Caroline/ oktober 30, 2017/ Voeding/ 0 comments

Vitamine A of retinol is een essentiële vitamine die wij via onze voeding dienen binnen te krijgen. We kunnen hiervoor verschillende voedingsmiddelen gebruiken. In de dierlijke voedingsmiddelen vinden we retinol, waar een gevaar voor overdosering mee bestaat. In plantaardige voedingsmiddelen vinden we de provitamine A, wat dan in ons lichaam wordt omgezet naar vitamine A. Provitamine A is minder gevaarlijk dan vitamine A bij grote hoeveelheden. Het is een gevoelige vitamine die niet goed tegen licht, zuurstof of zuur kan.

Vitamine A in de voeding

Boerenkool is een bron van vitamine A

Boerenkool is een bron van vitamine A

We vinden vitamine A onder andere in volgende voeding terug:

  • Melk, melkproducten, kaas, boter
  • Dierlijke vetten
  • Plantaardige olie, mayonaise
  • Vis en visproducten
  • Vlees en gevogelte
  • Granen zoals maïs, griesmeel, rogge, tarwe, tarwekiemen (kleine hoeveelheden)
  • Toegevoegde vitamine A aan margarine
  • Provitamine A in gekleurde groenten en fruit
    • Boerenkool
    • Pompoen
    • Tomaat
    • Peterselie
    • Paprika
    • Spinazie
    • Wortel
    • Mango
    • Perzik

Vitamine A kan enkel opgenomen worden als we voldoende zink, ijzer, vitamine E en eiwitten ter beschikking hebben. Aangezien het een vetoplosbare vitamine is, kunnen we best onze groenten rijk aan provitamine A klaarmaken met olie. Mensen die medicijnen slikken met cortisone hebben gemakkelijker een gebrek aan retinol. Alcohol heeft een belastende werking op deze vitamine en dient dan ook vermeden te worden, alsook cafeïne (wat we terugvinden in koffie, thee, cola, chocolade).

Functie van vitamine A

Wortelen zijn goed voor de ogen door hun provitamine A

Wortelen zijn effectief goed voor de ogen.

Vitamine A is belangrijk in ons lichaam voor verschillende functies. Zo is het onderdeel van gezichtspurper een noodzakelijke kleurstof die we nodig hebben om goed te kunnen zien. Hierdoor is dit een onontbeerlijke vitamine voor een goed gezichtsvermogen. Deze vitamine zorgt ook voor een gezonde huid en bevordert de groei van de botten, tanden, haren, nagels en huid. Als je vaak last hebt van infecties van de luchtwegen, kan het een goede zet zijn om een extra portie gekleurde groenten en fruit te nuttigen om zo de weerstand te verhogen. Retinol zorgt voor gezonde slijmvliezen en verbetert het genezend vermogen van het lichaam. Vitamine A helpt ons aan een gezond spijsverteringskanaal en een gezonde vaginale flora. Het werkt als antioxidant bij vrije radicalen zodat deze geen schade kunnen aanrichten. Deze vitamine zou ook kunnen worden toegepast bij de behandeling van een abnormaal versterkte schildklierfunctie en is betrokken bij de productie van de geslachtshormonen onder andere oestrogeen. We hebben retinol nodig om cortisol aan te maken, een belangrijk hormoon in onze stressbeheersing.

Disbalans van vitamine A

Perziken zijn een goede bron van vitamine A

Perziken zijn een goede bron van vitamine A

De regerende planeet van deze vitamine is de Zon. Mensen die een geboren zijn met de Zon in het sterrenbeeld Waterman of Weegschaal kunnen meer nood hebben aan deze vitamine dan anderen. Bij een tekort aan vitamine A is er vaak een gebrek aan balans tussen opnemen en afgrenzen. Waterman is een vast lucht teken dat moeite heeft met het opnemen van nieuwe ideeën, Weegschaal is een hoofd lucht teken waarbij er een eeuwige zoektocht is naar balans.

Een tekort aan deze vitamine komt niet vaak voor in geïndustrialiseerde landen. Risicogroepen zijn vegetariërs, zwangere of zogende vrouwen, rokers of mensen met maag-darmziektes. Een tekort aan vitamine A uit zich in een storing van het gezichtsvermogen. Het is moeilijker om de verschillen tussen licht en donker te onderscheiden en er ontstaat nachtblindheid. Ook ervaart men een gebrek aan traanvocht, een droge en ruwe huid, dof haar en soms zelfs haaruitval. Er kan sprake zijn van veranderingen in het smaak- en reukvermogen met een verminderde eetlust. Het gehoor kan achteruitgaan en er kan sprake zijn van aanhoudende hoofdpijnen. In een aantal gevallen kunnen er zelfs nierstenen ontstaan. Tekort aan retinol kan zorgen voor een droog vaginaal slijmvlies.

Een overdosis aan retinol kun je merken aan duizeligheid, zware hoofdpijn, misselijkheid en braakneigingen. Als er sprake is van een chronische overdosering zien we dit vooral in vermoeidheid, slaapproblemen, gewichtsafname, misselijkheid, uitdrogen van de huid, haaruitval, opzwellen van de lever en pijn aan de botten, spieren en gewrichten. Dit treedt enkel op bij een teveel aan vitamine A, niet bij een teveel aan provitamine A.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.