Caroline/ mei 21, 2018/ Info/ 0 comments

Verschillende vormen van slapeloosheid

Slaapstoornissen zoals insomnia of slapeloosheid kunnen een heleboel mogelijke oorzaken hebben. Een van de meest voorkomende oorzaken van insomnia is stress waardoor je niet tot rust kunt komen en de gedachtencirkels niet kunt stopzetten. Je wordt dan letterlijk wakker gehouden om je problemen op te lossen, maar hierdoor ben je dan weer minder helder om het probleem daadwerkelijk aan te pakken. Op den duur is dit een serieuze vicieuze cirkel waar je niet meer uit geraakt. De beste remedie voor deze vorm van insomnia is een reductie van je stress, maar indien dit niet mogelijk is op korte termijn, kun je ook je toevlucht nemen tot onderstaande middeltjes.

Soms zie je ook een variant van insomnia waarbij men overdag moe is en zich op de nacht verheugt. Toch kan men pas de tweede helft van de nacht goed doorslapen. Dit kan zijn omdat we biologisch geprogrammeerd zijn dat overdag slapen veiliger is. In dit geval is het verstandig af en toe tijdens de dag een slaapje in te plannen zolang je nog aan het genezen bent. Daarnaast kan dit een beschermingsmechanisme zijn van je lichaam om te voorkomen dat je een te sterke reactie krijgt door te gaan slapen. Vaak is dit laatste probleem gek genoeg op te lossen door koffie te drinken voor het slapen gaan.

Een laatste veel voorkomende oorzaak van insomnia of slapeloosheid is een angst om los te laten en voor de dood. Dit komen we vaak tegen bij mensen die Vissen op het begin van hun 8stehuis hebben staan. Je kunt dit zelf nagaan door de tekening uit te tekenen of door mij te contacteren voor een gratis horoscooptekening. Voor deze mensen is het belangrijk om te leren loslaten.

Slapeloosheid kun je soms verhelpen met koffie

Soms kan koffie net helpen om in slaap te vallen.

Natuurlijke remedies tegen slapeloosheid

Een aantal weken geleden gaf ik al een aantal gezonde leefgewoontes mee om stress te reduceren. Deze tips kunnen bij slapeloosheid ook zeker worden toegepast. Hieronder geef ik jullie een aantal kruiden, bachbloesems en andere middeltjes mee die de slaap kunnen bevorderen. Weet wel dat een aantal van onderstaande middelen kunnen interageren met reguliere medicatie en niet steeds onschuldig zijn voor elk individu. Als je wilt weten of een van deze opties voor jou goed is, neem je best contact op met jouw behandelaren. (zie ook mijn disclaimer)

Bachbloesems

Een aantal bachbloesems die goed behulpzaam kunnen zijn bij slapeloosheid:

  • Olijf of olive: deze bloesem kan je helpen als je volledig uitgeput bent en toch de slaap niet kan vatten. Hij helpt je lichaam en geest om zich te herstellen.
  • Reuzenbalsemien of impatiens: kan helpen als je erg onrustig bent bij het inslapen en jezelf steeds ligt op te jagen door op de klok te kijken. Je kunt door deze bloesem geduldiger afwachten tot je in slaap valt
  • Haagbeuk of hornbeam: deze bloesem kan je helpen om meer geestelijke frisheid en innerlijke kracht te krijgen of als je moeite hebt de slaap te vatten door een teveel aan zintuigelijke belasting.
  • Ratelpopulier of aspen: als je de slaap moeilijk kunt vatten door angsten, kan deze bloesem je net het vertrouwen geven om te durven loslaten. Vooral voor mensen met vissen op de cusp van het 8stehuis kan dit een goede remedie zijn.
  • Paardenkastanje of white chestnut: deze bloesem kan helpen als piekeren de oorzaak is waardoor je de slaap niet kunt vatten.
  • Agrimonie of agrimony: wordt dan weer eerder ingezet als er sprake is van een zware innerlijke onrust door verborgen problemen.
Een stressvol leven ondermijnt je kwaliteit van slaap.

Te veel stress kan leiden tot slapeloosheid of het verergeren.

Kruiden tegen slapeloosheid

Er zijn tevens een aantal kruiden die een positief effect hebben op onze nachtrust:

  • Citroenmelisse
  • Lavendel
  • Hop
  • Venkel
  • Kamille
  • Passiebloem
  • Valeriaan
  • Slaapmutsje

Je zou een siroop kunnen maken met lavendelbloemen om ’s avonds beter de slaap te vatten. Hiervoor neem je 2 eetlepels lavendelbloemen in 200ml water. Je maakt hiervan een zeer sterke thee waarna je de bloemen uit het infuus zeeft. Hierna ga je het water opkoken met 150g suiker tot het de gewenste dikte heeft. Je kunt deze siroop dan ’s avonds puur innemen of verwerken in een rustgevende (kamille)thee.

Een hele goede truc om beter in slaap te geraken is het gebruik van etherische olie van lavendel. Je kunt een aantal druppeltjes van deze olie puur op je polsen aanbrengen om in een zalige slaap te vallen. Daarnaast kun je ook proberen om ’s avonds een warm bad te nemen met wat lavendelolie of een warm voetbad met azijn te nemen voor het slapen.

De beste remedie tegen slapeloosheid is natuurlijk nagaan of het probleem van stress afkomstig is en met jouw stressniveau aan de slag gaan. Als je hier niet alleen uit komt, maak je best een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek.


Wil jij graag toetreden tot de wonderlijke wereld van astrologie en naturopathie?

* indicates required




Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.