Caroline/ september 25, 2017/ Lichaam in balans/ 0 comments

Elke maand hebben vrouwen in hun vruchtbare periode hun menstruatie. Velen onder hen hebben last van premenstrueel syndroom, misschien ben jij daar wel één van? Wat is dit premenstruele syndroom nu eigenlijk en wat kunnen we ertegen doen zodat het ons minder last bezorgt?

Wat is premenstrueel syndroom?

Premenstrueel syndroom of PMS is een combinatie van verschillende symptomen die voorkomen tussen de eisprong en de menstruatie. Vaak is dit sterk aanwezig tijdens de week voor de menstruatie. Wij zijn deze klachten als maatschappij als normaal gaan beschouwen, maar is dit wel zo? Er zijn verschillende types PMS die werden ingedeeld door G.E. Abraham (zie bron).

  • Het PMS type A (Anxiety) heeft irritatie, nervositeit en stemmingswisselingen op de voorgrond
  • Onder PMS type D (Depression) zien we depressie, slapeloosheid en somberheid op de voorgrond
  • Bij PMS type C (Cravings) is er een onbedwingbare drang naar suikerrijke voedingsmiddelen, hoofdpijn en vermoeidheid
  • PMS type H (Hydration) met vocht ophouden, gespannen borsten en gewichtstoename

De vrouwelijke cyclus en de Maan

De verschillende subtypes kunnen ook samen voorkomen. Eigenlijk kunnen we de menstruatiecyclus van de vrouw verbinden met de cyclus van de maan. Vrouwen met een onregelmatige menstruatie kunnen deze soms resetten door zich vaker af te stemmen op het maanlicht en tijdens volle maan te slapen in het maanlicht. Hierdoor reset je je eigen cyclus op een zeer natuurlijke manier. Sinds ik zelf vaker de maan in het oog houd, is mijn cyclus regelmatig geworden in samenhang met de maansfasen.

PMS, premenstrueel syndroom, menstruatieproblemen, menstruatie, suiker, suikerverslaving, hormonaal onevenwicht, disbalans, maanstonden, regels, hoofdpijn, vermoeidheid, onregelmatige periode

Heb jij nood aan chocolade tijdens je PMS? Dan heb je waarschijnlijk last van subtype C.

De premenstruele periode of luteale fase komt overeen met de afnemende maan. In het bijzonder de balsamic moon zoals deze in het Engels heet. Deze periode dient eigenlijk een periode te zijn waarin we naar binnen keren om ons voor te bereiden op de nieuwe maand. We herevalueren wat deze maand lukte en niet lukte om zo de zaden te planten voor een nieuwe cyclus. Jammer genoeg nemen we in onze huidige maatschappij niet meer de tijd om maandelijks de balans op te maken waardoor er veel meer PMS-klachten ontstaan. We hebben verleerd om ons natuurlijk ritme te volgen en ons klaar te maken om de ballast los te laten samen met de reinigende invloed van de menstruatie.

PMS als waarschuwing voor jouw levensstijl

Als je eerlijk in de spiegel kijkt tijdens je premenstruele periode zal je ontdekken dat je de laatste weken te veel over je eigen grenzen bent gegaan. Je hebt zaken toegezegd waar je niet met je hele wezen achter stond en hebt jezelf voorbij gelopen. Het leek alsof je er ongestraft mee wegkwam, maar deze emoties komen allemaal boven tijdens je premenstruele periode. Vaak zien we deze berg van emoties niet als deel van ons, waardoor de situatie nog meer escaleert. Het zou al helpen om tijdens deze periode aandacht te schenken aan onszelf en onszelf serieus te nemen. Maak er een moment van om jezelf in de watten te leggen op fysiek vlak. Kijk naar de zaken die je in je leven opneemt en die je belasten. Zoek naar oplossingen zodat je meer energiegevers ervaart en minder energienemers. Keer naar binnen en volg je intuïtie.

Ook het premenstrueel niveau kun je op verschillende niveaus aanpakken. Stress is een belangrijke factor die we bij menstruele klachten niet uit het oog mogen verliezen. We kunnen ook uit de horoscoop meer te weten komen over onze stressbeheersing. Als je graag jouw stressniveau wat meer wilt doen dalen met een aantal simpele oefeningen kun je zeker mijn anti-stressoefeningen uitproberen.

Als je graag wilt weten hoe voeding en kruiden die behulpzaam zijn bij PMS, kun je mijn blog raadplegen hierover. Wil je meer lezen over de natuurlijke aanpak van hormonale problemen bij vrouwen dan kun je het boek lezen van Anntje Peeters: Puur Natuurlijk Vrouw. De opsomming van de verschillende subtypes is van dit boek afkomstig.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.