Caroline/ januari 7, 2019/ Voeding/ 0 comments

We staan er niet bij stil, maar ook veel voorkomende vitamines kunnen een antioxidant zijn in ons lichaam. Zo ook vitamine B2! Deze vitamine is wel gevoelig aan vocht en licht en dient hiervan dan ook beschermd te worden. Wel is ze een antioxidant die in veel voeding voorkomt. 

De werking wordt afgeremd door het gebruik van alcohol. Drink je graag een glaasje? Let er dan zeker op dat je deze vitamine op dagelijkse basis voldoende in je voeding terugvindt. Indien je veel industriesuiker gebruikt die ontdaan is van zijn vitaminen en mineralen, dan kun je de behoefte aan vitamine B2 gevoelig verhogen. Deze vitamine is immers nodig om suiker te verteren en te metaboliseren. Een laatste stof waar vitamine B2 niet goed mee overweg kan is cafeïne. Dit vind je onder andere in koffie, zwarte of groene thee, chocolade en cola.

Vitamine B2 beschermt ons lichaam en verbetert onze immuniteit

Waar vind je deze antioxidant?

Zoals reeds vermeld vinden we deze antioxidant terug in veel voedingsmiddelen. Toch zijn er een aantal voedingsmiddelen die hier aanzienlijk meer van bevatten dan anderen. Hieronder vind je een niet-exclusieve lijst met voedingsmiddelen rijk aan vitamine B2. Zet deze gerust wat vaker op je menu om voldoende vitamine B2 binnen te krijgen. Zeker nu na de feestdagen met veel alcohol lijkt me dat een goed idee.

  • Lijnzaad
  • Amandel
  • Kaas
  • Soja
  • Ei
  • Champignons
  • Brie
  • Walnoot
  • Avocado

Bescherming, ontgifting en vruchtbaarheid

Vitamine B2 is heel belangrijk bij alle afbraakprocessen in het lichaam. Ze ondersteunt het afbreken van vetten, eiwitten en koolhydraten tot kleinere bouwstenen om in ons lichaam gebruikt te worden. Daarnaast zorgt ze ook nog voor een goede ijzeropname in de darmen en daarna een goede opslag van ijzer in het bloed. Bloedarmoede kan in een aantal gevolgen ontstaan door een gebrek aan vitamine B2 waardoor we ijzer niet goed opnemen. 

Deze antioxidant beschermt ons ook door ons afweersysteem te stabiliseren. Hierdoor kunnen we beter ziektes bekampen. In combinatie met het bevorderen van celgroei en de bescherming tegen oxidatieve schade is deze vitamine dus een echte beschermer van ons lichaam. Daarnaast kan ze je ondersteunen bij de ontgifting van bepaalde pesticides en medicijnen. Verder heeft de vitamine ook een invloed op onze uitstraling door onze huid, haar en nagels te versterken.

Onze ogen hebben nood aan zuurstof om correct te kunnen functioneren. Vitamine B2 is betrokken bij die zuurstofvoorziening en kan bijgevolg een effect hebben op je zicht. Naast de ogen profiteren ook je slijmvliezen van deze vitamine zodat jouw mond en spijsverteringskanaal optimaal functioneert.

Tot slot zien we ook dat deze vitamine een effect heeft op onze voortplanting. Naast de antioxidatieve werking zou ze ook de vruchtbaarheid kunnen verhogen. Uiteraard wil dat nu niet zeggen dat we massaal amandelnoten moeten gaan eten om zwanger te worden. 😉 Alles met mate!

Deze antioxidant zorgt voor bescherming en verbeterde vruchtbaarheid

Wanneer het evenwicht zoek is…

Vitamine B2 valt onder de Maan. Hierdoor kan iemand met Zon of Saturnus in Steenbok of Zon in Schorpioen hier meer van nodig hebben. Wetende dat Schorpioen de vruchtbaarheid regelt volgens de astrologie, lijkt vitamine B2 tekort hier voornamelijk te leiden tot vruchtbaarheidsproblemen. Bij tekorten zien we een innerlijk terugtrekken waardoor er vereenzaming en isolatie ontstaat. Communiceren op gevoelsniveau wordt moeilijker. Mensen met Zon of Saturnus in Steenbok kunnen wel eens gemakkelijk het contact met hun gevoel kwijt geraken. Wat meer voedingsmiddelen met vitamine B2 zou hier een fijne oplossing kunnen bieden. 

Welke klachten kun je verwachten bij een tekort?

Bij tekorten zien we voornamelijk vage aanwijzingen. De nagels brokkelen af, er zijn huidkloofjes en de lippen zijn gebarsten. Verder zijn er soms pijnlijke kloofjes in de mondhoeken tot een pijnlijke mond en tong. De huid bij de ogen, neus en oren kan schilferig en rood zijn. Er ontstaat eczeem op de huid en de geslachtsdelen met af en toe een brandend gevoel. 

Doordat deze vitamine zo nauw betrokken is bij de ijzeropname, kan deze ook tot opnamestoornissen leiden en een tekort aan ferritine. Hierdoor ontstaan klachten zoals bloedarmoede, vermoeidheid en psychische en emotionele klachten. Door het effect op het zuurstoftransport naar de ogen zien we ook in de ogen een aantal problemen ontstaan bij tekorten. Op lange termijn kan er zelfs sprake zijn van cataract. 

Aangezien vitamine B2 nauw betrokken is in afbraakprocessen van belangrijke macronutriënten, kan een tekort soms de oorzaak zijn van chronische maag- en darmaandoeningen zoals de ziekte van Crohn. 

Tekorten komen gemakkelijker voor bij chronische aandoeningen zoals een hartziekte, kanker, diabetes mellitus en malabsorptie. Bij normaal gezonde personen komen tekorten bijna niet voor met een gezonde en gevarieerde voeding. Zorg dat je op regelmatige basis een van de voedingsmiddelen op je menu zet die hierboven vermeld zijn en ik denk dat jij jou geen zorgen hoeft te maken over tekorten. 

Wil je graag meer weten over aanpassingen aan jouw voeding zodat het een evenwichtige en gezonde voeding wordt? Boek nu jouw consult en we nemen jouw voeding onder de loep. Je krijgt er zelfs een ontspanningsmassage van de buik bij zodat jij met een aantal tools naar huis gaat voor de lange termijn en voor nu rust ervaart.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.