Caroline/ januari 17, 2021/ Lichaam in balans/ 0 comments

Zoals ik al schreef in een vorige blog, wordt 2021 echt een jaar waarin je goed voor je zenuwstelsel mag gaan zorgen. (Lees hem hier.) De astrologische transits leggen een grote nadruk op de Watermanenergie waaronder ons zenuwstelsel valt. Heb jij ondertussen al een aantal zelfzorgroutines waarmee jij af en toe jouw zenuwstelsel kan ontlasten? Zo niet, kun je in deze blog zeker ideeën terugvinden. 

Actieve zelfzorgroutines voor jouw zenuwstelsel

Heb je tot nog toe eigenlijk een erg zittend bestaan geleden? Nog niet aan de wandel geraakt sinds de covid-19-pandemie? Een actievere levensstijl kan dit jaar wel eens cruciaal worden in je zelfzorgroutine. Door regelmatig een frisse neus te halen in het groen, kun je je zenuwstelsel ontlasten en ontprikkelen. Por dus je huisgenoten aan en zet een wekelijkse wandeling op de planning. Het zorgt alvast voor een wekelijkse ontspannende en verbindende activiteit. Zeker als je er nog eens gebruik van maakt om nieuwe plekken te leren kennen waar je nog niet geweest bent. Zo kun je een beetje op reis in eigen streek.

Maar ook zonder wekelijkse uitstappen, kun je een iets actievere levensstijl krijgen. Denk er bijvoorbeeld aan om iets vaker de trap te nemen in plaats van de lift. Ga vaker met de fiets op pad. Of sta gewoon regelmatig eens recht van je computer tijdens het thuiswerken en strek die spieren even. Instant ontspanning verzekerd!

Dinner with a view.

Meer rust in jouw dag?

Ik merk zelf op dat een aantal vaste inhaakpunten op een dag mij meer rust geven. Zo vind ik het fijn om een ochtendroutine aan te houden (als mijn zoontje het toelaat ten minste). Door steeds dezelfde zaken uit te voeren, begint mijn dag rustig. Soms zijn het kleine dingen die het verschil maken. Durf eens 10 minuten vroeger je wekker zetten en een kleine ademhalingsoefening doen voor je de dag begint. Heb je wat meer ruimte? Bekijk dan eens of het schrijven van morning pages een fijne gewoonte kan zijn om vanaf de ochtend jouw hoofd leger te maken. 

Een gewoonte die ik zelf in 2021 weer meer wil opnemen is het gebruiken van mijn purpuz planner. Deze agenda en planner in één is nu al een paar jaar mijn vaste steun en toeverlaat om structuur en rust te creëren in mijn dagen en weken. Het feit dat het een analoge agenda is, maakt dat ik iets meer overzicht heb. En ik kan er naar hartenlust in tekenen en krabbelen. 

Daarnaast ben ik nog steeds erg fan van mijn bullet journal. Het blijft een geniale tool om mijn gedachten, to do’s en andere rondtollende ideeën te capteren. Collecties maken vind ik een fijne rustgevende bezigheid. Zo kan ik mijn dromen echt concreet vorm geven en zie ik waar ik naartoe wil werken. Een vision board of mood board komt standaard in mijn bullet journal terecht. Zo zit alles samen. Dat werkt overzichtelijker voor mij.

Rust voor je zenuwstelsel door het maken van leuke plannen
Bestrijd negatieve gevoelens met leuke plannen.

Anders eten voor jouw zenuwstelsel

Vaak zie ik mensen (ook ik ben hier af en toe schuldig aan) hun eten snel naar binnen schrokken. Want ja, we hebben maar tien minuten voor de volgende meeting. We lopen van hot naar her. Wat we vaak niet beseffen is dat ons verteringsstelsel enkel correct kan functioneren als we in rust zijn. Dus wil je alle vitamines en mineralen uit je voeding kunnen halen in de mate van het mogelijke? Dan lijkt het interessant om je eetgewoontes eens onder de loep te nemen. Volgende tips kunnen je hierbij al op weg helpen.

  • Probeer zonder schermen te eten zodat je aandacht bij je eten kan zijn
  • Eet samen met anderen en voer vooral ontspannende gesprekken
  • Neem je tijd om te eten en plan dit bewust in
  • Zorg dat je in een voor jou aangename omgeving vertoeft
  • Maak je bord aantrekkelijk, zorg voor wat aankleding af en toe

Jouw zenuwstelsel heeft veel vitamines en mineralen nodig om te kunnen functioneren. Jammer genoeg verminderen die zienderogen als we onder stress staan. En wie kan er nu niet zeggen dat ze onder stress staan deze dagen? Een dieet rijk aan groenten en fruit in veel verschillende kleuren kan al een mooi begin zijn om meer vitamines en mineralen in je voedingspatroon te krijgen. Verder heeft je zenuwstelsel een grote link met het hormoonstelsel. Voldoende goede vetten in je dieet zijn hierdoor essentieel.

Bewust rust inplannen is belangrijk in 2021

Vind je eten vaak maar een saaie bedoening? Kijk dan eens over het muurtje en ga op zoek naar wat minder conventionele stromingen. Probeerde je bijvoorbeeld al eens een rawfoodmaaltijd? Of heb je al eens met vergeten groenten gekookt? Experimenten durven wel eens mislukken, maar ik vind ze vooral erg verrijkend. Het maakt mijn maaltijden een plezier.

Er zijn natuurlijk ook een aantal voedingsmiddelen die je in je dieet kunt voegen om je zenuwstelsel extra te ondersteunen. Een topper hierin is mochi met bijvoet. Dit kun je even aanbakken in een pan of tussen een grill. Heerlijk als vleesvervanger op een vegetarische/veganistische dag. 

Ideale natuurlijke remedies om aan je eten toe te voegen voor een gezond zenuwstelsel zijn bijenproducten. Zo kun je kiezen voor een goede kwaliteitsvolle koudgeslingerde honing als zoetstof. Wil je graag iets meer aansterken? Kies dan voor stuifmeelkorrels in jouw potje yoghurt. Dit is een geconcentreerd voedingssupplement die jouw vitamine- en mineralenreserve kan aanvullen. 

Wil jij graag persoonlijk advies over hoe jij jouw zenuwstelsel kan ondersteunen? Boek dan snel een gesprek in en krijg tips op maat.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.