Caroline/ oktober 23, 2017/ Lichaam in balans/ 0 comments

Premenstrueel syndroom is een verzameling klachten waar veel vrouwen onder ons elke maand terug bezoek van krijgen. De maandelijkse PMS symptomen zijn o.a. hoofdpijn, emotionele schommelingen, verandering van eetlust, opgeblazen gevoel, humeurigheid, pijnlijke borsten, slaapstoornissen,… Wist je dat je PMS met voeding kunt te lijf kunt gaan? Premenstrueel syndroom is vaak een gevolg van darmproblemen. Onze darmen worden tegenwoordig door de wetenschap ook ons tweede brein genoemd. We maken het grootste deel van onze neurotransmitters zoals serotonine aan in de darmen. Gezonde darmen dragen dus enorm bij aan onze kwaliteit van leven.

PMS verminderen met voeding? Het kan!

Broccoli is goed tegen PMS symptomen

Broccoli is goed tegen PMS symptomen

Gelukkig kan voeding PMS verminderen. Zo zijn er heel wat voedingsmiddelen die een gunstige invloed uitoefenen op onze vrouwelijke geslachtsorganen. Best is het om deze voeding dagelijks in je dieet te steken om PMS symptomen te verhelpen. Volgende voedingsmiddelen gebruik je best overvloedig:

  • Honing
  • Lijnzaad
  • Ananas
  • Cactusvruchten
  • Mispel
  • Kaki
  • Pompoenpitten
  • Mispel
  • Zwarte bessen
  • Broccoli
  • Zwarte bes
  • Selderij
  • Kers
  • Asperges
  • Bosbessen

Een goed idee kan bijvoorbeeld zijn om dagelijks een kom granola te maken met havervlokken, lijnzaad, pompoenpitten en andere noten en zaden gezoet met honing. Voeg hier dan nog een aantal van de genoemde verse vruchten aan toe en je hebt een gezond, lekker en voedzaam ontbijt om je dag te starten.

Gezonde hormoonhuishouding start met gezonde darmen

Zoals ik eerder vermeldde is een gezonde darm belangrijk in de bestrijding van PMS symptomen. Levende voeding kan PMS dus ook drastisch verminderen, want deze voeding voedt de darmen. Het is goed om dagelijks voldoende probiotica en prebiotica te eten. Probiotica zijn de goede bacteriën die onze darm koloniseren, prebiotica is eigenlijk het eten van onze darmkolonie. Prebiotica of voedingsvezels vind je vooral in groenten en fruit. Voldoende vezels eten is dus een belangrijke strategie om met voeding PMS te lijf te gaan.

Probiotica zitten voornamelijk in gefermenteerde voeding. Een gemakkelijk probioticum dat je met weinig geld zelf kunt maken is komboucha. Het is een ideaal alternatief op frisdrank, dat je darmen nog eens voedt. Hierdoor wordt je darmflora versterkt en krijg jij minder PMS symptomen. Daarnaast kun je ook opteren voor echte yoghurt, zuurkool, kefir, karnemelk, kimchi, … Let er wel op dat je een product neemt waar vooral een diversiteit aan stammen in zit en geen toegevoegde suikers. Onze darmflora is zeer divers en het is dan ook belangrijk om die diversiteit zoveel mogelijk op te eten.

prebiotica: fruit en groenten

Een dieet rijk aan fruit en groenten levert voldoende prebiotica

Je darmen zijn noodzakelijk voor een gezond zenuwstelsel

Je darmflora produceert een groot deel van je B-vitamines en vitamine K (wat voor je bloedstolling een belangrijke vitamine is). B-vitamines ondersteunen dan weer ons zenuwstelsel en helpen ons aan energie. We krijgen deze vitamines ook via onze voeding binnen, maar we nemen onze voeding enkel goed op als onze darmen in gezonde staat zijn. Ook hier is het dus belangrijk om aandacht te hebben voor jouw darmflora. Bij emotionele aandoeningen of een emotionele variant van PMS is het goed om voldoende aandacht te geven aan je inname van B-vitamines. Om vitamine B goed op te nemen is het belangrijk om alcohol, cafeïne en industriesuiker te mijden. Deze drie voedingsproducten zijn nefast voor je vitamine B.

Een van de goede kruidenmiddeltjes om PMS symptomen te voorkomen is teunisbloemolie. Je kunt deze olie gewoon puur kopen of je kunt hier pillen van aanschaffen. Als je hier dagelijks een eetlepel van gebruikt in je voeding tussen je eisprong (14 dagen voor je menstruatie) en je menstruatie dan zou je hormonale balans zich moeten herstellen. Ook vrouwen die last hebben van onregelmatige menstruatie, merken met teunisbloemolie vaak een stabilisatie op. Er zijn op dit ogenblik zelfs teunisbloemoliesupplementen op de markt met lavendelolie. Deze combinatie lijkt mij een weldaad om je zenuwstelsel te resetten en de emotionele PMS symptomen de kop in te drukken.

Wil jij graag ondersteuning om jouw PMS klachten te lijf te gaan? Lees snel de mogelijkheden die Astro Sanitas jou kan bieden.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.