Caroline/ juli 20, 2017/ Voeding/ 0 comments

Wist je dat niet elk vet op dezelfde wijze wordt opgenomen door ons lichaam en dezelfde effecten heeft? Het verhaal rond vetten is een eerder complex verhaal geworden waar een kat haar jongen niet meer in terug vindt. Hieronder vind je een verhaal over vetten en vetzuren waarin je de basis meekrijgt.

Vetten hebben in ons lichaam een aantal essentiële functies. Zo worden een boel hormonen uit vetten gemaakt. Cholesterol is bijvoorbeeld de basis voor onze geslachtshormonen en voor onze bijnierhormonen die ons helpen bij stress. Hierdoor zijn deze nutriënten essentieel in een gezonde levensstijl. Sommige vitamines (meer bepaald A, D, E en K) kunnen enkel in ons lichaam worden vervoerd in vet. Voor de goede opname van deze vitamines is het goed om vet toe te voegen aan bereidingen. Vet zorgt er voor dat onze voeding langer in de maag blijft zitten, waardoor we minder last hebben van honger. Daarnaast is vet ook een essentieel onderdeel van onze celmembranen en zorgt het voor de isolatie van onze organen door middel van het zogenaamde bruin vet.

Een complex verhaal met vetzuren

In het verhaal van vet is het belangrijk om te weten dat elke vetmolecule is opgebouwd uit een glycerol en 3 vetzuren. Dit vormt een soort E. Deze zijn niet allemaal evenwaardig en gelijk. We hebben namelijk drie grote groepen:

  • De verzadigde vetzuren: korte keten, middellange keten en lange keten
  • Enkelvoudig onverzadigde vetzuren: omega 9 en omega 7
  • Meervoudig onverzadigde vetzuren: omega 3 en omega 6

Verzadigde vetten

De verzadigde vetzuren zijn zeer stabiel en kunnen dus goed tegen hoge temperaturen en licht zonder slecht te worden. Hierdoor bewaren deze vetten goed en zijn ze goed bestand tegen verwarming. De korte keten vetzuren hebben een veel kleiner aantal koolstoffen waardoor zij het meest oplosbaar zijn in water. Deze vetzuren worden ook gemakkelijk opgenomen door ons spijsverteringsstelsel. Hoe langer de keten is, hoe meer werk ons lichaam heeft om de molecule uit elkaar te halen om de stof op te nemen.

Onverzadigde vetten

De enkelvoudige onverzadigde vetzuren hebben op 1 plaats in de koolstofketen een dubbele binding. Zij zijn hierdoor iets gevoeliger voor verhitting en licht en zijn vloeibaar op kamertemperatuur. De Omega 9 variant vinden we vooral terug in olijfolie. Deze vetzuren zouden de slechte cholesterol of LDL doen dalen en ze zouden de goede cholesterol ongemoeid laten. Omega 7 is een variant die we aantreffen in duindoorn en in macademianoten.

omega 3 6 7 9 vetzuren, verzadigde vetten, cholesterol, LDL, HDL, gezonde voeding, hormonen

Olijfolie is rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren en helpt ons slechte cholesterol verminderen.

De meervoudig onverzadigde vetzuren hebben op meerder plaatsen in de koolstofketen dubbele bindingen. Deze vetzuren kunnen dus het slechtst tegen licht en verhitting. Ze worden hier ranzig en geoxideerd van. Omega 3 vetzuren vinden we in chiazaden, lijnzaad, noten en vis. Doordat dit vetzuur snel oxideert is het belangrijk om lijnzaad slechts te breken op het ogenblik dat je deze zal nuttigen anders zorgt het contact met de lucht ervoor dat de goede omega 3 vetzuren oxideren. Deze vetzuren zijn belangrijk omdat ze ontstekingen verminderen in ons lichaam. Ook zouden ze ons geheugen ondersteunen en onze darmwerking verbeteren.

Omega 6 vetzuren zitten in zonnebloempitten, arachide en maïs. Deze vetzuren zorgen voor een inflammatoire reactie in ons lichaam. Het belangrijkste is dat onze inname van omega 3 in balans is met omega 6. De verhouding is idealiter 5 eenheden omega 6 voor 1 eenheid omega 3. Jammer genoeg heeft onze huidige voeding vaak een overwicht aan omega 6 waardoor het evenwicht zoek is. Ons lichaam is niet in staat om zelf omega 3 of omega 6 aan te maken. Hierdoor noemen we dit ook essentiële vetzuren, want we dienen deze op te nemen via de voeding. Deze zorgen voor een algehele daling van de cholesterol. Zowel de LDL als de HDL daalt hierdoor.

Transvetten wat is dat voor beest?

Een speciaal geval die we vandaag kennen zijn de transvetten. Dit zijn vetten die de slechte cholesterol verhogen en ons bloed dikker maken. Het maakt onze celmembranen harder en onze bloedplaatjes kleverig. Sommige stofwisselingsprocessen worden zelfs geblokkeerd door deze transvetten. Transvetten zijn eigenlijk onverzadigde vetzuren die worden gehard en bewerkt.

Normaal gezien zijn transvetten hoekig van structuur in vloeibare vorm, maar als deze industrieel worden gehard verdwijnt de hoek en wordt het vetzuur een lijn. Deze vetzuren worden door ons lichaam niet correct herkend en verwerkt met alle gevolgen van dien. Jammer genoeg dient de hoeveelheid transvetten niet te worden aangeduid op de verpakking van voedingswaren. Het is dus zeer moeilijk om te weten hoeveel een bepaald product bevat aan transvetten. Hopelijk is dit iets wat in de toekomst nog zal veranderen zodat wij als geïnformeerde burger beter onze keuzes kunnen maken in de supermarkt. Wordt ongetwijfeld nog vervolgd.

Heb jij last van jouw vetvertering? Zit jij steevast op het toilet na een goed pak frietjes? Kijk eens naar de begeleidingsmogelijkheden en we doen er samen iets mee.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.