Caroline/ mei 14, 2018/ Voeding/ 0 comments

Vitamine B12 of cobalamine is een belangrijke vitamine die we vooral terugvinden in dierlijke producten. Veganisten kunnen hierdoor gemakkelijker een tekort hebben aan B12. In onze darmen maken we zelf deze vitamine aan, maar vaak is onze darmflora niet in voldoende staat om dit te realiseren. We zijn echter niet in staat om vitamine B12 rechtstreeks op te nemen uit dierlijke producten aangezien we hiervoor nood hebben aan een intrinsic factor wat zich in ons maagsap bevindt. Hierdoor kan een tekort aan maagzuur of het nemen van maagzuurremmers leiden tot tekorten aan deze vitamine. Daarentegen is deze vitamine gelukkig eerder ongevoelige doordat ze slechts weinig gevoelig is aan zuurstof, warmte en vochtigheid. We dienen echter voldoende vitamine B6 te hebben om vitamine B12 op te nemen.

Focus op je doel met vitamine B12

Vitamine B12 geeft je een mentale en fysieke scherpte om op je doelen af te gaan.

Voedingsmiddelen met vitamine B12

Onze reserves aan B12 kunnen we met volgende voedingsmiddelen bijvullen:

  • Lever
  • Nori
  • Vis en schaaldieren
  • Vlees
  • Kaas
  • Eieren
  • Kwark
  • (Rauwe) melk

Jouw bondgenoot bij bloedarmoede, groei en opbouw van weefsels

Cobalamine heeft veel verschillende belangrijke functies. Ten eerste helpt zij bij het produceren van rode bloedcellen, want zij draagt immers bij aan de synthese van ijzer, vitamine C, vitamine B6, vitamine B11 en choline. Hierdoor is B12 belangrijk bij het voorkomen van bloedarmoede. Daarnaast helpt B12 bij de opbouw van een aantal eiwitsoorten en is deze vitamine noodzakelijk voor groei bij kinderen. Vervolgens is de vitamine noodzakelijk bij de afbraak van vetzuren en bij verscheidene stofwisselingsprocessen. Tevens houdt het onze botten elastisch en werkt het pijnstillend.

Zij helpt bij het vormen van ons DNA en RNA. We hebben B12 immers nodig om foliumzuur om te zetten naar haar actieve vorm. Op deze wijze helpt deze vitamine het zenuwstelsel stabiel te houden en ondersteunt zij een optimale celdeling. We krijgen energie, concentratievermogen, een goed geheugen en geestelijk evenwicht als deze vitamine voldoende aanwezig is. Tot slot zou zij een postnatale depressie kunnen voorkomen.

Vis bevat veel vitamine B12

Zonder voldoende B12 zwem je in cirkeltjes zonder daadkracht.

Disbalans van vitamine B12

Vitamine B12 wordt geregeerd door Mars waardoor mensen met Zon in Weegschaal of in Stier meer nood hebben aan B12. Een gebrek aan B12 geeft een gebrek aan daadkracht en vernieuwing. Het leidt tot een neiging naar fantasieën, maar deze worden nooit in de realiteit omgezet. Deze vitamine helpt ons om tot daadkracht en actie te komen.

Een tekort kan ontstaan door een gebrek aan intrinsic factor, een gebrek aan maagzuur, malabsorptie, leveraandoeningen, abnormale bacteriegroei in de dunne darm of een parasitaire invasie in de darmen. Mensen die een veganistisch eetpatroon volgen of veel alcohol nuttigen dienen voorzichtig te zijn voor tekorten. Een tekort veroorzaakt bloedarmoede en een verschrompeling van ons spierstelsel. We merken dat onze hartslag dan versnelt en onze zenuwen beschadigd geraken. Zelfs onze reflexen verminderen en we ervaren een lichte tot matige spierzwakte. Ook kortademigheid kan het geval zijn. Tekorten aan vitamine B12 zorgen voor duizeligheid doordat het gevoel voor trillingen en positiezin verdwijnt. Op geestelijk vlak vinden we verwardheid, dementie, geheugenstoornissen, delirium en zelfs paranoia als mogelijke gevolgen van een tekort aan deze vitamine.

Een teveel aan vitamine B12 komt niet zoveel voor, maar als het voorkomt is de grootste bijwerking acne.


 

Wil jij graag toetreden tot de wonderlijke wereld van astrologie en naturopathie?

* indicates required




Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.