Caroline/ maart 11, 2019/ Voeding/ 0 comments

Vitamine B5 is een cruciale vitamine voor onze bijnieren. Hierdoor is het in deze hectische en steeds veranderende wereld belangrijk om voldoende vitamine B5 in de voeding op te nemen. Ze is wateroplosbaar, maar kan niet goed tegen zuurstof en licht. 

De wereld is vandaag geen weg zonder obstakels. We moeten zelf onze weg banen en onze bijnieren zijn hier het grootste slachtoffer van.

Bijnierversterkende voeding

We kunnen vitamine B5 in meerdere voedingsmiddelen terugvinden. Hieronder vind je een lijst terug met een aantal toppers. Door deze voedingsmiddelen regelmatig op de menu te zetten, zullen tekorten uitgesloten zijn. Zoals bij alle vitaminen is hier variatie de sleutel.

  • Zonnebloempitten
  • Shiitake
  • Kaas
  • Champignons
  • Linzen
  • Ei
  • Boekweit
  • Avocado
  • Pinda
  • Zoete aardappel
Druk, druk, druk hangt als een zwaard van Damocles boven jouw gezondheid.

Welke rol speelt vitamine B5?

Vitamine B5 speelt een belangrijke rol in een gezonde huid. Tekorten zouden zelfs gelinkt zijn met acne. Ze helpt wonden sneller te genezen en is een essentiële bouwsteen voor co-enzym A wat in alle weefsel te vinden is. Dit co-enzym heeft een belangrijke rol in onze energiehuishouding waardoor ze ook een rol kan spelen in vermoeidheidsklachten. Daarnaast verbetert ze de opname van ijzer, die ook een belangrijke rol speelt voor jouw energie.

Aangezien vitamine B5 zo cruciaal is voor onze bijnieren om cortisol aan te maken, wordt deze vitamine soms de antistressvitamine genoemd. Door de productie van cortisol wordt er energie vrijgemaakt om ons te verdedigen. Bij chronische stress kan dit leiden tot uitputting aangezien er geen normalisering meer plaatsvindt van het mechanisme. Door gebrek aan ontspanning, treedt er geen herstel meer op. 

Verder heeft deze vitamine een invloed op onze cholesterolspiegel en op onze immuniteit door het bevorderen van de productie van antilichamen. Er is dus ook een beschermende werking. Ze versterkt tevens ons centraal zenuwstelsel en zorgt voor de overdracht van zenuwimpulsen. Zoals alle vitamines is ze betrokken bij de afbraakprocessen van verschillende macronutriënten.

Deze vitamine zorgt voor innerlijke kracht en standvastigheid. Jij bent niet langer slachtoffer, maar kan met verantwoordelijkheid handelen.

Wat met disbalans?

Deze vitamine wordt geregeerd door Neptunus waardoor de Zon in Maagd hier meer van nodig kan hebben. Ze zorgt voor innerlijke kracht, standvastigheid en het vermogen om aan jezelf trouw te blijven. Als je voldoende vitamine B5 hebt, heb je een helder innerlijk zelfbeeld. 

Tekorten komen niet vaak voor aangezien we deze vitamine veelvuldig treffen in ons eten, maar kan wel een aantal symptomen met zich meebrengen. We zien dan een verlaagde bloedsuikerspiegel met krachteloosheid, duizeligheid, spierzwakte en vermoeidheid. Deze mensen hebben een kort lontje door de stressgevoeligheid en hebben last van een verzwakte immuniteit. 

De huid is aangedaan door acne of andere ziektes en ontstekingen. Hierbij zien we dat het spijsverteringsstelsel van slag is met misselijkheid, braakneigingen en eventuele zelfs zweren in de twaalfvingerige darm tot gevolg. 

Bij een teveel is niet bekend welke klachten dit veroorzaakt.

Wil jij graag iets doen aan stressklachten? Boek nu jouw kennismakingsconsult en we maken een persoonlijk behandelplan om jouw stress te minderen. Je krijgt er daarbovenop nog een zalige massage bij met zelfgemaakte massageolie aangepast aan jouw noden.

Share this Post

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.