Caroline/ september 19, 2021/ Zwangerschap/ 0 comments

Een baby die in jouw buik groeit ontstaat en groeit niet zomaar. De bouwstoffen voor zijn of haar lichaam worden uit jouw voeding en lichaam gehaald. Vandaar dat je als zwangere vrouw iets meer moet eten dan een niet-zwangere. Maar zeker niet voor 2! De toestand van jouw lichaam als je zwanger wordt is cruciaal voor de uitkomst die een zwangerschap zal hebben. Een gezonde mama geeft vaker een gezonde baby. Heb jij onvoldoende voedingsstoffen beschikbaar? Dan zal dit gevolgen hebben. Ook jouw eigen celgezondheid speelt in een zwangerschap een belangrijke rol.

Wat weten we uit onderzoeken?

Omega 3 vetzuren in de zwangerschap

Onderzoek wijst uit dat omega 3 vetzuren (een belangrijk onderdeel van celgezondheid) tijdens de zwangerschap een belangrijke rol lijken te spelen in de gezondheid van ongeboren kinderen. Volgende zaken vond ik terug in onderzoeken:

  • Suppletie met omega 3 vetzuren in het derde trimester van de zwangerschap vermindert het risico op astma en lagere luchtweginfecties bij de baby’s (Bisgaard, et al., 2016).
  • Omega 3 vetzuursuppletie zou kunnen helpen om premature bevalling te voorkomen. Ook zou het helpen pre-eclampsie te vermijden. En het geboortegewicht zou hoger liggen. De kwaliteit van je supplement is wel van cruciaal belang zodat je geen overdosis kwik binnenkrijgt. (WHO, 2019).
  • Een betere oog-handcoördinatie en psychomotorische vaardigheden kunnen ontstaan vanuit omega 3 suppletie tijdens de zwangerschap. Ook mentaal presteerden deze baby’s beter.(Greenberg, Bell, & Van Ausdal, 2008)

gezonde zwangerschap

 

Verwelkom jouw baby in een warm nestje

Vetoplosbare vitamines en zwangerschap

Naast de vetzuren zijn ook de vetoplosbare vitamines belangrijk. Deze vitamines kunnen stapelen als je ze in te hoge dosis neemt. Zeker tijdens de zwangerschap wordt om deze reden liefst niet gesuppleerd met vitamines A, D, E en K. Daarom is het belangrijk om prenataal al een zo optimale voedingsstatus van deze vitamines te hebben.

Vitamine E

  • Hogere hoeveelheid vitamine E in het serum van de zwangere zou zorgen voor betere Apgar-scores (score bepaald om gezondheid baby na de bevalling te bepalen) en groei van de baby. Hoge vitamine E waarden in navelstrengbloed zouden wel een negatieve impact hebben op de foetus. (Hanson, et al., 2019)
  • Vitamine C en E zouden de kans op pre-eclampsie en een premature bevalling verminderen. Toch lijkt suppletie tijdens de zwangerschap ook de kans op verhoogde bloeddruk (bij mama) en laag geboortegewicht te laten stijgen. (Hovdenak & Haram, 2012) Deze waarden optimaliseren voor een zwangerschap lijkt me dus ideaal!

Vitamine D

  • Lage vitamine D status van de toekomstige moeder kan de groei van het skelet van de baby verzwakken en de tandmineralisatie negatief beïnvloeden. Het is een risicofactor voor een niet optimale foetale groei en een niet zo goed functionerend immuunsysteem (Hovdenak & Haram, 2012).
  • Sommige studies lijken te suggereren dat vitamine D suppletie tot normale waardes ervoor zou kunnen zorgen dat de kans op pre-eclampsie daalt. (Moon, Harvey, & Cooper, 2015)
  • Er zijn onderzoeken die een verband suggereren tussen lagere vitamine D waardes bij de aanstaande mama en zwangerschapsdiabetes. (Moon, Harvey, & Cooper, 2015)

Vitamine A

  • Vitamine A suppletie heeft een positieve impact op het geboortegewicht en de groei van baby’s bij HIV-geïnfecteerde moeders. Dit kan gelinkt zijn aan het effect op het immuunsysteem. Vooral bij hoogrisicozwangerschappen zou dit nuttig zijn. Te hoge concentraties zijn schadelijk voor het ongeboren kind. (Hovdenak & Haram, 2012)

De onderzoeksresultaten zijn niet altijd even helder of consistent. Zeker tijdens een zwangerschap zou ik voorzichtig zijn met suppletie. Als je de waarden van belangrijke vitamines en mineralen al voor de zwangerschap op een goed niveau kunt krijgen, dan zegt mijn gezond boerenverstand dat je meer kans hebt op positieve gevolgen. Als jij zelf met vragen rond dit thema zit, kun je best jouw behandelaar contacteren.

Een gezonde zwangerschap begint op tijd.

Hoe beter jij jezelf kan voorbereiden op je zwangerschap, hoe meer jij jouw kindje van in de basis kan meegeven. Een gezonde levensstijl kun je immers niet van de ene dag op de andere opbouwen. Dit is iets waar je echt de tijd voor moet nemen. Vaak zie ik zwangeren die plots de sigaret laten omdat ze zwanger zijn. Of vrouwen die dan van de koffie gaan omdat ze horen dat te veel tassen koffie per dag hun ongeboren kind schaden. Geen idee of jij veel koffiedrinkt, maar plots minderen in koffiegebruik kan ervoor zorgen dat je ontwenningsverschijnselen krijgt zoals hoofdpijn. Het is niet voor niets dat sommige mensen elk weekend hoofdpijn hebben omdat ze dan hun koffieregime van op het werk doorbreken.

Hoeveel fijner zou het niet zijn om deze zaken te doen voor je een kindje verwacht. Als een soort warme welkom om jouw kindje in je leven uit te nodigen. Want een zwangerschap voorbereiden is veel meer dan wat foliumzuur slikken en seks hebben. Een optimale start begint bij een gezond lichaam voor je zwanger probeert te worden. Jouw lichaam zal immers 9 maanden lang het huisje zijn van je baby. Een goed opgeruimd huisje nodigt die baby uit om het zich lekker gezellig te maken. Hier moet je wel tijd voor maken.

zorgeloze zwangerschap

 

Een goede voorbereiding geeft je minder zorgen

Begin bij een optimale voedingsstatus

Zoals je hierboven al kon lezen in de onderzoeken, is jouw voedingsstatus van groot belang voor de gezondheid van je baby. Jouw kindje wordt namelijk in jouw buik gebouwd met stoffen die in je lichaam voorhanden zijn. Heb jij dus bepaalde stoffen niet op voorraad en neem je ze onvoldoende op via de voeding, dan kan dit ervoor zorgen dat er sneller bouwfoutjes ontstaan. Foliumzuur is hier een van de meest bekende omdat dit bij tekorten ervoor kan zorgen dat er een open ruggetje ontstaat of een hazenlip. Gezien de dagelijks benodigde hoeveelheid foliumzuur moeilijk uit voeding te halen is, wordt aan vrouwen met kinderwens suppletie aanbevolen.

Maar niet enkel foliumzuur staat best goed voor een zwangerschap. Als jouw ijzerwaarden niet zo ideaal staan, kun je veel sneller last krijgen van bloedarmoede bijvoorbeeld met bijhorende klachten. Sommige vitamines en mineralen kun je nog prima tijdens de zwangerschap suppleren als dit nodig is. Andere zijn gevaarlijker zoals hierboven al te lezen was. Ik ben dan ook grote voorstander om alle vitamines en mineralen al te optimaliseren voor je zwanger bent. Zo kun je je tijdens een zwangerschap focussen op wat echt telt.

Opgelet voor dure poep

Nu hoef je zeker niet naar de winkel te gaan lopen om supplementen aan te kopen. Overdaad schaadt hier. Ook bij supplementen! En vaak koop je de verkeerde supplementen van ondermaatse kwaliteit waardoor je ze zelfs amper opneemt en ze gewoon rechtstreeks in je toilet terecht komen. Zonde van het geld die dure poep! Een cruciale factor in deze opname die ik doorheen mijn ervaring ontdekte is de dikte van het celmembraan. De hoeveelheid vitamines in je bloed lijkt misschien geweldig, maar ze moeten hun werk doen in je cellen. Als ze niet in je cellen geraken, ben je dus helemaal niets met die mooie waardes. Je bloed dient louter ter transport in dit geval. 

Ben je niet zeker of jouw celgezondheid wel is wat het zou moeten zijn? Dan is mijn celgezondheidpakket vast iets voor jou! Ontdek hem hier.

van zwangerschap naar nieuw leven

 

Gezondheid begint al van voor de wieg.

Gezonde levensstijl is key voor een gezonde zwangerschap

Een gezond voedingspatroon. Daar start het mee. Goede gewoontes voor de zwangerschap zijn gemakkelijker vol te houden eens de baby er is. Wist je trouwens dat die hardnekkige zwangerschapskilo’s niet zo onschuldig zijn? Op langere termijn kunnen ze een negatieve impact hebben op jouw gezondheid.

Door een actievere levensstijl heb je minder last van typische zwangerschapskwaaltjes. Na de bevalling sta je sneller terug op je benen en recupereer je aanzienlijk beter. Zwanger een marathon lopen vind ik er wat over. Maar aangepaste beweging is zeker een meerwaarde. Je voelt je er beter door en je ongeboren baby vaart er wel bij. En het is nog leuk ook als je de sport vindt waar jij je goed bij voelt.

Gezonde gewoontes zijn aanstekelijk

Gewoontes die je al aangenomen hebt voor de zwangerschap, ga je soms moeilijker nog veranderen. Heb jij vooral gezonde gewoontes? Dan leer je onbewust deze gewoontes aan aan je kinderen. Ze stelen immers heel veel met hun ogen. De omgeving waarin ze vertoeven bepaalt hun gemak of worsteling met een gezonde levensstijl. Kinderen die hun ouders vaker fastfood zien eten, gaan deze gewoonte gemakkelijker overnemen. Als er in het gezin nooit frisdrank wordt gedronken, gaan kinderen vaker zelf ook minder frisdrank gaan drinken. Let er maar eens op bij jezelf. Hoeveel gewoontes heb jij al gespot die je met de paplepel ingelepeld hebt gekregen?

Wil jij graag binnenkort aan kinderen beginnen en wens je mijn deskundige begeleiding zodat jij optimaal aan je zwangerschap kunt starten? Dan is mijn praktijk voor vrouwelijke vruchtbaarheid jouw place to be.

De weg naar echte gezondheid

Loop jij al lang met vage klachten waar je maar niet de vinger op kunt krijgen? Vaak is er nog niet echt sprake van een ziekte. Toch voel jij je niet gezond. Je bent moe, hebt een kort lontje. Je bent zeker niet meer diegene die je een aantal jaar geleden was. Zou het dan toch de leeftijd zijn?

 

Welnee! Ook op je 80ste kun jij jou vitaal voelen. Je moet alleen een handje geholpen worden hoe. Bij ruim 90% van de mensen staan hun celgezondheid testwaarden niet optimaal. Afhankelijk van de afwijkingen en de periode dat jij hier al mee rondloopt, ervaar je meer of minder klachten. Je voelt je niet gezond, maar ook niet echt ziek.

 

Deze celgezondheid test valt onder wat we noemen functional medicine. Het is bedoeld om je gezondheid en vitaliteit te ondersteunen met de juiste adviezen gesteund op wetenschappelijke grond. Geen natte vingerwerk dus. 

Wie ben ik?

Caroline Risack is een professionele astrologe. Ze gelooft erin dat ze vanuit de complexiteit van de astrologische horoscoop praktische en down-to-earth adviezen destilleert die de levens van haar cliënten transformeert.

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid. Of cliënten nu kiezen voor een éénmalige Astrologische Gidsingsessie of een diepe duik nemen in hun geboortehoroscoop door middel van het Astrologie Embodied traject, ze maken terug connectie met zichzelf. Dit komt hun zelfvertrouwen en zelfbewustzijn ten goede.

Caroline’s expertise helpt cliënten om zich aan te passen aan hun eigen natuurlijke ritmes en zo hun flow in het leven terug te vinden. 

Omdat Caroline gelooft in echt holistische zorg is zij ook nog werkzaam als naturopaat. Hiernaast is zij bezig met de opleiding tot vroedvrouw om zo vrouwen te ondersteunen in hun hormonale gezondheid. Haar expertise leert ieder terug connectie maken met hun lichaam en deze te eren en vertroetelen als een heilige tempel.

Caroline’s missie is het terug verbinden van klanten met hun ziel, oerkracht en fysieke lijf zodat ze hun volle potentieel kunnen bereiken en hun gaven aan de wereld kunnen schenken. Zo maakt zij de wereld tot een mooier plekje.

Bronnen

Bisgaard, H., Stokholm, J., Chawes, B., Vissing, N., Bjarnadóttir, E., Schoos, A., . . . Stark, K. (2016). Fish Oil-Derived Fatty Acids in Pregnancy and Wheeze and Asthma in Offspring. The New England Journal of Medicine, 2530-2539.

Greenberg, J., Bell, J., & Van Ausdal, W. (2008). Omega-3 Fatty Acid Supplementation During Pregnancy. Reviews in Obstetrics & Gynecology, 162-169.

Hanson, C., Lyden, E., Furtado, J., Van Ormer, M., Schumacher, M., Kamil, A., . . . Anderson-Berry, A. (2019). Vitamin E status and associations in maternal-infant Dyads in the Midwestern United States. Clinical Nutrition, 934-939.

Hovdenak, N., & Haram, K. (2012). Influence of mineral and vitamin supplements on pregnancy outcome. European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology, 137-132.

Moon, R., Harvey, N., & Cooper, C. (2015). Influence of maternal vitamin D status on obstetric outcomes and the fetal skeleton. European Journal of Endocrinology, R69-R83.

WHO, t. s. (2019, 12 18). Marine Oil supplementation to improve pregnancy outcomes. Retrieved from eLENA: https://www.who.int/elena/titles/bbc/fish_oil_pregnancy/en/

Share this Post

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.