bronnen zonder link zijn niet gecheckt wegens niet beschikbaar)

  1. Kittaka-Katsura H, Watanabe F, Nakano Y. Occurrence of vitamin B12 in green, blue, red, and black tea leaves. J Nutr Sci Vitaminol 50:438–440, 2004. Cobalamine in theebladeren 
  2. Kittaka-Katsura H, Ebara S, Watanabe F, Nakano Y. Characterization of corrinoid compounds from a Japanese black tea (Batabatacha) fermented by bacteria. J Agric Food Chem 52:909–911, 2004. Zwarte gefermenteerde thee en cobalamine
  3. Nout MJR, Rombouts FM. Recent developments in tempe research. J Appl Bacteriol 69:609–633, 1990.
  4. Okada N, Hadioetomo PS, Nikkuni S, Katoh K, Ohta T. Vitamin B12 content of fermented foods in the tropics. Rept Nalt Food Res Inst 43: 126–129, 1983.
  5. Report of the Subdivision on Resources. In: Standard Tables of Food Composition in Japan, 5th ed. The Council for Science and Technology, Ministry of Education, Culture, Sports, Science, and Technology, Japan, pp150–151, 2005.
  6. Mozafar A. Enrichment of some B-vitamins in plants with application of organic fertilizers. Plant Soil 167:305–311, 1994.
  7. Mozafar A, Oertli JJ. Uptake of a microbially-produced vitamin (B12) by soybean. Plant Soil 139:23–30, 1992.
  8. Sato K, Kudo, Y, Muramatsu K. Incorporation of a high level of vitamin B12 into a vegetable, kaiware daikon (Japanese radish sprout), by the absorption from its seeds. Biochim Biophys Acta 1672:135–137, 2004. Cobalamine in Daikon kiemen
  9. Tucker KL, Olson B, Bakun P, Dalal GE, Selhub J, Rosenberg IH. Breakfast cereal fortified with folic acid, vitamin B-6, and vitamin B-12 increases vitamin concentrations and reduces homocysteine concentrations: a randomized trial. Am J Clin Nutr 79:805–811, 2004. Cobalamine effectief in verrijkte voedingsmiddelen
  10. Watanabe F. Vitamin B12 sources and bioavailability. Exp Biol Med 2007; 232: 1266–74. Cobalamine bronnen en beschikbaarheid 

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.