Caroline/ november 13, 2017/ Voeding/ 0 comments

Vitamine B6 is een belangrijke vitamine bij het verlichten van premenstrueel syndroom of PMS. Deze vitamine is een co-enzym in meer dan zestig enzymen betrokken in de stofwisseling. Vitamine B6 is redelijk goed bestand tegen warmte, zuurstof en zure milieus. Een tekort aan deze vitamine kan ontstaan door gebruik van de anticonceptiepil, antidepressiva, medicijnen tegen tuberculose, hydralazine, penicillamine. We hebben voldoende van het mineraal magnesium nodig om vitamine B6 optimaal te laten werken. Net zoals andere vitamines van het B-complex is het goed om spaarzaam om te gaan met alcohol, cafeïne en nicotine voor een optimaal niveau van deze vitamine.

Zonnebloempitten als bron van vitamine B6

Zonnebloempitten bevatten veel vitamine B6

Vitamine B6 in de voeding

Vitamine B6 vinden we in veel voedingsmiddelen terug. Hieronder vind je een niet limitatieve lijst:

  • Zonnebloempitten
  • Pistachenoten
  • Lever
  • Zilvervliesrijst
  • Ansjovis
  • Kalkoen
  • Forel
  • Zalm
  • Haring
  • Hazelnoot
  • Walnoot
  • Kip
  • Maïs
  • Avocado
  • Banaan
  • Kaas
  • Eigeel
  • Biergist

Functie van vitamine B6

Zoals ik reeds eerder aangaf is vitamine B6 onmisbaar in tal van enzymatische reacties in ons lichaam. Ons hart, onze hersenen en onze lever kunnen enkel goed functioneren met de juiste dosis aan pyridoxine. Deze vitamine is belangrijk in het overbrengen van zenuwimpulsen en voorkomt hierdoor dus verschillende zenuwziekten. Het heeft hierbij ook een pijnstillende werking en wordt soms ingezet bij carpaal tunnelsyndroom en zenuwbeschadigingen. Deze vitamine voorkomt spierspanningen en spierkrampen en beschermt ons hart en onze vaten doordat het een rol speelt in de cholesterolstofwisseling.

Voor een correcte opname van vitamine B12 en de aanmaak van zoutzuur in onze maag is pyridoxine noodzakelijk. Vitamine B6 speelt dan ook een belangrijke rol in het verteren van eiwitten, maar ook bij de vertering van vetten en koolhydraten. Pyridoxine helpt een te lage bloedsuikerspiegel voorkomen. Het omzetten van bijvoorbeeld tryptofaan, wat ook een bouwstof is voor serotonine, naar vitamine B3 kan niet zonder het gebruik van vitamine B6. (Over vitamine B3 verneem je later meer.)

Pyridoxine zorgt daarnaast voor de regeneratie van de huid en van ons DNA. Het speelt samen met vitamine B12 en foliumzuur een rol in onze homocysteïnestofwisseling en is nodig om rode bloedcellen aan te maken. Deze vitamine heeft een ontgiftende en reinigende werking en versterkt onze algemene weerstand.

Zalm en kwark is naast een eiwitbron ook een bron aan vitamine B6.

Kwark met zalm is naast een eiwitbron en omega 3 bron ook een bron aan vitamine B6.

Disbalans van vitamine B6

Deze vitamine wordt geregeerd door Jupiter. Mensen die de Zon of Mercurius in Tweelingen hebben kunnen meer nood hebben aan deze vitamine. Ook mensen met Saturnus in Maagd, Tweelingen of Steenbok kunnen hier extra behoefte aan hebben in combinatie met magnesium. Bij een gebrek aan deze vitamine gaat men zich klein maken en niet leven naar zijn ware, aangeboren, innerlijk potentieel. De innerlijke schoonheid en waardigheid komen niet naar buiten en het ontbreekt aan zelfbewustzijn en zelfvertrouwen. Tweelingen wordt soms verweten dat ze oppervlakkig zijn en weinig diepgang hebben. Op dat ogenblik lijkt het zelfbewustzijn bij deze mensen zoek te zijn. Ze hebben de neiging om zich te versnipperen en worden hierdoor inefficiënt.

Een tekort aan pyridoxine veroorzaakt een heleboel mogelijke klachten. We kunnen symptomen hebben van PMS, overgevoelige borsten, menopauzeproblemen en zwangerschapsmisselijkheid (op voorwaarde dat er een zwangerschap is natuurlijk). Er ontstaan zenuwkwalen zoals tintelende of gevoelloze handen gecombineerd met stemmingswisselingen, depressie, prikkelbaarheid, concentratieproblemen en andere emotionele klachten. Een tekort kan zich uiten in huidaandoeningen, ruwe huid en kloofjes in de mondhoeken. Soms zien we ook hart- en vaatziekten door de homocysteïnestofwisseling die niet meer optimaal verloopt of signalen van bloedarmoede. De immuniteit is over het algemeen verzwakt en de slijmvliezen hebben het moeilijk. Er kan een neiging tot astma zijn. Zoals je ziet kan een tekort een hele boterham aan klachten veroorzaken.

Bij een teveel aan deze vitamine kan het zenuwstelsel worden aangetast. Er ontstaat een ongevoeligheid in de ledematen, de handen en de voeten. Vaak zien we te levendige dromen waardoor de slaap erg rusteloos verloopt.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.