Caroline/ maart 26, 2018/ Voeding/ 0 comments

Vitamine B1 is een wateroplosbare vitamine die we op regelmatige basis dienen aan te vullen. Ze gaat verloren bij koken. Hierdoor bakken we best kort aan in olie of vet om ze goed op te nemen. Deze vitamine is gevoelig voor hoge temperaturen, zuurstof, vocht en licht. Ook in een basisch milieu doet ze het niet goed. Onze stofwisseling zal de vitamine zelf omzetten naar een actieve vorm. Vitamine B1 werd ontdekt toen we de vliesjes van rijst gingen verwijderen. Plots kregen mensen Beri Beri. De rol van vitamine B1 werd ontdekt en de bal ging aan het rollen.

Barsten van energie met vitamine B1

Vitamine B1 is belangrijk om koolhydraten om te zetten naar energie

Voedingsmiddelen rijk aan B1

Vitamine B1 komt voor in:

  • Zonnebloempitten
  • Soja
  • Hennepzaad
  • Sesamzaad
  • Pecannoten
  • Cacao
  • Pinda
  • Pijnboompitten
  • Paranoten
  • Cashewnoten
  • Chiazaad
  • Rucola
  • Pistache
  • Haver
  • Quinoa
  • Walnoot
  • Tonijn
  • Oesters
  • Zalm
  • Zilvervliesrijst
  • Granen
  • Gistextract
  • Tarwekiemen

Vitamine B1 voor energie en zenuwrust

Vitamine B1of thiamine heeft een belangrijke functie voor onze energiestofwisseling en het autonome zenuwstelsel. Wanneer wij voeding verteren vormen wij schadelijke nevenproducten. Deze nevenproducten worden ontgift met behulp van thiamine. Dit verklaart de beschermende werking van de vitamine op het hart en de bloedvaten.

De vitamine verhindert het overbrengen van zenuwkrampen op de spieren, waardoor we het kunnen gebruiken om de pijn van zenuwontsteking te verlichten. Hierdoor is ze behulpzaam bij neurologische aandoeningen, spit, ischias en andere zenuwaandoeningen. Thiamine heeft daarnaast ook een stimulerend effect op ons zenuwstelsel waardoor het een noodzakelijke vitamine is voor de stofwisseling van onze grote hersenen en onze centrale zenuwknopen.

Ze verzorgt een goed concentratievermogen met een geestelijke helderheid. Aangezien het een noodzakelijke stof is om koolhydraten om te zetten naar energie, zorgt vitamine B1 voor een groter uithoudingsvermogen. Hierdoor gebruiken we meer vitamine B1 indien we meer suiker eten.

Vitamine B1 zou behulpzaam zijn bij lucht- en zeeziekte, gordelroos en pijnlijke behandelingen bij de tandarts. Doordat deze vitamine een zwavelatoom bevat kan deze ook onze vatbaarheid voor muggenbeten verminderen.

Boogschutter meer nood aan energie

Zon in Boogschutter heeft hogere behoefte aan vitamine B1

Tekort aan thiamine

Vitamine B1 wordt geregeerd door Mercurius. Hierdoor kunnen mensen met Zon in Vissen of Zon in Boogschutter een grotere nood hebben aan deze vitamine. Deze vitamine zorgt voor een goed humeur, een positieve levensinstelling en geeft uithoudingsvermogen en levenslust. Bij een gebrek aan deze vitamine kan de stemming zeer somber, verdrietig en prikkelbaar zijn. Vissen hebben sowieso een zeer gevoelig zenuwstelsel en Boogschutters zijn vaak zeer actief aangelegd. Door hun aard zullen beide groepen meer vitamine B1 gebruiken.  Als het zenuwstelsel in de knoei geraakt zien we vaak een extreme drang naar zoet. Onze hersenen leven immers op glucose.

Bij tekorten zien we vele verschillende symptomen ontstaan gaande van zenuwontstekingen tot een zwak hart met hartritmestoornissen en beklemd gevoel in de borst. We worden vergeetachtig en er ontstaan concentratie-, leer- en geheugenstoornissen. Er kan zelfs sprake zijn van een depressie en slaapstoornissen met vermoeidheid. We worden prikkelbaar en humeurig. Daarnaast kan er een  tintelend gevoel in de tenen en op de voetzolen optreden of vochtophoping. We zien vaak spijsverteringsklachten, misselijkheid, een verlaagde bloedsuiker en constipatie. Bij een ernstig gebrek ontstaan de klachten van beri beri, spierzwakte, hart- en vaatziekten, ademnood, Een beklemd gevoel en zelfs een hartstilstand.

Een tekort is vaak het gevolg van een te grote inname van koolhydraten of alcohol in combinatie met een verkeerde voeding. Als we last hebben van magnesiumtekorten kan een tekort aan vitamine B1 ook sneller ontstaan. Onze nood aan vitamine B1 verhoogt als we veel cafeïne gebruiken.

Teveel aan thiamine

Het teveel aan deze vitamine wordt normaal gezien via onze urine uitgescheiden. Als je het gevoel hebt dat jij erg veel nood hebt aan vitamine B1 kan het goed zijn om jouw stressniveau eens onder de loep te nemen. Als je graag eens een tweede oog hierop wilt hebben, boek je best een gratis kennismakingsgesprek in zodat we samen dit eens kunnen bekijken.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.