Caroline/ augustus 6, 2018/ Voeding/ 0 comments

We weten allemaal dat het belangrijk is om voldoende vitaminen en mineralen te eten voor onze gezondheid. Toch heeft elk van deze stoffen een eigen werking in ons lichaam en organisme. In deze reeks neem ik verschillende vitaminen en mineralen onder de loep. Vandaag neem ik jullie mee in de betekenis van vitamine B3 of niacine. Deze vitamine maken we zelf aan uit tryptofaan, een aminozuur. Er gelden hier wel een aantal voorwaarden zoals een gezonde darmflora en het voldoende beschikbaar zijn van ijzer, vitamine B2 en B6. De ziekte van Hartnup is een zeldzame aandoening waardoor mensen niet in staat zijn de tryptofaan voldoende om te zetten naar vitamine B3. Deze mensen hebben uiteraard ook gemakkelijk tekorten. Vaak brengt voor hen een eiwitrijk dieet verbetering.

De vitamine is echter niet gevoelig voor licht en warmte waardoor het bereiden van de voedingsmiddelen geen effect heeft op de hoeveelheden. De aangemaakte voorraad vinden we vooral terug in de lever, de nieren, het vetweefsel en de rode bloedlichaampjes. Met een glutenvrij eetpatroon loop je een risico op een tekort. Toch als je vaak maïs eet als vervanger. De aanmaak van de vitamine wordt tegengegaan door de inname van cafeïne, alcohol en industriesuiker. Neem je pijnstillers, kalmeringstabletten, cytostatica of anti-epileptica? Dan heb je een kans op een verminderde bloedspiegel van vitamine B3.

Vitamine B3 helpt voor fysieke uithouding.

Vitamine B3 is belangrijk voor jouw uithoudingsvermogen

Vitamine B3 in de voeding

Deze vitamine vind je in volgende voedingsmiddelen terug:

  • Tonijn
  • Lever
  • Kip
  • Pinda’s
  • Rundsvlees
  • Chia
  • Zonnebloempitten
  • Zalm
  • Champignons
  • Sardines
  • Gehakt
  • Bruine rijst
  • Doperwten
  • Avocado

Overweeg wat vaker bruine rijst en avocado in je menu te voegen als je tekorten hebt. Zo kun je door een aanpassing in je voeding tekorten voorkomen.

Goed voor hart, vaten en spijsvertering

Niacine wordt enkel aangemaakt bij een gezonde darmflora, maar zelf verlicht de vitamine maag- en darmstoornissen. Ze zorgt voor een goede vertering met meer energie tot gevolg. Preventief naar diarree kan ze ook worden ingezet. In lage dosis kan vitamine B3 zorgen voor het uitscheiden van overtollig water. Bij hogere dosis kan het zelfs leiden tot een versnelde vet- en suikerstofwisseling. Hierdoor bevordert de vitamine tevens het uithoudingsvermogen bij lichamelijke inspanning.

Vitamine B3 is daarnaast een goede vitamine voor hart- en bloedvaten. Als je last hebt van typische stressklachten (zoals een verhoogde bloeddruk, cholesterol en triglyceriden) is deze vitamine een van je maatjes. Het verbetert de bloedcirculatie en gaat het arteriosclerose tegen op celniveau. Een goede bondgenoot in de strijd tegen hart- en vaatziekten dus.

Fysiek en mentaal uithoudingsvermogen ten top.

Vitamine B3 brengt je het ideale fysieke en mentale uithoudingsvermogen.

Vervolgens is de vitamine ook op neurologisch gebied werkzaam. Soms kan deze migraine verdrijven. We ervaren meer concentratie en ook onze waarnemingscapaciteiten kunnen erdoor verhogen. Bij evenwichtsstoornissen kan het ondersteunend werken. Psychoses kunnen in een aantal gevallen zelfs voorkomen of verminderd worden.

Vitamine B3 ondersteunt de regeneratie van de huid, zenuwen en spieren. Ook het regenereren van ons DNA gebeurt onder haar invloed. Niacine beschermt tegen foutieve celdelingen en voorkomt een verstoorde celgroei.

Tekorten duiden op gebrek aan afgrenzingsmogelijkheden

Niacine is gelinkt met de planeet Venus. Mensen met Zon in Ram of Schorpioen kunnen een verhoogde behoefte hebben. Waar de zon in Ram zichzelf in de stress kan werken door te lang door te gaan, kan de zon in Schorpioen te extreem vasthouden aan zaken. De klachten die hierdoor ontstaan kunnen worden voorkomen of behandeld met niacine.

Fysieke en psychische gevolgen van een tekort

Een tekort geeft een heleboel vervelende klachten. Psychologisch toont een tekort dat we onszelf onvoldoende emotioneel kunnen beschermen tegen de buitenwereld. De geestelijke kracht om je af te grenzen ontbreekt en er ontstaat terugtrekking. Door tekorten zien we dan ook psychische en emotionele aandoeningen ontstaan met depressieve stemmingen, verwardheid, hallucinaties en geheugenverlies. Er kan sprake zijn van hoofdpijn en migraine. Ook onze slaap kan verstoord zijn bij een gebrek waardoor we ons overdag slaperig voelen. We kunnen minder presteren op geestelijk en lichamelijk vlak. Onze spieren doen bovendien pijn en zijn gespannen.

Vitamine B3 helpt soms bij psychose

Sommige psychoses kunnen worden behandeld met vitamine B3.

We zien bij tekorten ook spijsverteringsklachten ontstaan zoals diarree en misselijkheid. Er zijn aantastingen van het slijmvlies. Er kunnen kloofjes ontstaan in de mondhoeken. De mond kan ook een droog gevoel geven.

Tekorten kunnen leiden tot een heleboel huidklachten. Er kan sprake zijn van een grote gevoeligheid voor de zon. Bij de ziekte van Hartnup is er sprake van pellagra. We zien dat de huid op een aantal plaatsen scheurtjes en kloofjes vertoont. Ook verliest zij haar elasticiteit. Aangezien vitamine B3 een rol speelt in de preventie van verstoorde celgroei en een verstoorde celdeling, zal een tekort kanker versnellen en ouderdomsverschijnselen bespoedigen.

Zoals je ziet heeft de vitamine een heleboel nuttige functies in ons lichaam. Het lijkt me zeker het proberen waard om hier in de zomer wat meer aandacht aan te besteden. Zeker met de zomerse temperaturen en hitte is het goed om voldoende van deze vitamine op te nemen.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.