Caroline/ september 24, 2018/ Voeding/ 0 comments

Heb jij ook last van je spijsvertering als je veel junkfood eet? Ik hoor vaak vrouwen die klagen van winderigheid en een opgeblazen gevoel als ze te vaak uit eten gaan. Een van de zaken die ik een paar jaar geleden ontdekte waren de voedselcombinaties. Op zich pas ik ze niet dagelijks toe, maar in periodes waarin ik iets meer afwijk van mijn gewone patroon door externe omstandigheden, probeer ik er ruimte voor te maken.

Deze voedselcombinaties zijn in het begin wat wennen, maar ik merkte er al snel een rustigere buik door. Als jij last hebt van een opgeblazen buik na de maaltijd is het het proberen waard. Zolang je voldoende varieert is er geen vuiltje aan de lucht. Eigenlijk zijn ze heel simpel eens je het systeem beethebt. Ze zijn dan ook gebaseerd op een normale spijsvertering.

gezonde voedingsmiddelen om te combineren in goede voedingscombinaties

Gezonde voedingsmiddelen verteren beter met de juiste combinatie

Wat zijn slechte voedselcombinaties en waarom?

Als jij een periode van opgeblazenheid ervaart, dan loopt jouw spijsvertering niet te best. Eiwitten kunnen rotten in je darmen en koolhydraten gisten. Gebruik je eiwitten met zetmeel dan kun je van beiden last krijgen als ze onvoldoende verteerd zijn. Het lijkt vlotter te gaan door deze combinatie te vermijden. Rijst met kip of brood met kaas vallen door deze combinatie dus in de slechte combinaties.

Bij eiwitten en suiker ligt het verhaal iets anders. De eiwitten worden in je maag verteerd waardoor je maagzuur zich hierop dient te focussen. Voor suikers wordt maagzuur over het algemeen gebruikt om deze te stabiliseren zodat zij later niet gaan gisten in je darmen. Vaak zal de suiker onvoldoende in contact zijn gekomen met het maagzuur waardoor die opgeblazen buik ontstaat. Kip met appelmoes is in deze combinatie een typisch voorbeeld.

Eiwitten komen ook niet zo goed overeen met zuren. Het zuur remt de productie van maagzuur waardoor de eiwitten niet goed verteren. Kaas met mosterd kan hier als een voorbeeld van worden gezien.

Meloen met hesp als slechte voedselcombinatie

Meloen met hesp is een voedselcombinatie die je spijsvertering belast.

Zetmeel met suiker zoals een boterham met confituur wordt in dit systeem ook als een slechte voedselcombinatie gezien. Zetmeel wordt grotendeels in de mond verteerd tot suiker, maar door de zoete smaak van suiker hebben we de neiging deze eerder door te slikken. In de maag blijven zetmelen gecombineerd met suikers te kort aanwezig waardoor de stabilisatie terug in het gedrang kan komen.

Zetmeel met zuur is tevens een verkeerde voedselcombinatie. Ptyaline, een enzym in ons speeksel die het zetmeel afbreekt, heeft nood aan een zekere pH. Door zuren te eten met zetmeel daalt de pH in de mondholte waardoor de ptyaline haar werk niet meer naar behoren kan doen. Een combinatie tussen aardappelpuree en zuurkool, kan ook meer verteringsklachten geven.

Een laatste verkeerde combinatie is het combineren van vet met suiker. Het vet gaat zich rond de suikermoleculen plaatsen waardoor het niet in contact komt met het maagzuur en gaat gisten in de darmen. Noten met rozijnen zou hier een mooi voorbeeld van kunnen zijn.

Wat zou je vaker hoeven eten als voedselcombinatie?

Natuurlijk zal je niet alle bovenstaande combinaties van je menu kunnen en willen schrappen. Het komt er vooral op neer om te kijken wat voor jou werkt. Zelf let ik er iets meer op als ik vaker afhankelijk ben van extern eten omdat ik merk dat dit voor mij een gigantisch verschil maakt. Er zijn combinaties waar ik meer last van heb dan andere en dat zal gegarandeerd ook bij jou het geval zijn. Hieronder vind je alvast een aantal goede voedselcombinaties om je op weg te zetten.

Eiwitten verteren beter als je ze samen met voldoende vet eet. Het vet zorgt ervoor dat het eiwit langer in de maag vertoeft waardoor het meer tijd krijgt om goed te verteren. Noten, zaden en pitten bevatten veel eiwitten en veel vet.

Als je je boterham vooral belegt met vette voedingsmiddelen dan zal deze beter verteren. In alle zetmeelproducten zit ook een deel eiwitten. Het vet zorgt ervoor dat de maaltijd langer in de maag vertoeft waardoor dit deeltje eiwitten in je boterham beter verteerd wordt. Hierdoor valt dit onder een spijsverteringsbevorderende combinatie.

Fruit is ideaal op zichzelf

Fruit wordt best op zichzelf genuttigd.

Vet met zuur zoals we typisch terugvinden in een vinaigrette is een goede combo doordat de zuren het vet emulgeren en deze dan ook lichter verteerbaar maken. Als je een avocado bereidt met citroensap kun je deze combinatie ook goed ervaren.

Suiker gaat tevens goed samen met zuur aangezien het zuur de suiker zal stabiliseren. Zo wordt gisting voorkomen en stijgt de houdbaarheid. Yoghurt met suiker is hier een goed voorbeeld van.

Je kunt alle fruit met fruit combineren. Zoet fruit combineert het best met ander fruit of yoghurt. Groenten combineren met bijna alles. Enige uitzonderingen hierop zijn suiker, honing, fruit en melk. Champignons en zetmeelrijke groenten zoals pompoen en zoete aardappel combineren met minder voedingsmiddelen dan andere groenten

Wat kun je hieruit meenemen?

Het lijkt me vooral handig om hier zelf eens mee te experimenteren. Probeer eens wat meer aandacht te hebben voor de verschillende zaken die jij op je bord legt door deze voedselcombinaties eens uit te proberen. Blijf wel vooral genieten van eten, want dat komt je spijsvertering ten goede. Er zijn zoveel verschillende theorieën omtrent voeding dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Voor mij is het vooral belangrijk dat je je eetpatroon wijzigt op een manier dat je het voor de rest van je leven kunt toepassen. Wat heb jij nodig om jouw eetpatroon gezonder te maken? Laat het mij gerust weten in de commentaren.

Share this Post

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.