Caroline/ december 11, 2017/ Voeding/ 0 comments

Vitamine D wordt ook wel eens de zonnevitamine genoemd omdat zij wordt aangemaakt door ons lichaam onder invloed van UV-licht. Het is geen onbelangrijke vitamine, want hij zorgt voor een gezonde groei van het beenderstelsel door zijn rol in de opname van calcium en fosfor. Bij kinderen kan een tekort onherstelbare schade aanrichten waardoor zij later chronische pijnen ervaren. Daarnaast is deze vitamine ook belangrijk om vitamine A goed te kunnen opnemen. Ze is noodzakelijk voor de regulering van een heel aantal stofwisselingsprocessen. Zeker in deze donkere wintermaanden, is het belangrijk om voldoende te hebben. We maken de vitamine zelf aan uit cholesterol. Cholesterol is dus een noodzakelijke stof in ons lichaam. Vitamine D behoort dan ook tot de vetoplosbare vitamines.

Voedingsmiddelen met vitamine D

Champignons zijn een bron van vitamine D

Champignons zijn een bron van vitamine D.

We vinden vitamine D in een aantal voedingsmiddelen terug:

  • Vette vis zoals zalm en forel
  • Ei
  • Yoghurt, kwark en kazen
  • Boter
  • Kip
  • Lever
  • Champignons

Meer dan gezonde botvorming

Vitamine D helpt om calcium en fosfor uit het voedsel te halen en door de darmwand te transporteren. Hierdoor is de vitamine onmisbaar voor gezonde botvorming. Zeker bij kinderen is kunnen tekorten aan deze vitamine verstrekkende gevolgen hebben. We zien ook allerlei psychische klachten bij een tekort aan vitamine D doordat de vitamine belangrijk is voor onze zenuwcellen. Zo voelt men zich gemakkelijk lusteloos en depressief bij een tekort. Ook worden we sneller ziek en krijgen we gemakkelijker ontstekingen. Er zijn onderzoeken lopend om te zien of een tekort aan vitamine D ook verband houdt met bepaalde vormen van kanker.

winterse wandelingen zijn goed voor de vitamine D

Ook in de winter is het goed om op te letten dat je voldoende buiten wandelt als het licht is.

Wat bij een tekort of teveel aan vitamine D

Deze vitamine wordt geregeerd door de Zon. Mensen met de Zon in Waterman kunnen hier meer van nodig hebben of met Saturnus in Leeuw. Bij een gebrek aan deze vitamine ontbreekt het je aan structuur in je leven. Je hebt het moeilijk om doelen te stellen en hier ook mee aan de slag te gaan. Er is iets te weinig ik aanwezig. Mensen met Zon in Waterman kunnen soms te veel bezig zijn met de buitenwereld en geen aandacht besteden aan hun eigen doelen. Al hun aandacht gaat dan naar de groep waartoe ze behoren. Aangezien Waterman tot de luchttekens behoort kunnen die wel eens een gebrek aan structuur vertonen. Hun brein is vaak al stappen verder.

Een tekort aan vitamine D kan verschillende klachten geven. Zo kan er sprake zijn van terugtrekkend tandvlees en infectiegevoeligheid. Er kunnen hormoonstoornissen zijn en klachten van depressieve aard. Je kunt merken dat je sneller moe bent en het moeilijk hebt om je te concentreren. Soms kan er ook sprake zijn van spierzwakte of verval van je tanden.

Vitamine D kun je overdoseren als je supplementen neemt en geen tekorten hebt. Hierdoor ontstaat een verhoogde calciumspiegel in je bloed wat tevens aanleiding kan geven voor zwakheid en vermoeidheid. Daarnaast kun je ook nog last hebben van misselijkheid, braken en hoofdpijn. Je lichaam probeert zich te behelpen door meer dorstsignalen uit te zenden en je vaker te laten urineren. Ook kan een hoge bloeddruk je ten deel vallen bij een teveel aan deze vitamine.

Share this Post

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.