Caroline/ januari 29, 2018/ Voeding/ 0 comments

Vitamine C is een wateroplosbare vitamine die zeer onstabiel is. Deze vitamine is gevoelig voor zuurstof, warmte & vochtigheid. Een lange kooktijd of opslag is bij deze vitamine niet bevorderlijk. Wil je er optimaal gebruik van maken dan gebruik je best een snelkookpan of eet je de rauwe voedingsmiddelen. Deze vitamine voorkomt dat de nitraten uit bijvoorbeeld groene sla, spinazie, rode bieten en radijsjes worden omgezet in het giftige nitrosamine. Ook bij loodvergiftiging is deze vitamine behulpzaam. Het is een belangrijke antioxidant die ons helpt om vrije radicalen tegen te gaan. We kunnen deze vitamine niet zelf aanmaken. Het verbruik van vitamine C stijgt bij stress en ook bij het gebruik van tabak. Mensen die roken, doen er goed aan hun inname te verhogen.

Waar vinden we Vitamine C in de voeding

Vitamine C zit in verscheidene voedingsmiddelen. De voornaamste zijn:

  • Paprika
  • Zwarte bessen
  • Spruitjes
  • Peterselie
  • Boerenkool
  • Kiwi
  • Aardbeien
  • Peulen
  • Rodekool
  • Olijven
  • Spinazie
  • Waterkers
  • Spitskool
  • Sinaasappel
  • Grapefruit
  • Citroen
  • Limoen
  • Kool

(Uit “De voedingswijzer” van Junglen Zwaan)

paprika rijk aan vitamine C

Niet de sinaasappel, maar de paprika heeft de meeste vitamine C

Waarvoor dient deze vitamine?

Vitamine C heeft een belangrijke rol in onze wondheling en ons immuunsysteem. Allergische reacties zouden kunnen worden gereduceerd. Doordat deze vitamine een belangrijke rol speelt in de aanmaak van collageen, is deze vitamine onmisbaar voor een strakke huid (het is dus ook natuurlijke anti-rimpel food) en gezonde bloedvaten. Een dagelijkse dosis zou de cholesterolspiegel kunnen doen dalen. Doordat roken vaak met atherosclerose wordt gelinkt, kan men preventief de inname van vitamine C rijke voedingsmiddelen verhogen om de schadelijke gevolgen van roken te verminderen. Vitamine C is ook een natuurlijke ontgifter die onze bloeddruk optimaliseert. Ook bij de aanmaak van cortisol, het hormoon die ons helpt omgaan met de gevolgen van stress is deze vitamine cruciaal. Hierdoor kan deze vitamine ons helpen om stressbestendiger te zijn. Deze vitamine is daarnaast ook nog betrokken bij de aanmaak van 2 aminozuren: lysine en proline. Een laatste interessante functie is dat het een natuurlijk laxeermiddel is. Groenten en fruit rijk aan vitamine C zijn dus ideaal om toe te passen bij stoelgang die zich in type 1 en 2 van de Bristol Stool chart bevindt.

Wat bij onevenwicht?

Vitamine C wordt geregeerd door Saturnus, wat zou betekenen dat Zon in Kreeft er meer nood aan heeft. Bij gebrek aan deze vitamine zien we dat de innerlijke bescherming is verzwakt. Deze mensen hebben moeite om het onderscheid te maken tussen belangrijk en onbelangrijk. Saturnus is net de planeet die ons helpt het kaf van het koren te scheiden. Hij roept ons op om keuzes te maken en de overbodige zaken te schrappen op een verantwoordelijke manier.

Een tekort kan veel symptomen veroorzaken. Vaak voelen we ons moe en slap, soms zelfs tot het apathische of depressieve af. We merken dat we ook vaker ziek zijn en last hebben van bloedend tandvlees. Er kan zelfs sprake zijn van parodontose. De wondheling verloopt niet optimaal en er kan pijn ontstaan in gewrichten en ledematen. De ogen kunnen last hebben van maculadegeneratie en grauwe staar. Vaak zien we ook een gewichtsverlies optreden.

Als we te veel vitamine C op ons menu staan hebben dan krijgen we door het laxerende effect last van diarree. Daarnaast kan er ook sprake zijn van nierstenen en huiduitslag.

Wil jij meer ontdekken over jouw voedingspatroon en klachten die je ervaart? Boek een kennismakingsconsult en we pakken die klachten samen aan.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.