Caroline/ juli 5, 2020/ Psychologie/ 0 comments

Emoties kunnen soms jouw vooruitgang erg in de weg zitten. Denk maar aan trauma’s en andere zaken die je functioneren grondig kunnen verstoren. Brengen emoties jou momenteel zodanig tot stilstand? Dan hoop ik jou met deze blog een aantal technieken aan te reiken om hier verandering in te brengen. Door je emoties te verbaliseren krijg je er vat op. Het is een handige techniek om in je toolkit te hebben zitten.

Wat is het nut van emoties te verbaliseren?

Om het nut van het verbaliseren van emoties te zien, dienen we even een kleine uitstap te maken naar de structuur van ons brein. Eens je begrijpt hoe dat in elkaar zit, ga je ook snel zien waarom deze techniek zo behulpzaam kan zijn.

Je brein bestaat uit 3 verschillende belangrijke delen. 

  1. Zo heb je het reptielenbrein die volledig gericht is op jouw overleving. Het regelt jouw ademhaling, hartslag en andere levensbelangrijke functies. Zeer basic dus, maar van levensbelang. 
  2. Het limbisch systeem waar onze herinneringen en emoties huizen. Hier is emotie dus koning. Mensen die erg veel last hebben van angsten zitten vaak met een disbalans in dit systeem. Dit is ook een erg oud systeem die rechtstreeks verbonden is met onze reukzin. Vandaar dat aromatherapie volgens de Engelse school een groot effect heeft op onze emoties.
  3. De laatste grote structuur is de cortex. Dit kun je zien als het stuk in jouw brein die alles samenbrengt, regelt en coördineert. Het is de grote planner. We vinden er een heleboel zogenoemde hogere functies terug zoals analyseren, nadenken, plannen, ordenen…

Door je emoties via bepaalde technieken te verbaliseren of onder worden te brengen, worden de emoties vanuit je limbisch systeem naar je cortex gebracht. Hierdoor kun je met de emoties handelen. Je kunt je waarschijnlijk bedenken dat dit iets is wat je bij een psycholoog tracht te doen. Een psycholoog helpt jou om de emoties uit jouw limbische systeem om te zetten naar stukjes informatie waar jij jouw handelen op kunt afstemmen. Je kunt dan kiezen wat jij met deze informatie wilt gaan doen. Ook loslaten kan tot de mogelijkheden behoren.

Fijne technieken om emoties te verbaliseren

Ik ga zo een aantal fijne schrijftechnieken behandelen om jouw emoties behapbaar te maken. Probeer deze uit op een ogenblik dat je nog wat ruimte hebt en niet overspoeld bent. Soms werkt een techniek voor jou en soms niet. Loop je echt vast in jouw emoties? Dan is het verstandiger om een psycholoog of therapeut te zoeken. Zij zullen jou beter kunnen verder helpen met deze zaken. Bij minder heftige emoties kun je kiezen voor een ondersteunende massagesessie om de vastzittende emoties los te leren laten.

Als je moeite hebt om hetgeen te filteren wat om je heen gebeurt

Soms heb je van die momenten dat er heel veel op je af komt. Te veel bijna. Vind je op zo’n dag 5 minuten tijd, dan kun je deze oefening eens proberen op een blanco A4 blad. Het is de bedoeling om een boodschap aan jezelf te schrijven. Je begint met een hartje te tekenen in het midden van jouw blad. Vervolgens kies je een plaats aan de buitenkant van je blad uit waar jij jouw tekst gaat starten. Je zal straks spiraalsgewijs schrijven naar het hart toe in het midden van je blad. Leestekens en hoofdletters hoef je niet te zetten. Het is geen schrijfwedstrijd, het is een techniek. 

Adem voor jij begint eerst een paar keer diep in en uit om je te centreren. Neem vervolgens je pen in je schrijfhand en begin op de startpositie te schrijven met “In deze brief aan mezelf wil ik tot mij nemen…”. Schrijf verder wat er in je opkomt. Je mag perfect in herhaling vallen. Dat is ok! Eens je in het midden van jouw blad aankomt, zal je merken dat je een selectie gemaakt hebt van de zaken die voor jou het meest belangrijk zijn in het nu. 

Jouw hartenwens in de wereld zetten.

Als we moeite hebben om hetgeen in de wereld te zetten die er voor ons echt toe doet, kun je deze oefening eens uitproberen. Je hebt nu terug een leeg A4 blad nodig waar je in het midden van het blad een hartje tekent. Het idee telt als je geen tekentalent bent. 😉 Waar je in de vorige oefening langs de buitenzijde van de pagina begon te schrijven, werk je nu omgekeerd. Je start jouw tekst bij het hartje.

Voor je start adem je alweer een paar keer diep in en uit om je te centreren. Je neemt je pen in jouw schrijfhand en begint op de startpositie te schrijven met “In deze brief aan mezelf wil ik mijzelf uitnodigen om …” Schrijf gewoon verder wat er in je gedachten opkomt zonder hoofdletters of leestekens. Herhalingen zijn prima. Je eindigt wanneer het voor jou genoeg is of wanneer je de rand van je blad hebt bereikt met de spiraal die je vormt.

Emoties verbaliseren door te schrijven
Schrijven kan een nieuwe dagelijkse gewoonte worden

Grip krijgen op onderliggende gevoelens en noden.

Intuïtief schrijven is een tool die wat mij betreft in ieders gereedschapskist mag zitten. Hij is zo simpel en doeltreffend. Je start weer met een leeg A4 blad, maar in deze oefening zorg je best voor een stapeltje. Je gaat namelijk 10 minuten je hoofd leeg schrijven. Soms zet je misschien niet veel op papier, maar het kan ook een aardige boek worden. Laat je dus niet verrassen!

Voor deze oefening ga je terug eerst centreren met een aantal diepe ademhalingen. Je neemt een timer ter hand en stelt deze in op 10 minuten. Een ouderwetse kookwekker kan hier ook prima dienst voor doen. De bedoeling is dat je de pen zo min mogelijk van jouw blad gaat oplichten. Het is niet de bedoeling om een zinvolle tekst neer te pennen. Je probeert voornamelijk jouw gedachten op te schrijven. Soms vraagt dit enige oefening, voor sommigen gaat het als vanzelf.

Wil je deze oefening nog verder uitbreiden? Lees dan jouw epistel dat je schreef in die eerste 10 minuten. Kies een zin of woord uit waarop je verder wenst te werken. Het moet iets zijn wat jou prikkelt. Je schrijft dit bovenaan een nieuw A4 blad en zet terug jouw timer op 10 minuten. Je herhaalt gewoon het proces om een laag dieper te kunnen gaan. Deze oefening kan jou soms gidsen naar onderliggende gevoelens en noden. Heel fijn als je het even niet meer weet.

Merk je dat de emoties zich hebben vastgezet in jouw lichaam en dat je het niet kunt verlichten met deze schrijftechnieken? Een massage kan deze klachten verminderen en ruimte creëren in jouw hoofd. Boek jouw massage en krijg nu meer ruimte. 

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.