Caroline/ januari 22, 2018/ Lichaam in balans/ 0 comments

Kijk jij wel eens in de toiletpot nadat je stoelgang hebt gelost? Veel mensen hebben geen idee hoe hun uitwerpselen er uitzien. Je stoelgang is een hele belangrijke graadmeter om iets meer te weten te komen over jouw darmgezondheid. Aangezien de darmen in recente onderzoeken gelinkt worden met onder andere emotionele en psychiatrische klachten, allergieën, auto-immuunstoornissen… kan het een interessante piste zijn om eens je eigen stoelgang onder de loep te nemen. Natuurlijk is het ook belangrijk te kijken wat er naar binnen gaat, meer info hierover vind je in mijn blogpost over de juiste brandstof. Er bestaat hiervoor een handig schema die we de Bristol stool chart noemen. Op deze tekening wordt onze stoelgang onderverdeeld in 7 mogelijke types. De ideale stoelgang heeft nummer 3 of 4 op deze schaal.

Toiletten in beeld

Zelf af en toe eens in de toiletpot kijken, kan wonderen doen om problemen vroegtijdig op te sporen

Constipatie: gebrek aan vochtinname?

Heb je een stoelgang van type 1 of 2, dan heb je last van een bepaalde mate van constipatie. Constipatie kan voortkomen uit verschillende oorzaken. Soms is de oplossing gewoon meer water drinken. In het laatste deel van onze darm wordt er immers water geresorbeerd. Dit betekent dat je lichaam meer vocht uit je stoelgang zal halen indien jij niet voldoende water drinkt. Je kunt gemakkelijk zien of jij voldoende water drinkt op een dag door naar de kleur van je urine te kijken. Eigenlijk zou deze steeds doorzichtig tot licht geel moeten zijn. Als dit niet het geval is, dan neem je te weinig vocht binnen.

Meer water drinken is voor veel mensen geen sinecure. Als je een probleem hebt met de smaak, kan een oplossing bestaan uit het koken van water en dit dan afgekoeld drinken. Hierdoor wordt de smaak zachter. Voor sommige mensen is de oplossing om een rietje te gebruiken aangezien dit kan stimuleren om vlotter te drinken. Daarnaast kan het een goede tip zijn om een grote fles water op een zichtbare plaats te zetten met bijhorende glazen. Hoe minder moeite je hoeft te doen om te drinken, hoe gemakkelijker het je zal lukken. Ook kun je nog zoeken naar een koppeling met een andere routine. Zo kun je bijvoorbeeld een glas water drinken elke keer je naar het toilet bent geweest. Nieuwe gewoontes kunnen we goed invoeren door ze aan reeds bestaande gewoontes te koppelen.

Een andere reden voor constipatie zou een te trage transit kunnen zijn door de darmen. Bij dit probleem kan het goed zijn om extra vezels in te nemen om de stoelgang aan te dikken. Als je plant om vezels in te nemen, is het belangrijk dat je vochtinname zeker goed zit! Neem vezels ook enkel in als je voldoende mobiel bent. Een goede extra bron van vezels is psyllium, wat vaak wordt gebruikt in glutenvrije baksels. Je kunt deze vezels gewoon extra toevoegen aan je maaltijden of je kunt ze in een kuurvorm gebruiken in samenspraak met je therapeut of arts. Andere goede bronnen van vezels zijn groenten en fruit. Zet deze wat vaker op de menu als je constipatie preventief wilt aanpakken.

Water met een rietje en smaakje

Er bestaan veel mogelijke hulpmiddelen om meer water te drinken. Een rietje is hier zeker een optie.

Diarree heeft veel verschillende oorzaken

Bij types 5 tot 7 is er sprake van een te losse stoelgang. Dit kan een symptoom zijn van verschillende problemen die je verder moet gaan onderzoeken. Losse stoelgang kan gelinkt zijn aan een verkeerde pH in de darmen, een slechte vetvertering, voedselallergieën, … Zeker als de losse stoelgang gepaard gaat met andere klachten zoals krampen en pijn voor of tijdens het toiletbezoek, stront die aan de pot blijft plakken of blijft bovendrijven, zeer stinkende stoelgang… kan het goed zijn om op zoek te gaan naar de oorzaken van je stoelgangspatroon.

Bij een gezonde darm ga je 1 tot 2 maal per dag naar het toilet op een soepele manier zonder dat je veel dient te persen. Qua toiletpapier heb je maar een aantal vellen nodig om 1 tot 2 keer af te vegen als je darmen gezond zijn. Er is geen sprake van een opgeblazen gevoel met luide scheten, maar ook niet van stinkende winden. Vaak vergeten we dat we heel veel zaken zelf kunnen nakijken bij onze gezondheid. Af en toe eens in de toiletpot kijken kan lonen om je eigen gezondheid te monitoren. Met de Bristol stool chart kun je dit zelfs zeer eenvoudig bijhouden in een bullet journal of ander systeem. Hierdoor ontdek je jouw uniek stoelgangspatroon en kun je nakijken welke stappen je kunt zetten om jouw darmen terug gezond te krijgen.

Als je graag meer wilt lezen over dit onderwerp, kan ik je het boek van Nienke Tode-Gottenbos aanraden. Zij is darmfloratherapeute en schreef een interessant boek getiteld: “De poepdokter”. Het is een zeer vlot boek die met een zekere luchtigheid dit toch wel onwennige thema behandelt.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.